Tidligere embedsmand modtager særlig højskolepris
I dag modtager Jesper Moesbøl Højskolepædagogisk Pris for ”en årelang, vedholdende og vigtig indsats for højskolernes praksis og pædagogik”. Den tidligere embedsmand og forstander fik overrakt prisen til Højskolernes lærer- og forstandermøde på Roskilde Festival Højskole i dag.

Få vil måske tænke, at embedsmandsarbejde og pædagogik har meget med hinanden at gøre.
Men når det kommer til højskolebevægelsen, har særligt én embedsmand haft stor indflydelse på den pædagogiske praksis, som præger landets mange højskoler i dag.
Den – nu tidligere – embedsmand hedder Jesper Moesbøl, og i dag modtog han Højskolepædagogisk Pris for ”en årelang, vedholdende og vigtig indsats for højskolernes idé, skoleformens vilkår og pædagogiske praksis,” som det lød fra komitéen bag.
Prisen, som uddeles af Folkehøjskolernes Forening, modtog han på højskolernes store lærer- og forstandermøde, som bliver afholdt i disse dage på Roskilde Festival Højskole.
Undervisning af bred almen karakter
Som embedsmand i først Undervisnings- og senere Kulturministeriet kom Jesper Moesbøl til at få stor betydning for implementeringen af den ændring af Højskoleloven, der fandt sted i år 2000.
Her indførte folketinget et krav om, at mindst halvdelen af undervisningen på landets folkehøjskoler skal være af bred almen karakter og dermed ikke blot handle om at dygtiggøre sig fagligt, men om at blive klogere på livet.
Jesper Moesbøl blev hovedarkitekten bag den model, der i dag kræver, at højskolerne skal dokumentere og sætte ord på, hvor man finder ”det almene” i deres fag og kurser. Det har gjort det muligt at føre tilsyn med, om skolerne har tilstrækkeligt med ”undervisning af bred almen karakter” – eller UBAK, som det kaldes af højskoler.
Arbejde skete ikke uden kritik fra højskolerne, men har ifølge priskomitéen fået et godt liv sidenhen.
”Det skyldes ikke mindst, at prismodtageren som ansvarlig embedsmand ikke blot førte juridisk tilsyn med afsæt i loven, men i kraft af sin forståelse for og kærlighed til skoleformen tillige formåede at lytte, gå i dialog og med tiden også foretage de justeringer, der gør, at det lovmæssige og det pædagogiske i dag ikke står i modsætning til hinanden, men langt hen ad vejen grad supplerer hinanden og dermed bidrager til både at styrke højskolernes refleksion over egen praksis og skoleformens folkelige og politiske legitimitet,” lød det fra komitéen under uddelingen.
"Et godt tegn for skoleformen"
Jesper Moesbøl har ikke kun kendskab til højskolerne som embedsmand. Han er både tidligere højskolelærer og -forstander, og som foredragsholder tager han stadig rundt i landet og udbreder de frie skolers ide, tradition og formål samt højskolesangen.
Han er dog glad – og overrasket – over at få prisen for sit embedsarbejde.
”Det er selvfølgelig dejligt for mig personligt at få prisen, men jeg tænker også, at det er et godt tegn for skoleformen, at den tilsynsførende statslige embedsmand kan få en pris for noget så væsentligt og unikt som højskolepædagogik. Det er jo ellers noget, der umiddelbart ligger fjernt fra den offentlige forvaltning. I min optik tyder det på en mere moden og reflekterende skoleform end tidligere,” sagde Jesper Moesbøl efter at have modtaget prisen.
Læs mere om Højskolepædagogisk Pris her
Højskolepædagogisk Pris
- Bliver uddelt af Folkehøjskolernes Forening i forbindelse med Lærerkonferencen.
- Har til formål at udbrede kendskabet til højskolepædagogik som et særligt pædagogisk felt.
- Gives til en eller flere personer, en institution eller en organisation, der i løbet af året eller gennem en længerevarende indsats har ydet et praktisk eller teoretisk bidrag til at udvikle eller formidle højskolepædagogikken.
- Prismodtageren udvælges af en komité nedsat af Folkehøjskolernes Forening. I år bestod komitéen af Trine Sønderholm Larsen, lærer på Gymnastikhøjskolen i Ollerup, Jonas Borsøe Christensen, lærer på Silkeborg Højskole og medlem af FFD’s bestyrelse, og Rikke Holm, der er forstander på Askov Højskole.
- Blev uddelt for første gang i 2016. Med prisen følger 25.000 kroner.
- De fem foregående år er prisen tildelt Leo Komischke-Konnerup, Lene Tanggaard, Vallekilde Højskole for projektet Clean Out Loud, Ove Korsgaard og senest højskolelærerne Mette Øyås Madsen og Christian Hjortkjær.

Jesper Moesbøl
Født 1951. Cand.mag. i samfundsfag og musik i 1978. Højskolelærer på Snoghøj Nordisk Folkehøjskole 1979-86. Selvstændig musiker 1986-89. Forstander for Ask Højskole 1989-1997. Undervisningskonsulent i Undervisningsministeriet og Kulturministeriet 1998-2017. Redaktør af Sanghåndbogen 2017-2020.
Derudover foredragsholder og arrangør af sangtimer samt initiativtager til Maratonsang i Aarhus og af Aarhus Synger Sammen.
Nøgleord
Om foreningen
Folkehøjskolernes Forening i Danmark – også kaldet Højskolerne – har til formål at arbejde for folkehøjskolens idé og skabe gode og frie vilkår for skoleformens udvikling.
Foreningen er en medlems- og interesseorganisation for Danmarks omkring 75 folkehøjskoler.

Følg pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Danskerne har talt: Højskolerne bør være UNESCO-kulturarv23.6.2025 10:17:54 CEST | Pressemeddelelse
I foråret stemte danskerne om, hvad de ser som særlig dansk kulturarv. I dag blev resultatet offentliggjort, og højskolerne endte på en førsteplads.
Nyt højskoleblad stiller skarpt på tilgivelse efter #MeToo28.4.2025 13:30:37 CEST | Pressemeddelelse
I dag udkommer første udgave af Højskolebladet fra kultursmagasinets nye chefredaktør, Jane Mylenberg. Bladet åbner med et tema om skyld og tilgivelse efter #MeToo og med interview med blandt andre tidligere overborgmester Frank Jensen, tidligere tv-vært Jes Dorph-Petersen og Venstre-politiker Cille Hald Egholm.
Højskoler er med i kapløbet om UNESCO-placering14.4.2025 12:02:04 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har sat gang i afstemningen om, hvad der er særlig dansk kulturarv. Højskolerne er blandt de 20 udvalgte bud, som danskerne nu kan stemme om.
Fra cykelture til et svævende forsamlingshus: Højskoler får støtte til grønne projekter19.3.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag har Danmark nået sin ”overshoot day”, hvor de ressourcer, jorden naturligt kan nå at genskabe, er opbrugt. Flere højskoler gør dog deres for at styrke den grønne omstilling, og nu har to højskoler fået millionbevillinger til bæredygtige projekter.
Social indsats hyldes med højskolepris14.3.2025 10:01:18 CET | Pressemeddelelse
Med projektet ”Udsatte unge på højskole” har en række højskoler og sociale aktører fundet en vej til at gøre højskoler tilgængelige og værdifulde for en bredere ungegruppe. I dag blev indsatsen fejret med Højskolepædagogisk Pris på Egmont Højskolen i Hou.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum