OK og Aarhus Airport gearer op for lynhurtig grøn strøm til elbiler

Elbiler triller i stigende grad ind på p-pladsen hos Aarhus Airport. Nye ladestandere fra OK skal løfte servicen for elbilgæster og styrke elbil-infrastrukturen i Danmark.

Aarhus Airport skruer op for grøn strøm til elbiler.
Aarhus Airport skruer op for grøn strøm til elbiler. Aarhus Airport

Salget af elbiler er stærkt stigende. Ifølge Danmarks Statistik udgør elbiler i dag fem procent af alle personbiler, mens hver tredje personbil solgt i 2023 er en elbil. Der triller i dag mere end 150.000 danskindregistrerede elbiler rundt på det danske vejnet. I 2021 var antallet 66.600. Det får nu Aarhus Airport til at styrke lufthavnens grønne linje med flere opladningsmuligheder i lufthavnens parkeringsområde. Den grønne oprustning sker i samarbejde med OK, der har et stort ladenetværk til elbiler fordelt over hele Danmark.

”Vi oplever en stigende efterspørgsel fra flyrejsende med elbil, og det vil vi gerne imødekomme. Tidligere fyldte energikilden til gæsternes transportløsninger ikke væsentligt hos vores gæster, men i dag er el nærmest en hygiejnefaktor. Mange pendlere og forretningsrejsende kommer i elbil, og tendensen går igen blandt ferierejsende. Muligheden for at tanke strøm i lufthavnen vil blive taget godt imod af gæster, medarbejdere og lokale.  Vi vil gerne være et skridt foran, og aftalen med OK lander derfor på et godt tidspunkt”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Samarbejdet med OK betyder, at energiselskabet har etableret to DC-ladere og ti AC-ladere – begge modeller med dobbelt udtag - ved lufthavnens tankstation og på P-1. DC-ladere er såkaldte hurtigladere eller lynladere. Her oplader man bilen direkte på batteriet og bliver derved hurtigere køreklar. AC-opladerne er for dem, som har mere tid. Her lades bilen med vekselstrøm, som gennem en on-board-lader i bilen omdannes til jævnstrøm, der tilføres batteriet.

I OK ser man samarbejdet med Aarhus Airport som en mulighed for at styrke el-infrastrukturen i Danmark og etablere lademuligheder ved trafikknudepunkter, der naturligt tiltrækker elbillister.

”I OK ønsker vi, at det skal være nemt og attraktivt at være elbilsejer, og derfor opsætter vi ladestandere der, hvor elbilisterne er - på farten, på arbejdspladsen, i hjemmet og nu også i Aarhus Airport. Vi er meget tilfredse med vores nye aftale med lufthavnen og glæder os over, at vi i fællesskab gør det nemmere for bilister at tilvælge elbilen”, siger Kenneth Risborg Korsgaard, som er markedsdirektør i OK.

Med lufthavnens ladestandere i puljen vokser elbilnetværket i Østjylland til glæde for gæster i Aarhus-regionen. Aarhus Airport ligger centralt i forhold til Djurslands attraktioner, strande og feriehusområder, og det er oplagt for turister at benytte ladestanderne. De enkelte ladelokationer kan findes i OK’s app og på hjemmesiden.

Aarhus Airport ser det som en naturlig del af udviklingen, at lufthavnen nu tilbyder gæsterne let adgang til grøn strøm til bilen. Tiltaget er helt i tråd med lufthavnens miljøvenlige tankesæt.
”Aarhus Airport har ambitioner om at være med i front på den grønne omstilling. Vores mål er som virksomhed at være klimaneutral i 2030, og vi er allerede langt i forhold til at omstille eget materiel og køretøjer, vi bruger CO2-neutral strøm, og vores nye lufthavnsterminal er energioptimeret”, afslutter Lotta Sandsgaard.

De nye ladestandere er klar til brug den 25. oktober.

Nye ladestandere med lynhurtig grøn strøm til elbiler i Aarhus Airport
Nye ladestandere med grøn strøm til elbiler i Aarhus Airport

Om Aarhus Airport A/S
Aarhus Airport A/S’ ambition er at være østjydernes foretrukne lufthavn og forbinde Østjylland med populære storbyer og andre attraktive rejsemål. Med afgange til destinationer i hele Europa sigter lufthavnen mod at imødekomme forventningerne hos det jyske erhvervsliv såvel som hos fritidsrejsende i lufthavnens optageområde, der er Jyllands største. I efteråret 2023 står lufthavnen færdig efter en totalmodernisering og udvidelse til dobbelt størrelse. I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.

Om OK
OK er et af landets største energiselskaber. I mere end hundrede år har OK leveret energi til tusindvis af forbrugere og virksomheder i hele Danmark. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper. OK har en ambition om at være den foretrukne energipartner til private og erhverv. Med en ny 2030-strategi skal energiselskabet levere attraktive løsninger, der bringer den grønne omstilling fremad og giver alle mulighed for at være med. For først når alle er med, er vi som samfund i mål med den grønne omstilling.
OK er et dansk andelsselskab, der er ejet af 11.700 kunder, og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.