AFSLØRING: Turbokyllinger æder hinanden levende

Skjulte optagelser i svensk dokumentar afslører kannibalisme og ulovlige aflivninger i kyllingeindustrien. Æggene fra de mishandlede dyr ender i den danske turbokyllingeproduktion. Dyreværnsorganisationen Anima betegner forholdene som “horrible” og “kvalmende”.

Foto: Djurrättsalliansen

Åbne sår og afpillede kroppe. En kylling bliver ædt levende af udsultede artsfæller. Det er, hvad man ser på de chokerende skjulte optagelser, som den svenske organisation Djurrättsalliansen har filmet undercover, og som netop er blevet vist på svensk tv. Optagelserne, som også viser kyllinger, der bliver aflivet på brutal og ulovlig vis, fx med tramp på hovedet, er foretaget hos producenten Aviagen SweChick, der blandt andet leverer avlskyllinger til Danmark.

Det er fuldstændigt horrible forhold, der her dokumenteres. Kvalmende vil jeg faktisk sige. Men jeg er desværre ikke overrasket, for vi ved, at der er massive problemer med dyrevelfærden i produktionen af turbokyllinger, ikke mindst hos avlsvirksomhederne”, udtaler kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.

Turbovækst og sult
Kyllingerne på optagelserne er såkaldte “bedsteforældre-dyr”. Deres afkom er “forældre-dyr”, som sendes til bl.a. Danmark, Norge, Finland samt de baltiske lande. Forældre-dyrene lægger de æg, der bliver til de turbokyllinger, som ender i køledisken i de danske supermarkeder.

Kyllingerne er avlet til at nå slagtevægten på 35 dage, men avlsdyrene skal leve i omtrent 400 dage. Derfor sultes de systematisk, da de ellers ville vokse for meget. Det medfører, at dyrene - på grund af stress og frustration - angriber hinanden. De trækker fjerene ud på hinanden, og mange ender næsten nøgne uden beskyttende fjerdragt. I værste fald fører sulten til hakning og kannibalisme. På optagelserne ses, hvordan en høne får trukket sine tarme ud, som spises af de andre høns, mens den stadig er i live.

De chokerende forhold, som avlskyllingerne lever under, understreger, at vi må og skal have gjort op med turboproduktionen. Supermarkederne skal stoppe med at sælge turbokyllinger, og lige nu er det især Coop, som virkelig forsømmer at tage ansvar, hvad det angår”, lyder det fra kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.

De skjulte optagelser kan ses i videoerne her og her, og indgår desuden i det netop udsendte SVT-program “Uppdrag granskning: Kycklingens pris”, som kan ses her.