Midttrafik

Trafikselskaber giver fire bud på at styrke mobiliteten i landområderne

Del

Trafikselskaber giver fire bud på at styrke mobiliteten i landområderne

Den kollektive trafik spiller en central rolle i at få Danmark til at hænge bedre sammen og i at fremme den grønne omstilling. Men skal mobiliteten styrkes i landområderne, kræver det nytænkning og en mere fleksibel lovramme for trafikselskaberne. Derfor er de regionale trafikselskaber gået sammen om at udgive en pjece med fire anbefalinger til nye mulige løsningsforslag.

Lukkede lokalskoler og voksende transportafstand til uddannelsesinstitutioner, sundhedstilbud og indkøbsmuligheder betyder, at danskere i yderområderne uden egen bil i stigende grad er afhængige af den kollektive transport. Når børn skal til og fra skole og pendlerne på arbejde udnyttes kapaciteten i bussen fuldt ud, men uden for myldretiden, hvor efterspørgslen er meget mindre, kan der være langt mellem busserne – og måske kører der slet ikke nogen. Der er brug for nye og mere fleksible transportløsninger.

Fire anbefalinger til nye fleksible transportløsninger

Der findes ikke én løsning til alle udfordringer på tværs af Danmark. I pjecen giver de regionale trafikselskaber deres bud på nye tiltag, der kan supplere eller erstatte den traditionelle kollektive transport i landområderne. Trafikselskaberne peger på samkørsel, fleksible busser, Frivilligbus og trafikknudepunkter.

”Vi skal udvikle og forny os for at fremme omstillingen til mere miljørigtig transport og for at sikre god service i de tyndest befolkede områder af landet. Trafikselskaberne har tidligere udviklet Flextrafik og samarbejdet om at skalere og standardisere den løsning på tværs af landet. Vi er klar til at tage ansvar for nye innovative løsninger” siger Steen Vindum, formand for Trafikselskaberne i Danmark.

Kræver investeringer og nye rammevilkår

I dag udgør de lovmæssige rammevilkår en barriere for, at trafikselskaberne kan påtage sig en mere aktiv og koordinerende rolle inden for bl.a. samkørsel og mikromobilitet. Sammen med de økonomiske konjunkturer giver det store udfordringer med at prioritere og teste disse løsninger i stor skala. Transportministeren har bebudet, at der skal nedsættes et ekspertudvalg, der skal se på busbetjeningen i yderområder. Det er håbet, at pjecen og dens løsningsforslag kan spille ind til udvalgets arbejde.

”Sammen med vores ejere og samarbejdspartnere har Trafikselskaberne opbygget viden, erfaring og kompetencer med drift og udvikling af den kollektive transport i landområderne. Vi håber, at pjecen og dens anbefalinger vil kunne bidrage til arbejdet i regeringens kommende ekspertudvalg om at styrke mobiliteten i yderområderne. ” siger Steen Vindum.

Kontaktpersoner:

Formand for Trafikselskaberne i Danmark Steen Vindum, M: 26293732, e-mail Steen.Vindum@Silkeborg.dk

Sekretariatschef for Trafikselskaberne Lone Rasmussen, M: 23401639, e-mail lor@moviatrafik.dk

For uddybning af pjecens forslag og de omtalte pilotprojekter:

Plandirektør Per Gellert, Movia, M: 40 70 36 46, e-mail: peg@moviatrafik.dk

Planchef Henrik Juul Vestergaard, Midttrafik, M: 51648213, e-mail: huv@midttrafik.dk

Underdirektør Nicolai Sørensen, NT, M: 20248516, e-mail NBS@nt.dk

Direktør Lars Berg, Sydtrafik, M: 21 67 72 31, e-mail: lab@sydtrafik.dk

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Om Midttrafik

Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.

Følg pressemeddelelser fra Midttrafik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Midttrafik

Store ændringer for busserne 25. maj under Silkeborg Half 202520.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Søndag 25. maj afspærres dele af Silkeborg midtby, når der afholdes halvmarathon. Det betyder, at der er ændrede ruter og enkelte aflysninger for en række busser i følgende tidsrum: Kl. 6.00 til 23.00: Linje 2, 6, 7, 8, 9 og 11 Kl. 14.20 til 15.30: Rute 73, 113, 124 og 223 Se ændringer for den enkelte bus på midttrafik.dk/trafikinfo Bemærk! Rejsegarantien dækker ikke forsinkelser eller aflysninger, der skyldes afviklingen af Silkeborg Half 2025.

Attraktive billetsamarbejder skaber værdi for gæster og virksomheder2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Midttrafik og Djurs Sommerland har et succesfuldt billetsamarbejde, der gør det nemmere, billigere og mere bæredygtigt for gæster at besøge forlystelsesparken. Med DjursBilletten får parkens gæster en samlet løsning, hvor både entré til Djurs Sommerland og transport tur/retur med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i Region Midtjylland er inkluderet i én billet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye