Indvielse af biologisk renseanlæg på Cypern

Lørdag d. 4. november blev Limassol West renseanlægget på Cypern indviet. Med til indvielsen var Cyperns Præsident Nikos Christodoulides og Krüger, der i et konsortium med den lokale byggeentreprenør Cybarco Ltd. har haft totalenterprisen. Renseanlægget er udført med en stribe moderne teknologier, vandet bliver genanvendt i landbruget, og anlægget producerer en stor del af eget strømforbrug.

Renseanlægget er udført med en stribe moderne teknologier, vandet bliver genanvendt i landbruget, og anlægget producerer en stor del af eget strømforbrug. Hans Ole Poulsen, Krüger A/S

I en appelsinlund på det sydlige Cypern ligger nu et topmoderne renseanlæg, der i 2018 startede som et barmarksprojekt. Byen Limassol har over 100.000 indbyggere og lige så mange årlige turistbesøg, så der var behov for at behandle spildevandet mere effektivt og miljørigtigt.

Krüger vandt totalentreprisen i konsortium med den lokale byggeentreprenør Cybarco Ltd. Kunden, The Sewerage Board of Limassol-Amathus (SBLA), havde stillet som opgave, at renseanlægget skulle modtage husholdningsspildevandet fra den vestlige del af Limassol plus fra industrier og restaurationsvirksomheder, som der grundet turismen er mange af.

D. 4. november blev anlægget officielt indviet med deltagelse af flere cypriotiske ministre, landets nuværende og tidligere præsident og byens borgmester. Derudover deltog Biskoppen af Amathus, der efter cypriotisk tradition velsignede anlægget.

Den tekniske løsning

Krüger har været ansvarlig for procesdesign, vejledende byggetegninger, maskindesign, maskinleverance, el-design og el-leverance, PLC styring og -programmering og den procesmæssige indkøring.

Til opgaven har vi designet et traditionelt anlæg med rist og beluftet lang sandfang med fedtfang og skraberbro, biologisk rensetrin og MBR anlæg til klaring af det rensede spildevand. Vi har også implementeret Hubgrade Performance Plant - en intelligent, digital løsning, der sikrer driften, øger kapaciteten og sørger for, at kunden overholder de strenge spildevandskrav.

Derudover omfatter kontrakten drift af renseanlægget i 10 år.

Genanvendelse af spildevand i landbruget

Der er i projektet tænkt i flere løsninger, der gavner miljøet. F.eks. kommer en stor del af strømmen fra gasproduktionen, mens en anden større andel stammer fra solceller. Det er planen, at flere solceller skal kobles på i fremtiden, i takt med at belastningen på anlægget øges.

Derudover er der opført en pumpestation, der fører det rensede vand fra bassinet til vanding af afgrøder i landbruget som fx appelsintræer for på den måde at udnytte ressourcerne.

Fakta om anlægget

Kunde: The Sewerage Board of Limassol-Amathus (SBLA).
Beliggenhed: Limassol, Cypern
Kapacitet: 104.000 PE
Anlægssum: 195.000.000 DKK + driftskontrakt.
Kontraktform: Totalentreprise, Krüger er i konsortium med lokale byggeentreprenør Cybarco Ltd.
Teknologier: BioDenitro, Membrane Bio Reactor, UV, Hubgrade, Rådnetank, gasmotor.
Periode: 2019 - 2023

Oprindelig færdiggørelse 7. Januar 2021, overtaget september 2022

Solceller på tag af renseanlægget
En stor del af strømmen fra gasproduktionen, mens en anden større andel stammer fra solceller på taget. Det er planen, at flere solceller skal kobles på i fremtiden, i takt med at belastningen på anlægget øges.
Rådnetanken på anlægget er flot klædt på af en grøn plæne.
Cyperns præsident deltog i indvielsen af anlægget.
Teamet fra Krüger og Cybargo Ltd
Biskoppen af Amathus velsigner anlægget efter cypriotisk tradition.

Udviklingsprojekt skal reducere lattergas og energiforbrug ved spildevandsrensning5.10.2023 09:48:30 CEST | Pressemeddelelse

Et MUDP projekt, Easy MABR, vil forbedre rensning af spildevand og samtidig reducere udledning af lattergas, produktion af slam og energiforbrug ved at udvikle et modulært og omkostningseffektivt MABR koncept. Easy MABR vil bringe afgørende ny viden ved at identificere de økonomisk mest fordelagtige steder at placere teknologien i spildevandsstrømme. Projektet vil desuden understøtte og simplificere brug af data i spildevandssektoren, hvilket bidrager til visionen om Danmark som det første land med fuldt dækkende klimaregnskaber i vandsektoren.