AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

De næstrigeste og enlige forsørgere vinder mest på regeringens skattelempelser – se hvor meget

Del

De næstrigeste får en gennemsnitlig skattelempelse svarende til 1,1 procent af deres disponible indkomst, viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er den højeste procentsats af alle indkomstgrupper og svarer til 6.900 kroner i gennemsnit. Skatteplanen øger uligheden, men er den mindst ulighedsskabende skattereform de seneste 20 år målt ved ginikoefficienten.

SKAT

Regeringen har fremlagt et skatteudspil, der lemper personskatterne betydeligt. Personer blandt den rigeste procent af danskerne står til at betale mere i skat på grund af den nye top-topskat. Men de næstrigeste ni procent af danskerne er den indkomstgruppe, der kan se frem til de største skattelempelser.

De næstrigeste får således skattelempelser svarende til 1,1 procent af deres disponible indkomst. Det svarer til 6.900 kroner årligt i gennemsnit.

Det viser ny analyse af skatteudspillet, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har udarbejdet på baggrund af data fra Finansministeriet.

”Regeringens skatteudspil øger uligheden. En lille gruppe blandt de allerrigeste kan se frem til at betale den nye top-topskat, men ellers er det de rigeste, der vinder mest på den her skattereform. Topskattelempelsen er en gave til de næstrigeste,” siger Sune Caspersen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

”Skattereformen vil øge forskellen på at være i arbejde og være uden for arbejdsmarkedet, og det er jo bevidst fra regeringen. Men man skal bare være opmærksom på, at det også øger utrygheden blandt lønmodtagere. Bliver en familie ramt af en langtidssygemelding eller -ledighed, ja, så bliver det økonomiske chok nu større,” siger Sune Caspersen.

Mest afbalancerede skattereform i nyere tid

Målt ved ginikoefficienten vil skattereformen øge uligheden med 0,07 procentpoint. Det er 0,01 procent mere, end i den oprindelige skatteplan, som den er beskrevet i regeringsgrundlaget. Men skattereformen vil alligevel være den mindst ulighedsskabende de seneste 20 år.

”Skattelempelserne, som regeringen har fremlagt, vil øge uligheden, men det er ingenting ved siden af Lars Løkkes rødvinsreform fra 2009. Og målt ved ginikoefficienten øger den blot uligheden med omtrent halvt så meget som VLAK-regeringens skattelempelser fra 2018, der ellers var den skattereform de seneste 20 år, der øgede uligheden mindst,” siger Sune Caspersen.

Som en del af udspillet har regeringen sat 500 millioner kroner af i en forhandlingsreserve.

”Spørgsmålet er, hvordan den sidste halve milliard kroner kommer til at blive fordelt, når de andre partier kommer ind til forhandlingsbordet. Den kan blive fordelt på en måde, der enten mindsker eller øger uligheden,” siger Sune Caspsersen.

Enlige forsørgere i beskæftigelse får relativt meget ud af regeringens skatteplaner

I skatteudspillet bliver særligt enlige forsørgere i arbejde tilgodeset. Det viser AE’s beregninger.

Blandt de fem beregnede familietyper, der i procent kommer til at opleve de største skattelempelser, er fire af dem en familietype bestående af en enlig forsørger med et barn.

En enlig arbejder med ét barn vil få skattelempelser svarende til 2,5 procent af sin disponible indkomst eller til 8.000 kroner, mens en enlig HK'er med ét barn står til skattelempelser til 2,3 procent eller til 5.000 kroner.

En enlig direktør med ét barn står ligesom den enlige arbejder til skattelempelser svarende til 2,5 procent, hvilket igen svarer til 17.100 kroner.

En familie bestående af to højtlønnede specialister med to børn får dog også en af de største skattelempelser svarende til 2,2 procent af familiens disponible indkomst eller 19.600 kroner.

Læs analysen her

Tabel: SVM-regeringens skatteplaner giver mest til de næstrigeste

Tabellen viser den gennemsnitlige virkning på den husstandsækvivalerede disponible indkomst på tværs af indkomstgrupper af SVM-regeringens planlagte skatteini tiativer.

Et decil består af præcis en tiendedel af befolkningen. 1. decil er de 10 pct. af befolkningen med den laveste indkomst.

 Indkomstgruppe

Årlig skattelempelse

Skattelempelse i procent af disponibel indkomst

10 decil

300 kr.

0,3 pct.

2. decil

800 kr.

0,5 pct.

3. decil

900 kr.

0,4 pct.

4. decil

1.300 kr.

0,6 pct.

5. decil

1.800 kr.

0,7 pct.

6. decil

2.200 kr.

0,7 pct.

7. decil

2.700 kr.

0,8 pct.

8. decil

3.400 kr.

0,9 pct.

9. decil

4.700 kr.

1,0 pct.

10. decil

5.000 kr.

0,6 pct.

- Næstrigeste ni pct.

6.900 kr.

1,1 pct.

- Den rigeste procent

-12900 kr.

-0,6 pct.

Gennemsnit

2.300 kr.

0,7 pct.

Kilde: AE på baggrund af Lovmodellens datagrundlag og Finansministeriet

Tabel: Regeringens udspil vil være den mindst ulighedsskabende skattereform de seneste 20 år

Figuren viser den isolerede virkning på gini-koefficienten af tidligere vedtagne skattereformer (kun skatte- og afgiftspåvirkning) samt SVM-regeringens skatteplan.

Skattereform

Gini

Forårspakken (2003)

0,21

Lavere skat på arbejde (2007)

0,20

Forårspakke 2.0 (2009)

0,68

Aftale om skattereform (2012)

0,21

Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst mv. (2018)

0,13

SVM-regeringens skatteplan

0,07

Kilde: AE på baggrund af Skatteministeriet

Tabel: Enlige forsørgere i beskæftigelse får relativt meget ud af regeringens skatteplaner

Tabellen viser de beregnede skattemæssige konsekvenser af regeringens skatteplan for forskellige familietyper.

Skattelempelse i procent af disponibel indkomst

Årlige skattelempelse

Skattelempelse i procent af disponibel indkomst

Enlig arbejder med ét barn

8.000 kr.

2,5 pct.

Enlig direktør med ét barn

17.100 kr.

2,5 pct.

Enlig HK'er med ét barn

5.000 kr.

2,3 pct.

Højtlønnet familie med to børn

19.600 kr.

2,2 pct.

Enlig funktionær med ét barn

8.000 kr.

1,9 pct.

Enlig direktør uden børn

11.900 kr.

1,9 pct.

Direktørfamilie med to børn

14.800 kr.

1,4 pct.

Enlig arbejder uden børn

2.900 kr.

1,1 pct.

Arbejderfamilie med to børn

5.700 kr.

0,9 pct.

HK-familie med to børn

2.900 kr.

0,8 pct.

Enlig HK'er uden børn

1.400 kr.

0,8 pct.

Funktionærfamilie med to børn

5.700 kr.

0,7 pct.

Direktørfamilie (top-top) med to børn

-8.200 kr.

-0,4 pct.

Kilde: AE på baggrund af Økonomiministeriets Familietypemodel version september 2023

Læs analysen her

Analysens hovedkonklusioner:

  • Med regeringens skatteudspil står de næstrigeste ni procent af danskerne til den største gevinst. De ser frem mod en skattelempelse svarende til 1,1 procent af deres indkomst efter skat svarende til 6.900 kroner. Det er mere end nogen anden indkomstgruppe. I 9. indkomstdecil er gevinsten næststørst med 1,0 procent svarende til 4.700 kroner per person.

  • Der er kun én gruppe, der samlet set taber på skattereformen: de allerrigeste, der omfattes af en ny ekstra topskat på 5 procent af indkomster over 2,5 mio. kroner.

  • Blandt de seneste 20 års skattereformer vil regeringens udspil være den mindst ulighedsskabende.

  • Enlige forsørgere – uanset om de er arbejdere eller direktører – står til de største skattelempelser blandt familietyper. 2,5 procent af deres indkomst efter skat bliver skatten lempet med.

  • Skattereformen er målrettet danskere i beskæftigelse, hvorfor pensionister, arbejdsløse og studerende uden arbejde bliver fuldstændigt forbigået.

Kontakter

Links

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.

Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Tænketank: Vismænds analyse af erhvervsuddannelser er misvisende og bygger på forældet datagrundlag8.10.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

De økonomiske vismænd konkluderer alt for skarpt på baggrund af en analyse om erhvervsuddannelser, mener Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). I den nye vismandsrapport konkluderer vismændene, at der er mærkbare økonomiske omkostninger for den enkelte og den offentlige økonomi, når en ung påbegynder en erhvervsuddannelse. Men den bagvedliggende analyse er ifølge AE problematisk og konklusionen trukket alt for hårdt op.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye