WE BUILD DENMARK

Danfoss og COWI spiller sig på banen i WE BUILD DENMARKs bestyrelse

Den danske klynge for byggeri og anlæg, WE BUILD DENMARK, styrker bestyrelsen med to fremtrædende erhvervsprofiler, der skal bidrage til acceleration af innovationsaktiviteter i samarbejde med klyngens medlemsvirksomheder.

Rasmus Abildgaard Kristensen, Vice President & Head of Public Affairs i Danfoss og Niels Treldal, Senior Director for Innovation & Digital Transformation i COWI er de to nye og markante profiler, som fremover skal være med til at sætte retningen for WE BUILD DENMARKs forretning og aktiviteter.

Med stærke virksomheder som COWI og Danfoss i ryggen mener Martin Manthorpe, direktør for strategi og udvikling i NCC og bestyrelsesformand i WE BUILD DENMARK, at tilføjelsen kommer til at styrke WE BUILD DENMARKs rolle som driver for grøn og digital omstilling i hele branchen. Martin Manthorpe er stolt over engagementet og understreger, at han ser det som et skulderklap:

- Jeg er glad og stolt over, at vi har fået Rasmus og Niels ind i vores bestyrelse. WE BUILD DENMARK er endnu ikke fyldt 3 år, så det faktum at vi er i stand til at tiltrække så stærke profiler og innovative virksomheder til vores bestyrelse, er et kæmpe skulderklap til både bestyrelsen, organisationen og ikke mindst medlemmerne.

Danfoss er internationalt anerkendt for deres ekspertise og løsninger indenfor sektorintegration, smart styring af bygninger og energieffektive teknologier. Derudover arbejder de med innovative løsninger inden for emissionsfri byggepladsudstyr, hvilket harmonerer med WE BUILD DENMARKs mål og indsatser. COWI er blandt de førende rådgivere i branchen, og de har om nogen fingeren på pulsen i forhold til innovativt samarbejde i bygge- og anlægsbranchen.

- Danfoss og COWI er ikke bare store virksomheder med internationalt format. De bidrager med innovationshøjde og gode samarbejdsevner på tværs af branchen. De er vant til at involvere deres kunder, partnere og værdikæde i innovationsaktiviteter, og det er forventningen, at de qua deres erfaring kan bidrage til et samlet innovationsløft, siger Christina Melvang, direktør i WE BUILD DENMARK.

Rasmus Abildgaard Kristensen fra Danfoss, er blevet udnævnt af WE BUILD DENMARK’s øvrige bestyrelse og indtrådte den 2. oktober. Han kommer med en solid international erfaring inden for klima og energi og har også været chef Udenrigsministeriets klimakontor, ligesom han har været international chef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Han ser frem til at blive en del af bestyrelsen:

- I Danfoss vil vi gerne endnu tættere på hele bygge- og anlægsbranchen. Vi ser WE BUILD DENMARK som en unik adgang til at blive skarpere på innovationsbehovene i praksis og inden for forskellige sektorer og nicher. Og så er der et godt match mellem vores og WE BUILD DENMARKs vision og dagsordener – både på den korte og den lange bane. Jeg ser oplagte samarbejdsmuligheder om konkrete innovationsprojekter og større transformative dagsordener, som vi kan og skal løfte sammen – herunder ikke mindst dekarbonisering af vores byggepladser, afslutter Rasmus Abildgaard Kristensen.

Niels Treldal, Senior Director for Innovation & Digital Transformation i COWI, blev valgt ind på den ordinære generalforsamling lige før sommer. Han bringer en betydelig erfaring i at anvende digitalisering til at understøtte innovation og samarbejde i byggeriet.

- Der er store forventninger til byggesektorens evne til at omstille sig radikalt mod en reel bæredygtig fremtid. Det vil kræve massivt fokus på innovation for at lykkes, og jeg ser WE BUILD DENMARK som en afgørende og samlende aktør, der bliver hørt og samarbejdet med i hele byggesektoren. Derfor glæder jeg mig meget til at bidrage med at bygge bro mellem aktører og motivere til, at vi får accelereret innovationsevnen på tværs, siger Niels Treldal.

WE BUILD DENMARK er netop blevet certificeret til guld for fremragende klyngearbejde. En udmærkelse som kun én anden europæisk erhvervsklynge inden for byggeriet har opnået.

FAKTA:

WE BUILD DENMARKs øvrige bestyrelsesmedlemmer:

• Martin Manthorpe, NCC (bestyrelsesformand)
  • Lars Storr-Hansen, Danske Arkitektvirksomheder (næstformand)
  • Kurt Adamsen, Isolerings-Gruppen (næstformand)
  • Anders Stouge, Direktør, DI Byggeri
  • Anne Hedegaard, Bæredygtighedschef, Frandsen & Søndergaard
  • Christian Helweg, Direktør, Råt&Godt
  • Hans Stavnsager, Borgmester, Faaborg Midtfyn Kommune
  • Lars Pico Geerdsen, Institutleder, BUILD, Aalborg Universitet
  • Mette Glavind, Direktør, Teknologisk Institut
  • Michael H. Nielsen, Direktør, MHN Consult
  • Natalie Mossin, Institutleder, KADK – Det kongelige akademi
  • Simon O. Rasmussen, Chefrådgiver, TEKNIQ Arbejdsgiverne
  • Steen Christiansen, Borgmester, Albertslund Kommune

Billeder

Foto: Rasmus Abildgaard Kristensen, Vice President & Head of Public Affairs i Danfoss
Download
Foto: Niels Treldal, Senior Director for Innovation & Digital Transformation i COWI
Download

OM WE BUILD DENMARK

Danmarks klynge for byggeri og anlæg

WE BUILD DENMARK er innovationsmotoren, der driver den grønne og digitale omstilling i bygge- og anlægsbranchen.

Sammen med vores 300+ medlemmer bygger vi innovation. Vi faciliterer samarbejdsprojekter hvor virksomheder og videninstitutioner udvikler nye løsninger sammen, der gavner hele branchen.

Vi søger og henter innovationsmidler i Danmark og EU til projekter særligt inden for vores fokusområder:

• Byggematerialer
  • Build 4.0
  • Intelligente bygninger og byer

WE BUILD DENMARK dækker hele Danmark med kontorer i København, Næstved, Rødby, Odense, Aarhus, Holstebro og Aalborg.

Læs mere på www.webuilddenmark.dk

Følg pressemeddelelser fra WE BUILD DENMARK