Coop Danmark A/S

Coop lancerer verdens nok første tracker, som viser kunderne deres øko-andel

Del

Coops kunder kan nu som de formentligt allerførste i verden følge med i, hvor stor en andel af deres dagligvareindkøb, der er økologisk. Funktionen findes i den grønne boble i Coop appen, og den skal være med til at give økologien et boost.

Den grønne boble i Coop appen rummer nu også økotrackeren 'øko-andel', som viser kunden, hvor stor en del af varerne, er økologisk. Coops kunder kan også følge med i, om de har købt mere eller mindre økologi sammenlignet med sidste uge og meget andet.
Den grønne boble i Coop appen rummer nu også økotrackeren 'øko-andel', som viser kunden, hvor stor en del af varerne, er økologisk. Coops kunder kan også følge med i, om de har købt mere eller mindre økologi sammenlignet med sidste uge og meget andet.

Hvor stor en andel af dine dagligvarer er økologiske, og køber du mere eller mindre økologi end de andre medlemmer? Det er nogle af de spørgsmål, Coops kunder kan få svar på, når de besøger økotrackeren i Coop appen. Her kan man både se sin samlede økoandel og økoandelen i de enkelte kategorier som f.eks. mejeri, grønt, brød og kød.

Økotrackeren skal sammen med lavere priser give økologien lidt ekstra medvind, forklarer Kræn Østergård Nielsen, adm. direktør i Coop:

”Coop var den første til at introducere økologien bredt for 30 år siden. I dag har vores supermarkeder den højeste andel af økologiske varer på hylderne - og vores kunder kvitterer ved at være dem, der oftest køber økologi. Nu får de mulighed for at dykke ned i deres egne øko-data og se, hvor de evt. kan skrue op. Kombineret med de lavere priser i vores butikker vil det give økologien et boost, til gavn for bl.a. biodiversiteten og dyrevelfærden, og det gør mig oprigtigt glad.”

Konkrete tal motiverer

I Coop appen har Coops kunder siden 2020 kunnet følge med i, hvor stort et klimaaftryk deres indkøb efterlader. Erfaringerne viser, at de kunder, der bruger klimafunktionen, faktisk har et lavere klimaaftryk pr. vare end de kunder, der ikke bruger funktionen. Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, har været med til at udvikle både klima- og økofunktionen i Coop appen:

”Vores erfaring er, at kunderne gerne vil have oplysninger om deres indkøb, og at flere på baggrund af tallene handler mere bæredygtigt. Og så er det blevet ret almindeligt for mange at tracke på, hvor meget de træner og sover osv. Nu bliver det også muligt at holde øje med, hvor økologisk du lever.”

Sammen med øko- og klimafunktionen vil Coops kunder også møde små, grønne nyheder om bæredygtige vaner og varer, når de fremover besøger den grønne boble. Alt sammen skal det hjælpe flere økologiske varer ned i kurvene og hjem i køkkenerne.

Det er kun de kunder, der har givet tilsagn til at få boblen, der får adgang til funktionerne.

Fakta om økotrackeren og den grønne boble:

  • ’Øko-andel’ og ’Mit klimaaftryk’ findes begge i den grønne boble i Coop appen. Begge beregnes ud fra kundens køb af varer i Coops butikker.
  • Øko-andel viser kundens:
    • Samlede økoandel
    • Økoandelen inden for de enkelte kategorier som mælk, ost, grønt osv.
    • Økoandelen sammenlignet med en gennemsnitlig bruger af funktionen
    • Status på økoandelen sammenlignet med ugen inden.
  • Også ’Mit klimaaftryk’ har fået nyt visuelt udtryk og er blevet opdateret, så man - udover at kunne tjekke sit eget klimaaftryk - nu også kan læse korte forklaringer på, hvorfor varer fra de enkelte varegrupper typisk har et højt eller lavere klimaaftryk.
  • I den grønne boble møder kunderne fremover små grønne nyheder om bl.a. bæredygtige varer og vaner.
  • Boblen og dens data deles kun med de kunder, der har givet Coop tilsagn.

Se mere om ’øko-andel’, ’Mit klimaaftryk’ og den grønne boble her https://medlem.coop.dk/coop-app/klimaaftryk

Kontakter

Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop, 3091 9242

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Flere penge tilbage til medlemmerne: Coop investerer millioner i medlemsbonus på frisk frugt og grønt6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coops 2 millioner medlemmer får, fra den 27. januar 2026, en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus, når Coop udbetaler 5 % medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen. Samtidig kommer Coop med en opfordring: Politikerne bør tage næste skridt og sænke momsen på frugt & grønt. Siden 2022, og i takt med den stigende inflation, har Coop været en aktiv stemme i debatten om at skære momsen på frugt og grønt. Med den nye bonusforhøjelse tager Coop nu selv et skridt for at gøre valget af frisk frugt og grønt mere attraktivt. ”Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket. Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba. I 2022, 2024 og

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye