3.000 ansøgninger om julehjælp på ét døgn

Den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark er blevet væltet bagover af ansøgninger fra familier, der søger om julehjælp. Behovet er stort og kræver flere midler, lyder det fra generalsekretær.

Det tegner til igen at blive et år med rekordmange ansøgninger om julehjælp.

Hos den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark har man i løbet af det første døgn, efter der blev åbnet for ansøgninger, modtaget 3.000 ansøgninger om julehjælp fra familier, som søger om hjælp til mad og gaver.

Det er langt flere ansøgere sammenlignet med 2022:

"Vi har modtaget næsten tre gange så mange ansøgere det første døgn, og ansøgningerne tikker stadig ind. Vi var godt klar over, at interessen for julehjælp var stor, men ikke så voldsom. Det vidner om, at der er et stort behov for hjælp. Mange familier har ikke råd til at få hverdagen til at hænge sammen, og højtider gør det kun vanskeligere", siger generalsekretær i Blå Kors Danmark Morten Skov Mogensen.

Han forudser, at de ekstramange ansøgninger om julehjælp vil betyde flere afslag og håber derfor, at flere virksomheder, fonde og privatpersoner vil støtte julehjælpen.

"Vi vil gerne give så mange familier som muligt en god jul, så der er brug for flere penge til julehjælpen. Ellers risikerer vi desværre at skuffe mange familier. Alle pengene, vi får samlet ind til julehjælp, går ubeskåret til hjælp til familierne."

Blå Kors Danmark åbnede for ansøgning om julehjælp den 24. oktober. Julehjælpen uddeles til familier, hvor forældrene er på overførselsindkomst og har hjemmeboende børn under 18 år, og består af et gavekort på 500 kroner til dagligvarer i Lidl og 200 kroner til Blå Kors' genbrugsbutikker.

I 2022 modtog Blå Kors mere end 12.000 ansøgninger fra familier. Det var knap 40 procent flere ansøgere inden året før.

Man kan støtte årets julehjælp på www.blaakors.dk/jul.

Nyt samarbejde skal støtte unge der vokser op i familier med alkoholmisbrug21.5.2024 09:45:30 CEST | Pressemeddelelse

26-årige Christian Landbo har fået terapi og støtte i TUBA for at bearbejde sin opvækst med alkoholmisbrug i familien. Han havde svært ved at vise og vide, hvem han rigtigt var, men i TUBA har han opbygget selvværd og lært at elske sig selv. Et nyt samarbejde skal samle midler ind og nedbryde tabu til fordel for Christian og andre unge, der vokser op i familier med alkoholmisbrug.

Nyt samarbejde: Gratis sundhedstjek og briller til udsatte danskere13.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Socialt udsatte mennesker har et langt dårligere helbred end resten af befolkningen, viser forskning. De springer lægebesøget over, og sundhedstjek af øjne er nedprioriteret. Det vil den sociale hjælpeorganisation Blå Kors Danmark gøre op med i et nyt samarbejde med optikerkæden Louis Nielsen, som skal hjælpe udsatte til bedre syn og øjensundhed med gratis sundhedstjek og briller.