Alle skal have mulighed for at rejse med kollektiv trafik

Midttrafik ønsker at tilbyde personlig betjening uden for Aarhus til de kunder, der er digitalt udfordrede. Et pilotforsøg med faste månedlige besøg af Midttrafiks mobile kundecenter i byerne Skive, Viborg, Ringkøbing og Grenaa er netop blevet godkendt af Midttrafiks bestyrelse.
Skal du rejse med kollektiv trafik er der gode digitale services, som hjælper dig på vej helt uden personlig betjening. Du kan købe billetter i Midttrafik app eller på rejsekort.dk, og du kan planlægge din rejse med Rejseplanen og holde dig orienteret undervejs med Midttrafik app. Er du i tvivl om, hvilken billet er bedst for dig, har Midttrafik en billetguide på deres hjemmeside, der kan rådgive dig. Alt det kræver af dig er, at du er digital.
Midttrafik skal være til rådighed for alle
En rapport om digitalisering fra Passagerpulsen anslår, at 25-35 % af danskerne er digitalt udfordrede. Midttrafik Kundecenter møder dem allerede i dag. Enten personligt eller telefonisk, hvor de får hjælp til bestilling af et billetprodukt eller rådgivning om deres rejse. Midttrafik ønsker at flytte den service ud til de kunder, der ikke har mulighed for personlig og fysisk betjening der, hvor de bor. Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum fortæller:
”Udover at være en vigtig del af løsningen i forhold til klima og trængsel, har den kollektive trafik en social opgave i at være til rådighed for de kunder, der ikke har andre muligheder for at transportere sig. Midttrafik har allerede i dag en række produkter, der tilgodeser digitalt udfordrede. Ved at flytte den personlige service ud til kunderne, styrker vi denne indsats og skaber større tryghed hos digitalt udfordrede kunder”.
Pilotforsøg i fire kommuner
Midttrafiks bestyrelse har på bestyrelsesmødet den 24. marts besluttet at iværksætte et pilotforsøg, hvor Midttrafiks mobile kundecenter besøger kommunerne Skive, Viborg, Ringkøbing og Grenaa i en fast månedlig turnus. Det mobile kundecenter kan tilbyde de samme services som Midttrafik Kundecenter i Aarhus.
Valget af de fire byer er truffet på baggrund af, at kunderne i de øvrige byer i Midttrafiks område har mulighed for at få hjælp via kommunernes borgerservice eller DSB’s salgssteder.
Midttrafik vil nu gå i dialog med de fire kommuner om at få tildelt et lille areal på enten et bibliotek eller en borgerservice, hvor det mobile kundecenter kan servicere borgerne en gang om måneden. Når det er på plads, vil Midttrafik informere borgerne om det i samarbejde med kommunerne.
Nuværende tilbud til digitalt udfordrede kunder
Midttrafik tilbyder i dag et pensionistkort i en pap-version, hvor kunderne kan rejse frit inden for den kommune, de bor i. Kortet findes både i en deltids- og en fuldtidsudgave. Har kunderne andre rejsebehov, er et rejsekort med en tank-op-løsning et godt alternativ. Begge løsninger kræver hjælp fra en pårørende, borgerservice eller Midttrafik Kundecenter til bestilling. Når kortene først er bestilt og leveret, kan kunderne rejse løs uden at være digitale. Derudover er det muligt at bestille printede køreplaner hos Midttrafik Kundecenter.
Midttrafik Kundecenter i Aarhus yder både personlig og telefonisk vejledning om Midttrafiks produkter, samt hjælp til at bestille et pensionistkort.
Midttrafik har aftaler med følgende kommuner, hvor borgerservice hjælper borgerne med bestilling af pensionistkort:
- Holstebro
- Lemvig
- Randers
- Ringkøbing-Skjern
- Silkeborg
- Skanderborg
- Struer
- Viborg
Kunderne kan modtage personlig betjening og få hjælp til bestilling af et rejsekort af DSB i følgende byer:
- Holstebro
- Herning
- Silkeborg
- Randers
- Horsens
- Skanderborg
- Aarhus
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Midttrafiks pendlere skal skifte til Rejsebillet7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 26. maj vil det ikke længere være muligt at købe et pendlerkort i Midttrafik app. Rejsebillet overtager i løbet af 2025 og 2026 billetsalget fra Midttrafik app. Ungdomskortet flyttede over på Rejsebillet fra 1. april. Nu er turen kommet til pendlerkortet.
Forsøg med billige billetter til unge og gratis lokalbusser bliver forlænget17.3.2025 09:36:35 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober har unge kunne købe HerningUng og køre billigere med busserne i Herning Kommune som et forsøg. Samtidig har det været gratis at køre med kommunens lokalruter. Forsøget skulle være slut med udgangen af marts, men bliver nu forlænget.
Dygtige chauffører løfter kundetilfredsheden i Midttrafiks flextrafik14.3.2025 10:41:08 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Midttrafiks flextrafik viser høj kundetilfredshed med de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Undersøgelsen viser, at især chaufførernes kørsel og chaufførernes hjælpsomhed scorer højt på tilfredsheden.
Midttrafik er tilbage på 2019-niveau14.3.2025 10:37:17 CET | Pressemeddelelse
Mere end 55 mio. kunder rejste med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i 2024. Midttrafik opretholder derfor samme passagerantal som i 2023 på trods af besparelser, der har betydet et mindre udbud af busafgange i 2024. Samlet set er antallet af passagerer per køreplantime steget og ligger nu på samme niveau som før Covid-19.
Letbanen og cyklen – en god kombination, men ikke altid i myldretiden11.3.2025 10:07:23 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Letbane og Midttrafik opfordrer passagerer med cykel til at udvise hensyn i myldretiden. Med et stigende passagertal er flere afgange fyldte, særligt i tidsrummene 7-9 og 15-18. En ny informationskampagne opfordrer passagerer med cykler og medpassagerer om at tage hensyn til hinanden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum