Kontrollører har en vigtig rolle ved krav om mundbind

Siden 22. august har brug af mundbind eller visir været et krav i den kollektive trafik. I Midttrafik er det kontrollørerne, der håndhæver kravet om mundbind. Nogle har til opgave at tjekke både billet og mundbind, mens andre kontrollører er ansat udelukkende til at tjekke mundbind. Midttrafik ønsker at skabe tryghed i busserne med kontrollørernes tilstedeværelse. Kontrollørerne synliggør blandt andet, at der er kunder, som er undtaget fra at bruge mundbind.
Midttrafik gør status på kontrollørindsatsen efter en måned med krav om mundbind eller visir i hele Region Midtjylland.
”Kunderne er gode til at passe på sig selv og andre i Midttrafiks busser og Letbanen. Kravet om mundbind er blevet modtaget uden de store udfordringer. Kontrollørerne oplever generelt en god stemning hos kunderne. Der er en god dialog mellem kunderne og kontrollørerne, uanset om kunderne har glemt mundbindet i tasken eller er undtaget fra at bruge mundbind”, fortæller Thomas Dalgaard Mikkelsen, talsmand for Midttrafik.
Siden det landsdækkende krav om mundbind og visir trådte i kraft, har kontrollørerne afvist cirka 400 kunder i hele Midttrafiks område, der ikke bar mundbind eller visir i busser, tog eller letbane. Afvisningerne er foregået stille og roligt i de fleste tilfælde. Kun to gange har det været nødvendigt at tilkalde politiet. Midttrafik har i perioden fra 22. august til 22. september haft cirka 3.718.000 passagerer.
Kravet om mundbind eller visir bliver håndhævet af Midttrafiks billetkontrollører fra G4S, der tjekker både billetter og mundbind/visir. Midttrafik har derudover indgået aftale med kontrollører fra Securitas, der udelukkende tjekker for mundbind og visir. Det er tanken, at kontrollørerne skal have en præventiv virkning i busser og letbane, samtidig med at de formidler viden om kravet om mundbind og visir.
Regler og undtagelser
Alle skal som udgangspunkt bære mundbind eller visir i Midttrafiks busser, i Letbanen, i Lemvigbanen, på stationer og på Letbanens standsningssteder. Mundbind eller visir skal tages på inden påstigning og må først tages af, når kunden er ude af bus eller letbane, og har forladt station eller Letbanens standsningssted.
Alligevel kan man møde kunder og chauffører, der ikke bærer mundbind eller visir. Det skyldes, at Sundhedsstyrelsen har lavet en række undtagelser til kravet om mundbind:
- Børn under 12 år.
- Personer, der har nedsat bevidsthedsniveau.
- Personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke er i stand til at bære mundbind eller visir, fx: Personer med fysiske deformiteter, ufrivillige rystelser, hududslæt, sår eller forbindinger.
- Personer med angst, klaustrofobi eller vrangforestillinger.
- Personer for hvem mundbindet eller visiret forhindrer udførelse af vigtige funktioner såsom mundbetjent kørestol.
- Personer som har betydeligt ubehag ved brug af mundbind, fx personer med vejrtrækningsbesvær.
Rejser man med kollektiv trafik skal man derfor være opmærksom på, at nogle kunder har en god grund til ikke at bære mundbind. Midttrafik opfordrer til, at man ikke påtaler det manglende mundbind over for sine medpassagerer, men i stedet forhører sig ved kontrolløren, hvis man er i tvivl om noget.
Midttrafik understreger, at brug af mundbind eller visir ikke kan stå alene. Det er fortsat vigtigt at følge alle Midttrafiks råd om god coronaadfærd:
- Hold afstand ved stoppesteder, på letbaneperroner, i Letbanen og i bussen
- Rejs uden for myldretiden, hvis du kan
- Respekter det tilladte antal passagerer. Stig ikke på en fyldt bus eller letbane.
- Sid eller stå med ansigtet i køreretning
- Medbring din egen håndsprit og sprit af før berøring af kontaktpunkter, fx stopknap
- Vis hensyn, host eller nys i ærmet
- Hav god håndhygiejne
- Bliv hjemme, hvis du er syg eller har symptomer
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Attraktive billetsamarbejder skaber værdi for gæster og virksomheder2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Midttrafik og Djurs Sommerland har et succesfuldt billetsamarbejde, der gør det nemmere, billigere og mere bæredygtigt for gæster at besøge forlystelsesparken. Med DjursBilletten får parkens gæster en samlet løsning, hvor både entré til Djurs Sommerland og transport tur/retur med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i Region Midtjylland er inkluderet i én billet.
Sæson for ekstra kørsel til arrangementer er skudt i gang30.4.2025 10:10:16 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år bliver der indsat ekstrabusser, så deltagerne kan komme nemt og sikkert til sommerens arrangementer. Ekstrabusserne kører blandt andet til Tivoli Friheden, der tog hul på rækken af deres koncerter i påsken. Sidste år kunne Midttrafik registrere mere end 60.000 ekstra passagerer i forbindelse med koncerter i Tivoli Friheden.
Midttrafiks pendlere skal skifte til Rejsebillet7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 26. maj vil det ikke længere være muligt at købe et pendlerkort i Midttrafik app. Rejsebillet overtager i løbet af 2025 og 2026 billetsalget fra Midttrafik app. Ungdomskortet flyttede over på Rejsebillet fra 1. april. Nu er turen kommet til pendlerkortet.
Forsøg med billige billetter til unge og gratis lokalbusser bliver forlænget17.3.2025 09:36:35 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober har unge kunne købe HerningUng og køre billigere med busserne i Herning Kommune som et forsøg. Samtidig har det været gratis at køre med kommunens lokalruter. Forsøget skulle være slut med udgangen af marts, men bliver nu forlænget.
Dygtige chauffører løfter kundetilfredsheden i Midttrafiks flextrafik14.3.2025 10:41:08 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Midttrafiks flextrafik viser høj kundetilfredshed med de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Undersøgelsen viser, at især chaufførernes kørsel og chaufførernes hjælpsomhed scorer højt på tilfredsheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum