Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne efterlyser akut førstehjælp til den kollektive trafik på finansloven

Utilfredsheden med den kollektive trafik er stærkt stigende samtidig med, at trafikselskaberne kæmper med store underskud. Det vækker stor bekymring hos Landdistrikternes Fællesråd, som efterlyser en akut økonomisk indsats på finansloven til den kollektive trafik.

Foto: Mads Krabbe

Det seneste år er der sket en stigning i utilfredsheden med den kollektive trafik, ifølge en netop offentliggjort undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Det gør sig også gældende i landdistrikterne, hvor særligt høje billetpriser og for få afgange fremhæves som et problem. Sideløbende mangler bustrafikken akut 745 mio. kr.

Gøres der ikke noget for at løse udfordringen på den kommende finanslov, kan det få langvarige konsekvenser, mener Landdistrikternes Fællesråd.

- Den kollektive trafik befinder sig i en dyb krise og mange steder er der nedlagt eller varsles der nedlæggelse af afgange og busruter. Så det er desværre ikke overraskende, at flere er utilfredse med kvaliteten af den kollektive trafik, udtaler Steffen Damsgaard og fortsætter:

- De seneste års besparelser rammer især børn, unge, ældre og svage grupper, som er særligt afhængige af kollektiv trafik. Det har konsekvenser for den enkelte, men også generelt for bosætningen i landdistrikterne.

Det internationale forskningscenter Nordregio har netop offentliggjort en rapport, der viser at velfungerende og billig kollektiv transport er blandt de vigtigste faktorer for, at landdistrikterne kan være attraktive for unge.

- Det er afgørende for landdistrikternes fremtid, at ung som gammel kan leve et helt liv udenfor de større byer, så vi er nødt til at få løftet kvaliteten af den kollektive trafik og få gjort den billigere, understreger Steffen Damsgaard.

745 mio. kr. til kollektiv trafik på finansloven

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen er i skrivende stund ved at gentænke den kollektive mobilitet, men det har for lange udsigter, mener Landdistrikternes Fællesråd. De foreslår derfor, at der hurtigst muligt afsættes flere ressourcer til den kollektive trafik, som øremærkes landdistriktsområder, ligesom trafikselskabernes underskud på 745 mio. kr. skal helt eller overvejende dækkes på finansloven 2024.

- Det er fornuftigt at arbejde strategisk med at forbedre fremtidens kollektive trafik, men der er et akut behov for en løsning på den korte bane. For ellers bliver problemerne kun større på sigt. Kommunerne og regionerne er i forvejen økokomisk pressede, og derfor opfordrer vi til, at man i første omgang finder pengene på finansloven, afslutter Steffen Damsgaard.

Landdistrikternes Fællesråd har sammen med 7 andre organisationer med interesse i kollektiv transport skrevet et åbent brev d. 26. sep. 2023 under overskriften ”Bevar den kollektive transport - en uundværlig livsnerve i samfundet især i landdistrikterne”. Brevet er henvendt til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V).

Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.

Landdistrikterne om kæmpevindmøller: Staten skal tage større lokale hensyn ved udvidelse af vindmølletestcentre3.2.2024 14:20:19 CET | Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget har besluttet at fortsætte arbejdet med at udvide og tilpasse vindmølletestcentret for kæmpevindmøller i Østerild i Thy samt på Høvsøre ved Fjaltring i Lemvig Kommune. Det vækker bekymring hos Landdistrikternes Fællesråd, som opfordrer staten til at tage et større ansvar for udviklingen af lokalsamfundet tæt på testcentret.