Vådt efterår er højsæson for punkterede biler

Flade dæk er i høj grad et efterårsfænomen. Det mærkes hos SOS dansk Autohjælp, hvor hver femte assistance er en punktering.

Regnvejr er lig med flade dæk. Foto: Pexels

Oktober måned har i år været regnfuld, faktisk er den en af de vådeste oktober-måneder, der nogensinde er registreret i Danmark. Og med regnen følger punkteringer, fordi regnen skyller grus og småsten ud på vejene.

- Regn og rusk er skyld i rigtig mange punkteringer her i efteråret, og assistancerne til bilister med flade dæk udgør for tiden en stor del af alle vores assistancer, siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef hos SOS Dansk Autohjælp.

Heldigvis kan bilejere selv være med til at forebygge punkteringerne. Risikoen for at punktere stiger nemlig, hvis dækkene er ved at være trætte. SOS Dansk Autohjælp anbefaler et dækmønster på minimum 3 millimeter.

Udover at risikoen for punkteringer reduceres., så stiger sikkerheden i takt med dybden på dækmønsteret:

- Et dækmønster på minimum tre millimeter sikrer et langt bedre vejgreb, der forkorter bremselængden markant på de våde veje, siger Anette Bjørn Juncher.

Vådt føre driller efterårstrafikken

Ifølge Vejdirektoratet sker mange uheld i vådt føre og især kombinationen af vådt føre og mørke øger risikoen for ulykker, da både sigtbarhed og bremselængde udfordres.

Derfor opfordrer SOS Dansk Autohjælp til, at bilister nu og i de kommende måneder er ekstra opmærksom på at holde god afstand, køre efter forholdene og sænke farten.

Hvis uheldet er ude, og du står med et fladt dæk kan SOS Dansk Autohjælp i de fleste tilfælde hjælpe med en nødtætning på stedet, så du kan køre videre til nærmeste værksted. Men den mest effektive løsning er at have et reservehjul med i bilen. Det kan SOS Dansk Autohjælp hurtigt hjælpe med at skifte, så man kan komme på farten igen.

Fem huskeråd til efterårskørslen:

1. Tjek dine dæk. Mønsteret skal være mindst 3 mm dybt, for at bilen kommer sikkert gennem et regnskyl. Jo mindre mønster, jo større risiko for akvaplaning og punktering
  2. Husk lys i baglygterne i lygtetændingstiden og ved usigtbart vejr
  3. Hold ekstra god afstand til forankørende
  4. Kør altid efter forholdene
  5. Medbring reservehjul

Regnvejr er lig med flade dæk. Foto: Pexels

SOS International tilbyder en bred vifte af løsninger i form af verdensomspændende læge- og rejseassistance og vejhjælp.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden.