Efter kun seks måneder: Dagrofa Foodservice reducerer virksomhedens madspild med 112 tons takket være digitalt værktøj
Siden marts har fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice anvendt datokontrolsystemet fra Whywaste i virksomhedens 30 Cash&Carry-butikker, der er fordelt over hele landet. Efter de første seks måneder har Dagrofa Foodservice allerede opnået en markant reduktion i mængden af madspild – og fra Randers-butikken er meldingen, at medarbejderne også har fået mere tid til at servicere kunderne.
![Jesper Andersen, butikschef i Dagrofa Foodservice Randers, fortæller, at han og medarbejderne har fået en nemmere hverdag med mere tid til kunderne efter implementeringen af det nye digitale datokontrolsystem Whywaste. Her ses Jesper Andersen foran Whywaste-reolen i Randers-butikken, hvor varer bliver fremhævet med reduceret pris, når varerne nærmer sig deres holdbarhedsdato.](/data/images/public/13561302/13738473/2ca94b86-875f-4a3d-9f93-dd43e5dca050-w_720.jpeg)
Tilbage i marts 2023 implementerede Dagrofa Foodservice et digitalt værktøj fra den svenske tech-virksomhed Whywaste i deres 30 Cash&Carry-butikker, som sælger fødevarer til f.eks. restauranter, cafeer og kiosker.
Værktøjet skulle først og fremmest hjælpe med at nedbringe mængden af madspild. Efter seks måneder viser en opgørelse, at Dagrofa Foodservice har reduceret virksomhedens madspild i butikkerne med godt 112 tons sammenlignet med samme periode sidste år.
Det digitale værktøj fra Whywaste hjælper i praksis medarbejderne i Dagrofa Foodservices butikker med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå over sidste anvendelsesdato. Konkret oplyser værktøjet, hvornår hver enkelt butik skal intensivere salget af de varer, hvor holdbarheden på det specifikke produkt udløber.
”Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning. Desuden bidrager Whywaste-indsatsen til at reducere vores økonomiske omkostninger, da det ikke er nogen hemmelighed, at det koster penge, når holdbarheden på en vare udløber,” siger Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
”Resultaterne efter seks måneder er intet mindre end imponerende. Vi havde ikke turde drømme om at opnå de resultater på den korte tid, og det er vi naturligvis meget stolte af."
Butikschef i Randers: Vi har fået en nemmere hverdag og mere tid til kunderne
Resultaterne er ikke kommet af sig selv, da det har krævet, at de flere hundrede medarbejdere i Cash & Carry-butikkerne er blevet oplært i at bruge datokontrolsystemet fra Whywaste.
Jesper Andersen, butikschef i Cash & Carry-butikken i Randers, er en af de personer, der har været involveret og fra hans synspunkt er der mange fordele ved at bruge værktøjet i hverdagen:
”Alle medarbejdere i vores butik i Randers har været vilde med at bruge Whywaste, hvor alle processer er blevet lettere og hurtigere. Vi brugte til en start lidt tid på at registrere vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende værktøjet. Vores medarbejdere sparer en masse tid ved at bruge Whywaste, og det giver os mere tid på hånden til at tale med kunderne.”
I løbet af de første seks måneder med Whywaste-værktøjet har butikken i Randers formået at reducere mængden af madspild med mere end 19 tons i forhold til samme periode sidste år.
Hos Whywaste er de også imponerede over Dagrofa Foodservices resultater i kampen mod madspild, og tech-virksomheden roser samarbejdet:
”Lige fra starten af projektet fik vi en utrolig positiv respons fra Dagrofa Foodservice. Deres engagement i at mindske madspild har været helt fantastisk, hvilket vi kan se i deres resultater. Vi er stolte over at være en del af samarbejdet,” fortæller Linda Grådal, der er Head of Global Expansion i Whywaste.
Udover værktøjet fra Whywaste har Dagrofa Foodservice også en række andre initiativer for at reducere madspild – f.eks. bliver der flere gange om ugen leveret overskudsvarer fra virksomhedens terminal i Ishøj til organisationen JunkFood, som laver gratis måltider til hjemløse i København.
