Flyt dit elforbrug og spar på elregningen

Fra 1. januar 2024 indfører Netselskabet N1 en ny tarifmodel, der skal motivere elforbrugerne til at flytte deres strømforbrug til andre tidspunkter af døgnet.

I det nye år kan der være penge at spare for private elforbrugere ved at flytte dele af deres strømforbrug til om natten eller mere jævnt ud over hele dagen. Her introducerer Netselskabet N1 nemlig en ny tarifmodel, der giver elforbrugere i store dele af Jylland en økonomisk gulerod, hvis de fremover kan bruge strømmen, når der er mest plads i elnettet.

- Vi vil gerne motivere vores kunder til at bruge strømmen mere jævnt over døgnets 24 timer, og mange kunder kan faktisk forholdsvis let planlægge sig til det meste. Vaske- og opvaskemaskinen kan sættes til at køre om natten, ligesom elbilen også kan lade i nattetimerne, og udnytter man det, så er man allerede nået langt, siger Carsten Bryder Thejls, der er administrerende direktør i N1.

Nettariffen, som kort fortalt er det, kunderne betaler for at få strømmen transporteret i elnettet frem til stikkontakterne, vil fremover være billigst fra midnat til klokken 6 om morgenen, mens det bliver dyrest at bruge strøm i spidsbelastningsperioden fra kl. 17-21. Det er ofte også i dette tidsrum, at den rene elpris er højest, så der dermed er en ekstra fordel ved at flytte noget af forbruget væk fra spidsbelastningsperioden.

Energikrisen fik elkunderne i hele landet til at ændre forbrugsvaner for eksempel ved at spare på strømmen. Derfor er Carsten Bryder Thejls også fortrøstningsfuld, når det kommer til i endnu højere grad at ændre vaner, så elforbruget fremover ser anderledes ud.

- For den enkelte husstand kan det, hvis de ikke flytter strømforbruget, føre til en højere elregning. Formår de derimod at flytte bare noget af elforbruget, er der penge at spare. Det er vigtigt for mig at understrege, at N1 ikke kommer til at tjene flere penge med den nye tarifmodel. Målet er alene at fremtidssikre elnettet, siger Carsten Bryder Thejls.

Den fremtidssikring består blandt andet i gøre elnettet klar til en øget elektrificering af samfundet. Sidste år investerede N1 mere end 900 millioner kroner i at udbygge elnettet, og netselskabet forventer, at tallet når op i nærheden af 1,3 milliarder kroner i år.

- Elforbrugernes evne til at flytte deres forbrug har stor betydning for, hvor meget og hvor hurtigt vi skal udbygge elnettet. Flytter elforbrugerne deres forbrug til tidspunkter, hvor der plads i elnettet, kan vi udskyde og begrænse en del af udbygningen, og dermed fastholde lave tariffer for forbrugerne, siger Carsten Bryder Thejls.

Priser for netariffer for private elforbrugere (C-kunder)

Belastningsniveau

Vintertarif (oktober – marts)

Sommertarif (april – september)

Lavt (00-06)

11 øre/kWh

Højt (06-17)

33 øre/kWh

17 øre/kWh

Spids (17-21)

99 øre/kWh

43 øre/kWh

Højt (21-00)

33 øre/kWh

17 øre/kWh

*Udover nettariffen udgøres elkundernes samlede elpris af den rene markedspris, den statslige elafgift, eltarif til statslige Energinet, abonnementer, spottillæg og moms.

Der indføres også nye prisstrukturer og tariffer for andre kundegrupper end private elforbrugere. Se priser for alle kundegrupper fra 1. januar på N1’ hjemmeside.

Der er penge at spare for de elkunder, der formår at flytte deres forbrug, når N1 indfører ny tarifmodel.
Download
Døgnhjulet viser, hvordan tarifferne ser ud i løbet af dagen. De grønne timer er de billigste, mens de røde er de dyreste.
Download

Om

N1 forsyner hver dag mere end 750.000 hjem og virksomheder i Jylland med strøm. Vi sørger for at vedligeholde, udbygge og fremtidssikre elnettet.