Røde KorsRøde KorsRøde Kors

Civilsamfundets rolle i velfærdssamfundet

Røde Kors, Dansk Erhverv og Civilsamfundets Brancheforening holder den 30. oktoboer konference på Børsen, hvor vi kigger nærmere på, hvordan fremtidige samarbejder mellem civilsamfund, det private og det offentlige kan løse kommende velfærdsudfordringer. Social- og boligministeren samt andre nøgleaktører og eksperter er blandt oplægsholderne. Pressen er velkommen.

Danmark står over for en demografisk udvikling med et stigende antal børn og ældre borgere samtidig med en mindre arbejdsstyrke til at varetage velfærdsopgaverne. Vi ser derfor ind i en velfærdsstat under pres.

Der er behov for en dialog med kreativitet og mod, så vi kan udforske det uudnyttede potentiale tættere samarbejde mellem offentlige institutioner og civilsamfundet med henblik på at løse de kommende velfærdsudfordringer.

Røde Kors, Dansk Erhverv og Civilsamfundets Brancheforening inviterer til konference, der vil belyse og debattere civilsamfundets rolle i fremtidens velfærdssamfund. Under temaet "Civilsamfundets rolle i velfærdssamfundet" vil vi samle nøgleaktører og eksperter for at udforske løsninger og fremme dialogen om, hvordan vi kan styrke samarbejdet mellem civilsamfundet og det offentlige for at sikre fremtidens velfærdssamfund. Konferencen taler altså ind i regeringens ambitioner om at transformere Danmark fra en velfærdsstat til et velfærdssamfund med større lokal frihed, ansvar og engagement.

• Programmet for konferencen omfatter:
  • Velkomst ved Mette Feifer fra Dansk Erhverv og Jette Runchel fra Røde Kors
  • Pernille Rosenkrantz-Theil, Social- og Boligminister, præsenterer regeringens visioner for civilsamfundet i velfærdssamfundet
  • Karin Liltorp, Civilsamfundsordfører, deler perspektiver på behovet for en ordfører til civilsamfundet
  • Helle Hygum Espersen fra VIVE giver et forskningsbaseret indblik i samarbejdet mellem offentlige institutioner og civilsamfundet i dag og udforsker fremtidige behov
  • Laila Walther fra Civilsamfundets Brancheforening diskuterer værdiskabelsen fra civilsamfundets arbejde ud fra både et medmenneskeligt og samfundsøkonomisk synspunkt
  • Laura Auken fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde og Trine Nyby fra RådgivningsDanmark udforsker, hvordan vi kvalitetssikrer og understøtter civilsamfundet i en tid med forandringer
  • Anya Manghezi fra Høje-Taastrup Kommune og Bente Ourø Rørth fra Nordsjællands Hospital deler kommunale og regionale perspektiver på civilsamfundets rolle
  • Tanja Nielsen fra FOA og Benny Andersen fra Socialpædagogerne giver fagbevægelsens perspektiv på civilsamfundet
  • To paneldebatter med politikere, fagbevægelsen og civilsamfundet vil belyse nødvendige tiltag og politiske strategier for at styrke civilsamfundets rolle i velfærdssamfundet

Dato: 30. oktober 2023

Tid: Kl. 8.45-12.30

Sted: Børsen, Slotholmsgade, 1217 København K

Presseakkreditering:

For yderligere oplysninger og deltagelse i konferencen kan Line Nørremark fra Røde Kors for presseakkreditering.

Mail: linoe@rodekors.dk

Pressekontakt: