Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2023
Rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier 2023 viser positive takter om danskernes brug af og holdning til nyheder. Særligt i forhold til nyhedsundgåelse er der godt nyt.
Hvert år udkommer rapporten Danskernes brug af nyhedsmedier, som forskerne Kim Christian Schrøder, Mark Blach-Ørsten og Mads Kæmsgaard Eberholst fra RUC, står bag. Undersøgelsen tager temperaturen på udviklingen i det danske mediebillede, både hvad angår medieplatforme, tendenser og danskernes brug af nyheder og medier.
Den spritnye rapport belyser blandt andet et vigtigt tema, der jævnligt diskuteres i den offentlige debat, nemlig tendensen om undgåelse af nyheder blandt danskerne, også omtalt som ’nyhedstræthed’ eller ’nyhedsundgåelse’.
De nye tal viser, at Danmark er det land, hvor færrest undgår nyheder, når man sammenligner med andre lande, som Danmark ofte sammenlignes med. Tallet for danskere, der ’ofte eller nogle gange undgår nyheder’ er 19 procent, hvorimod det for eksempel i Storbritannien og USA er henholdsvis 41 og 38 procent.
Ifølge Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, er det gode nyheder, og direktøren mener, at tallene om nyhedstræthed er mere nuancerede, end de tit fremstilles som.
”Det er ofte meget sort/hvidt, når tal om danskernes fravælgelse af nyheder hives frem i den offentlige debat. Den nye undersøgelse viser, at Danmark sammenlignet med andre lande, er det land, hvor færrest aktivt fravælger nyheder. Det er godt nyt i en verden præget af mange store udfordringer og konflikter, der både kan tynge humøret og lysten til at holde sig opdateret,” siger Mads Brandstrup.
”Samtidig er det vigtigt at huske på, at blot fordi man fravælger nogle nyheder, kan det sagtens betyde, at man aktivt tilvælger andre. Vi ved for eksempel, at nyheder om krig er et emne, som flere undgår. Det udelukker dog ikke, at man i stedet aktivt opsøger andre nyheder om f.eks. politik, kultur eller særlige interesseområder. Vi ved også, at 85 procent af danskerne dagligt er i kontakt med nyheder,” påpeger Mads Brandstrup.
Danskernes bekymring om personaliserede nyheder er et demokratisk sundhedstegn
Rapporten fra RUC fokuserer også på danskernes holdning til personaliserede nyheder. Her viser tallene, at lidt mere end halvdelen af danskerne udtrykker bekymring for, at personligt tilpassede nyheder kan medføre, at de går glip af udfordrende meninger.
Dette anser Mads Brandstrup for at være et sundt tegn. Det viser nemlig, at danske mediebrugere forholder sig nysgerrigt og kritisk til verden omkring dem og også til den digitale udvikling, og hvordan den påvirker vores måde at få nyheder på.
”Fra et demokratisk perspektiv viser de her tal, at danskerne er oplyste og forholder sig kritisk til nyhedsindhold. Det fortæller os, at danskerne er bekymrede for ekkokamre, hvis personalisering af nyheder gør, at man går glip af andre nyheder. Dermed giver de udtryk for, at de gerne vil oplyses bredt og gerne vil læse, se eller høre om holdninger, der ikke stemmer overens med deres egne for at få udfordret deres verdensbillede,” siger Mads Brandstrup.
”Samtidig viser tallene, at medierne skal være opmærksom på netop personalisering af nyheder. Med en hastig digital udvikling, hvor nu også kunstig intelligens får en større rolle i journalistikken, skal medierne være bevidste om transparens overfor deres brugere. Det kan for eksempelvis betyde, at medier skal arbejde aktivt med at give brugerne indblik i, hvorfor de får de nyheder, de gør og give brugerne mulighed for selv at give feedback i forhold til personalisering af indhold.”
Læs rapporten her.
Kontakter
Nanna Nim ChristensenKommunikations– og eventkonsulentDanske Medier
Tlf:+4592822767nnc@danskemedier.dkBilleder
Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Årets største konference for digital annoncering sætter i år fokus på retail, video som annonceplatform og AI2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 29. august slår IAB Danmark dørene op for Digital Advertising i København. Den årlige flagship-konference om digital annoncering og markedstendenser sætter med et stærkt line-up af talere fra ind- og udland skarpt fokus på især retail media, video som populær platform og AI in advertising.
Danske Medier får plads i ekspertgruppe for ophavsret og kunstig intelligens25.6.2024 12:45:05 CEST | Pressemeddelelse
Danske Mediers administrerende direktør har fået en stol i en ekspertgruppe nedsat af Kulturministeriet, der skal arbejde med ophavsret og kunstig intelligens. Et meget vigtigt arbejde venter forude, pointerer direktøren.
Prix Audio rykker tilbage til Vega og der er nu åbnet for indstillinger24.6.2024 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbnes for indstillinger til årets Prix Audio.
Journalistisk ambition præger nomineringer til Anders Bording 202421.6.2024 10:54:55 CEST | Pressemeddelelse
Juryen har udvalgt årets nominerede til Anders Bording Prisen, som består af journalistiske produkter præget af både opfindsomhed, nytænkning og stor variation.
Nye tal om falske nyheder understreger vigtigheden af troværdig journalistik14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en helt ny undersøgelse af danskernes nyhedsforbrug fremgår det, at der er en voksende bekymring for falske nyheder. Ifølge Danske Medier understreger tallene mediernes afgørende rolle i vores demokrati og samtidig et presserende behov for at stramme grebet om techgiganterne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum