Grøn færgestrøm kan spare en time på 20 minutter
For første gang i verden får elbilsejere nu mulighed for lynhurtigt at tanke helt grøn strøm til deres bil på en batterifærge. På turen over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg er det nu muligt for 260.000 elbilsejere årligt at koble sin elbil til en hidtil uset kraftfuld lynlader. Ved at bruge 20 minutter spares en hel time.

På Øresundslinjen mellem Helsingør og Helsingborg kan elbils-ejere nu parkere deres elbil på færgen – og samtidig kan de helt parkere deres rækkeviddeangst. For som de første færger i verden, kan Øresundlinjens færger nu tilbyde så hurtig og kraftig opladning, at bilen på den korte tur over Øresund får strøm til hele 250 ekstra kilometer.
”Andelen af elbiler stiger hele tiden, og jo flere biler, der kommer på vejene, jo større behov bliver det for hurtig og fleksibel opladning. Her kan du kombinere en pause fra køreturen med friske kræfter og 250 kilometer ekstra i din elbil”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus
Kun grøn, vedvarende el (med højeste klassificering) sendes til batterierne på de to færger Tycho Brahe og Aurora. Nu tager Øresundslinjen så næste skridt i den grønne omstilling, og lader strømmen flyde til bilernes batterier. Ved at lade på færgen spares der også værdifuld rejsetid.
”Fordi laderen er så kraftig, kan elbilsejeren spare en hel time ved at bruge 20 minutter på færgen. Ud over kortere ladetid spares der spares køretid og kilometer over broen, og så skal der ikke bruges tid på at lede efter en lader, som måske allerede er optaget af en anden”, siger Kristian Durhuus.
Fire ladere med plads til otte biler på hver afgang er installeret på hver af elfærgerne, Aurora og Tycho Brahe. Det betyder, at op mod 260.000 elbiler kan lades årligt på den frekvente rute over Øresund. Spændingen er så kraftig, at hybridbiler ikke kan benytte de nye lynladere.
”Vi forventer, at andelen af fuldt elektriske biler i Danmark vil være 20 procent i 2030, så der vil være kamp om pladserne ved ladestationerne – og her tilbyder vi at spare tid ved lynhurtig opladning på farten”, siger Kristian Durhuus.
Booking af en plads til en elbil på de to færger koster ikke ekstra ud over en billet – de rejsende betaler kun for strømforbruget på færgeturen.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder

Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Molslinjen electrifies giant catamarans on the Kattegat22.7.2025 10:01:58 CEST | Press release
Molslinjen has just placed an order for two battery-powered giant catamarans for its Kattegat route – marking the launch of the world’s largest electrification project at sea. The ferries will be built by Australian shipbuilder Incat, and a third vessel is also expected to join the fleet in Denmark during 2027 and 2028.
Molslinjen sætter strøm til kæmpe-katamaraner på Kattegat22.7.2025 10:01:58 CEST | Pressemeddelelse
Molslinjen har netop lagt en ordre på to batteridrevne kæmpe-katamaraner til Kattegat. Dermed skyder Molslinjen gang i verdens største elektrificeringsprojekt til søs. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med yderligere en tredje færge ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028.
Elbiler vælger færgen og giver ny vækst hos Molslinjen10.7.2025 09:01:02 CEST | Pressemeddelelse
Aldrig før har Molslinjen haft flere biler med mellem Jylland og Sjælland end første halvår af 2025. Og det er særligt de eldrevne biler, som er med til at trække ny vækst på hurtigfærgeruten over Kattegat.
Öresundslinjen har fler passagerare3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har haft ett bra och hektiskt första halvår i 2025. Fler resenärer innebär att det totala antalet passagerare fortsätter att växa på Öresundsfärjorna.
Øresundslinjen får flere passagerer3.7.2025 10:15:13 CEST | Pressemeddelelse
Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg har haft et godt og travlt første halvår af 2025. Flere rejsende betyder fortsat vækst i det samlede passagertal på Øresundsfærgerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum