DI Digital og FinansforbundetDI Digital og Finansforbundet

Digitaliseringsministeren overrækker pris for dataetik

For første gang nogensinde er vinderen af Dataetikprisen blevet kåret – og vinderen er; Emento A/S! Prisen blev overrakt af digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) på Designskolen Kolding.

Digitaliseringsminister Marie Bjerre(yderst til højre) overrakte fredag Dataetikprisen 2023 til virksomheden Emento. Prisen er indstiftet af Finansforbundet og DI Digital. Fra venstre er det branchedirektør Camilla Ley Valentin, DI Digital, næstformand Steen Lund Olsen Finansforbundet, partner og founder Mikkel Bech, Emento og Business Developer og DPO Lyng Salling, Emento.

God etik for behandling af borgernes, medarbejdernes og kundernes data er helt essentiel for den teknologiske udvikling. Det er baggrunden for, at digitaliseringsminister Marie Bjerre i dag har overrakt den nyindstiftede pris for dataetik fra DI Digital og Finansforbundet. Dataetikprisen 2023 går til IT-virksomheden Emento.

Guider patienter

Emento vinder prisen for deres platform, der gør det muligt for sundhedsfagligt personale at guide patienter gennem deres forløb med en forløbsguide. Juryen lagde bl.a. til grund for kåringen, at Emento tager brugerne med i udviklingsfasen for at sikre, at deres behov er i højsædet, og at deres helbredsoplysninger behandles med omhu og ansvarlighed. Samtidig sparer løsningen tid og penge i det danske sundhedsvæsen.

- Emento er et rigtig godt eksempel på, hvordan digitalisering kan være til gavn for borgerne, samtidig med at der er styr på dataetikken. Når man som virksomhed arbejder med personfølsomme oplysninger, er det vigtigt at være bevidst om sit ansvar. Emento viser, at de tager dataetik alvorligt og arbejder med det som en integreret del af virksomheden. Derfor er jeg glad for at kunne overrække Dataetikprisen 2023 til Emento, siger digitaliseringsminister Marie Bjerre (V).

Ministeren overrakte prisen i dag på Dansk Design Centers konference, Digital Future Innovation Challenge, i Kolding.

Erhvervslivet har ansvar

- Vi har i erhvervslivet et stort ansvar, når det gælder anvendelsen af kundernes og borgernes data. Det gælder naturligvis særligt hensynet til det enkelte menneske, men det gælder også i forhold til forpligtelsen til at benytte ny teknologi til fortsat at udvikle vores samfund til fælles bedste. I den forbindelse er det helt afgørende, at dataetik spiller en central rolle. Det er Emento et rigtig godt eksempel på, siger branchedirektør Camilla Ley Valentin, DI Digital.

Dataetik Prisen er indstiftet i år af Finansforbundet og DI Digital med henblik på at fremhæve og hædre de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positionere sig som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering.

-  Det er enormt vigtigt at få arbejdet med dataetik i praksis frem i lyset til inspiration på tværs af brancher og sektorer. Prisen her skal bidrage til at få sat mere fokus på, at tilgangen til vores data som borgere, kunder og medarbejdere er helt afgørende og kun bliver endnu vigtigere i fremtiden.  Der er simpelthen brug for både en bredere samfundsdebat og konkrete initiativer i praksis omkring dataetik, siger Steen Lund Olsen, næstformand for Finansforbundet

Begejstret og beæret

- Vi er både begejstrede og beærede over at modtage den første Dataetikpris, og vi takker Digitaliseringsminister Marie Bjerre for at demonstrere en aktiv holdning til dataetik og gå forrest på den politiske vej mod ansvarlig og etisk digitalisering af Danmark, siger Lyng Salling, Business Developer og DPO i Emento.

Tre virksomheder var nomineret til prisen. Udover Emento var LB Forsikring og SupWiz nomineret.

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Følg pressemeddelelser fra DI Digital og Finansforbundet