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, som har den overordnede målsætning ift. klima og bæredygtighed, at koncernens samlede mængde af madspild skal være reduceret med 50% inden 2023.
Fakta om Dagrofa Foodservice:
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Fakta om Whywaste:
- Whywaste er en svensk tech-virksomhed, der siden 2016 har tilbudt softwareløsninger med fokus på reduktion af madspild i primært detail – og engrosvirksomheder. Siden 2019 har de samarbejdet med Dagrofa-koncernen.
- I dag samarbejder de med butikker i mere end 20 forskellige lande i 40 forskellige detailkæder.
- Virksomhedens mest anvendte softwareløsning er i dag et digitalt datokontrolsystem, der alarmerer om varer tæt på udløb. I porteføljen findes desuden løsninger til optimal prissætning, markedsføring af datovarer, hjælp til donation, statistikværktøjer og meget andet.
Kontakter
Lars Hall Bæk FarsøeKommunikationschefDagrofa Foodservice
Tlf:42332811lar@dgfs.dkBilleder
![Medarbejderne i Dagrofa Foodservice Cash & Carry-butikken i Randers er meget begejstrede for at bruge Whywaste i dagligdagen, hvor værktøjet er blevet en del af de faste rutiner.](/data/images/public/13561302/13738473/27f152f1-16c0-4178-849e-3040ecee27b4-w_240.jpg)
![Dagrofa Foodservice startede i marts 2023 med at bruge værktøjet i virksomhedens 30 Cash & Carry-butikker fordelt over hele landet. Her er det en medarbejder i Hjørring-butikken, som er i gang med at registrere varer.](/data/images/public/13561302/13738473/a5e5f879-0dde-47e0-a6f2-7c91ee6b8e5c-w_240.jpeg)
![Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice og tovholder på Whywaste-indsatsen: "Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning."](/data/images/public/13561302/13738473/f2e0d9c9-8d3c-4fa8-a671-1e61e5e9824b-w_240.jpg)
Om Dagrofa
Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Frivillige indsamler mere end 840.000 stykker affald: Især cigaretskodder, cigaretpakker, snus og plastic fylder5.7.2024 11:33:46 CEST | Pressemeddelelse
Det har været en blandet oplevelse, da mere end 3.300 frivillige fra lokale foreninger samlede affald ind via non-profit-projektet Ren Natur i foråret. Supermarkedskæden SPAR har været med seks år i træk, i hele projektets levetid, og butikkerne er samlingspunkt, når frivillige samler affald.
Min Købmand åbner sin første butik på Bornholm1.7.2024 10:30:09 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af september får Østerlars en ny dagligvarebutik, og købmanden er lokal kending. Min Købmand har gennem en gruppe engagerede borgere fået mulighed for at flytte ind i lokaler, der tidligere har huset Dagli’ Brugsen. Byens borgere kan se frem til en købmand, der er en ægte, lokal ildsjæl, som er på fornavn med kunderne og har passion for den gode kundeoplevelse.
Dagrofa Foodservice inviterer til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’ – tilmelding er åben27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 11. september danner TAP1 i København rammen for inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’, som fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice står bag. Messen har fået nyt navn, og det er også første gang, at arrangementet skal afholdes i TAP1. Her bliver det muligt at opleve over 115 leverandører og masser af gastronomiske events.
70 år: Poul Larsen har taget turen fra nystartet mælkekusk til passioneret ostedirektør13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 14. juni 2024 fylder Poul Larsen 70 år. Han er medejer og direktør i HKI Ost, der er blandt landets førende specialister, når det gælder om at levere højkvalitetsoste til bl.a. Michelin-restauranter, ostehandlere og gourmetbagerier.
MENY og michelinkok Jonathan Berntsen går sammen om at løfte dansk madkultur6.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MENY og michelinkokken Jonathan Berntsen er fælles om kærligheden til mad og det gode håndværk. Derfor har de indledt et samarbejde, hvor Jonathan Berntsen viser, hvordan man med et lille tvist kan løfte velkendte retter til nye højder under overskriften ’á lá Jonathan Berntsen’. I første omgang er der kommet en række opskrifter ud af samarbejdet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum