Elgiganten støtter indsamling for at hjælpe dem, der hægtes af samfundets digitale fællesskab

Digitale klasseskel er en realitet i Danmark, hvor adgang til teknologi og elektronik i stigende grad afgør, om man er en del af både det sociale og det samfundsmæssige fællesskab. En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten viser, at teknologi bliver anset som stadig dyrere, hvilket gør det svært for fattige familier at følge med udviklingen. Over en tredjedel af danskerne kan ikke købe det, de ønsker, mens en femtedel oplever klasseskel. Knap én ud af 10 har slet ingen adgang til digitale muligheder. Derfor er hjælp til elektronik en del af Dansk Folkehjælps julehjælp til fattige familier. Elgigantens kunder kan fra 1. november give et bidrag til julehjælpen.

Undersøgelse viser, at 36% af danskerne inden for de sidste to år har undladt at købe teknologiske produkter, fordi de ikke følte, de havde råd.

Vi er sjældent langt væk fra vores mobil, tablet og computer. Elektronik og teknologi er en del af hverdagen i dagens Danmark, men samtidig lever flere danskere i relativ fattigdom. Den kombination skaber digitale klasseskel i vores samfund. For når man ikke har råd til at købe it og elektronik til familien, bliver både børn og voksne hægtet af sociale og faglige aktiviteter. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Elgiganten.

Ifølge Tech Trouble-undersøgelsen har 36% af danskerne inden for de sidste 2 år undladt at købe teknologiske produkter, fordi de ikke følte, de havde råd til dem. Spørgsmål om dårligere økonomi og manglende evne til at købe elektronik viser, at teknologi for mange er mere et privilegie end en nødvendighed. Ikke desto mindre svarer en femtedel (20%), at de oplever, at forskel i adgang til og viden om teknologi og digitale værktøjer er med til at skabe klasseskel.

Undersøgelsen viser også, at 7% af befolkningen føler sig isoleret i samfundet, fordi de ikke har råd til elektronik. Dette påvirker ikke kun den generelle livskvalitet, men har også konsekvenser for børnene og deres skolearbejde. Mens 63% af de adspurgte angiver at have den nødvendige teknologi til børnenes skolearbejde, mangler 18% noget teknologi, og 7% har slet ingen. Dette skaber en ulighed i uddannelsesmuligheder, der kan have langvarige konsekvenser. Mere end hver tredje (35%) svarer ligeledes, at hvis børnene har brug for ny teknologi til deres skolearbejde, vil de have økonomiske forudsætninger for at købe det på bekostning af andre midler såsom tøj og rejser. Dertil svarer 13%, at de ikke har økonomiske forudsætninger i husstanden til at købe de nye produkter for egen regning.

Dansk Folkehjælp ser alvorligt på udviklingen og de klasseskel, der er blevet mere udtalte i samfundet: "Det er bekymrende at se, hvordan flere og flere familier er ramt af det klasseskel, der eksisterer i dag og som understreges med Elgigantens rapport. Udsigten til en forestående jul uden julemad, juletræ og gaver – også de elektroniske af slagsen, som flere og flere desværre ser ind i, er bekymrende. Derfor er vi glade for al den hjælp vi kan få i forbindelse med vores årlige Julehjælpsindsamling – bl.a. i samarbejde med Elgiganten,” fortæller Mirka Mozer, generalsekretær hos Dansk Folkehjælp.

Elgiganten støtter kampen mod digitale klasseskel
I en tid hvor teknologien er så integreret i vores liv, er det afgørende at tackle digitale klasseskel. Elgiganten erkender behovet for at hjælpe de danske familier, der har svært ved at følge med i den digitale udvikling.

Peder Stedal, adm. direktør for Elgiganten: ”I Elgiganten mener vi, at alle børn fortjener lige muligheder. Derfor har vi i mere end 10 år samarbejdet med Dansk Folkehjælp om at hjælpe udsatte børnefamilier. Det gør vi blandt andet gennem Julehjælp og Skolestarthjælp, hvor vi hvert år donerer og samler penge ind til formålet, som går til at mindske ulighed og sørge for, at alle børn får samme muligheder.”

I 2022 indsamlede Elgiganten 21.167.850 kr. til Julehjælp, som var med til at sikre 12.829 børnefamilier en god jul med juletræ, julemad og gaver. Elgiganten fortsætter med at samarbejde med organisationer som Dansk Folkehjælp for bl.a. at gøre teknologi mere tilgængelig for alle danskere og sikre, at det digitale klasseskel gradvist mindskes. Fra 1. november til 23. december samler Elgiganten endnu en gang penge ind til Julehjælp i varehusene.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen Tech Trouble er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Elgiganten. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 17. - 20. april 2023. Data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Undersøgelsen frembringer indsigt i danskernes holdninger, viden og adfærd i forbindelse med teknologi og elektroniske produkter i hjemmet. Elgiganten har gennemført denne type undersøgelse siden 2008 med et ønske om at bidrage til et mere inkluderende samfund og mindske den digitale eksklusion.

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 45 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen med i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.