Efter kun seks måneder: Dagrofa Foodservice reducerer virksomhedens madspild med 112 tons takket være digitalt værktøj
Siden marts har fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice anvendt datokontrolsystemet fra Whywaste i virksomhedens 30 Cash&Carry-butikker, der er fordelt over hele landet. Efter de første seks måneder har Dagrofa Foodservice allerede opnået en markant reduktion i mængden af madspild – og fra Randers-butikken er meldingen, at medarbejderne også har fået mere tid til at servicere kunderne.

Tilbage i marts 2023 implementerede Dagrofa Foodservice et digitalt værktøj fra den svenske tech-virksomhed Whywaste i deres 30 Cash&Carry-butikker, som sælger fødevarer til f.eks. restauranter, cafeer og kiosker.
Værktøjet skulle først og fremmest hjælpe med at nedbringe mængden af madspild. Efter seks måneder viser en opgørelse, at Dagrofa Foodservice har reduceret virksomhedens madspild i butikkerne med godt 112 tons sammenlignet med samme periode sidste år.
Det digitale værktøj fra Whywaste hjælper i praksis medarbejderne i Dagrofa Foodservices butikker med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå over sidste anvendelsesdato. Konkret oplyser værktøjet, hvornår hver enkelt butik skal intensivere salget af de varer, hvor holdbarheden på det specifikke produkt udløber.
”Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning. Desuden bidrager Whywaste-indsatsen til at reducere vores økonomiske omkostninger, da det ikke er nogen hemmelighed, at det koster penge, når holdbarheden på en vare udløber,” siger Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
”Resultaterne efter seks måneder er intet mindre end imponerende. Vi havde ikke turde drømme om at opnå de resultater på den korte tid, og det er vi naturligvis meget stolte af."
Butikschef i Randers: Vi har fået en nemmere hverdag og mere tid til kunderne
Resultaterne er ikke kommet af sig selv, da det har krævet, at de flere hundrede medarbejdere i Cash & Carry-butikkerne er blevet oplært i at bruge datokontrolsystemet fra Whywaste.
Jesper Andersen, butikschef i Cash & Carry-butikken i Randers, er en af de personer, der har været involveret og fra hans synspunkt er der mange fordele ved at bruge værktøjet i hverdagen:
”Alle medarbejdere i vores butik i Randers har været vilde med at bruge Whywaste, hvor alle processer er blevet lettere og hurtigere. Vi brugte til en start lidt tid på at registrere vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende værktøjet. Vores medarbejdere sparer en masse tid ved at bruge Whywaste, og det giver os mere tid på hånden til at tale med kunderne.”
I løbet af de første seks måneder med Whywaste-værktøjet har butikken i Randers formået at reducere mængden af madspild med mere end 19 tons i forhold til samme periode sidste år.
Hos Whywaste er de også imponerede over Dagrofa Foodservices resultater i kampen mod madspild, og tech-virksomheden roser samarbejdet:
”Lige fra starten af projektet fik vi en utrolig positiv respons fra Dagrofa Foodservice. Deres engagement i at mindske madspild har været helt fantastisk, hvilket vi kan se i deres resultater. Vi er stolte over at være en del af samarbejdet,” fortæller Linda Grådal, der er Head of Global Expansion i Whywaste.
Udover værktøjet fra Whywaste har Dagrofa Foodservice også en række andre initiativer for at reducere madspild – f.eks. bliver der flere gange om ugen leveret overskudsvarer fra virksomhedens terminal i Ishøj til organisationen JunkFood, som laver gratis måltider til hjemløse i København.
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, som har den overordnede målsætning ift. klima og bæredygtighed, at koncernens samlede mængde af madspild skal være reduceret med 50% inden 2023.
Fakta om Dagrofa Foodservice:
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Fakta om Whywaste:
- Whywaste er en svensk tech-virksomhed, der siden 2016 har tilbudt softwareløsninger med fokus på reduktion af madspild i primært detail – og engrosvirksomheder. Siden 2019 har de samarbejdet med Dagrofa-koncernen.
- I dag samarbejder de med butikker i mere end 20 forskellige lande i 40 forskellige detailkæder.
- Virksomhedens mest anvendte softwareløsning er i dag et digitalt datokontrolsystem, der alarmerer om varer tæt på udløb. I porteføljen findes desuden løsninger til optimal prissætning, markedsføring af datovarer, hjælp til donation, statistikværktøjer og meget andet.
Kontakter
Lars Hall Bæk FarsøeKommunikationschefDagrofa Foodservice
Tlf:42332811lar@dgfs.dkBilleder



Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Ny adm. dir. i Aarstiderne vil give flere lyst til at spise mere grønt og økologisk3.7.2025 10:00:03 CEST | Pressemeddelelse
Dorte Tandrup brænder for at gøre gode råvarer, økologi og grønne måltider mere tilgængelige for flere. Til august får hun mulighed for at arbejde med netop den dagsorden, når hun indtræder som ny administrerende direktør i den økologiske pionérvirksomhed Aarstiderne A/S.
Dagrofa Foodservice er ny fødevareleverandør til Danske Diakonhjems plejehjem1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice er den nye centrale fødevareleverandør til Danske Diakonhjem, der er Danmarks største private aktør inden for plejehjem og friplejehjem. Indkøbsaftalen er flerårig og skal bl.a. sikre den bedst mulige mad for beboerne og balance i køkkenbudgetterne.
Dagrofa og Wolt vil sammen nå professionelle køkkener og flere forbrugere – ambitionen er trecifret millionvækst27.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sammen vil Dagrofa og Wolt udnytte det unikke samarbejde mellem detail og foodservice som Dagrofa kan tilbyde. Flere dagligvarebutikker online og lynhurtig levering til både private og nu også professionelle kunder. Målet er en trecifret millionvækst.
Inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ vender tilbage med endnu flere masterclasses25.6.2025 09:57:28 CEST | Pressemeddelelse
Den 10. september bliver TAP1 i København omdannet til et madmekka, når ’Madscenen - for professionelle’ finder sted. Her bliver det muligt at opleve over 150 udstillere og masser af gastronomiske events/masterclasses. Sidste år deltog mere end 1.400 madentusiaster i inspirationsmessen, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag.
Imponerende opbakning giver Skærbæk et nyt supermarked25.6.2025 09:34:47 CEST | Pressemeddelelse
På kun en måned har borgerne i Skærbæk rejst 1,7 millioner kroner og sikret sig opbakning til en SPAR-butik i den bygning, hvor Coop365 senest har ligget. Målet er en åbning i efteråret.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum