If: Venter markant stigning i skader weekenden igennem
For nuværende, midt på lørdagen, har forsikringsselskabet modtaget omkring 150 anmeldelser, men If forventer en stigning weekenden igennem.

Forsikringsselskabet If får anmeldelser ind om alt fra skader på bygninger, inventar, både og biler.
”For nuværende, midt på lørdagen, er det omkring 150 anmeldelser, men vi forventer en markant stigning weekenden igennem”, oplyser Ifs kommunikationschef Birgitte Ringbæk.
”Der er fortsat forhøjet vandstand i flere havne og restriktioner på at komme ind for at besigtige sin båd, så mange bådejere kender ikke til omfanget af eventuelle skader endnu. Derfor forventer vi også, at anmeldelser på bådskader vil stige, men med en naturlig forsinkelse. De bådskader, som indtil videre er anmeldt, er omfattende og omhandler også både, der helt er forsvundet”, siger hun.
”Skader på biler har indtil nu primært været mindre skader, der er relateret til flyvende genstande som har beskadiget bilen, men vi forventer også vandskadede biler”.
If har ekstra bemanding på weekenden igennem til at håndtere anmeldelser på bygninger, biler og både. Samarbejdspartnere inden for skadeservice håndterer akutte sager som at pumpe vand væk og påbegynde affugtning og andre akutte udbedringer.
Det er endnu for tidligt at estimere omkostninger af skaderne.
”Vi sender mange tanker til alle de tusinder, der har hjulpet i beredskab inden, under og efter uvejret. Der er virkelig ydet en kæmpe indsats”, siger Birgitte Ringbæk.
Skader efter stormflod er ikke omfattet af hus- og indboforsikringerne, men skal erstattes via Naturskadeordningen. Naturskaderådet afgør om og hvor, der har været tale om stormflod.
Ramte kunder skal søge om erstatning via Naturskaderådet, men de skal starte med at anmelde skaden til sit eget forsikringsselskab. Er der tale om en stormflodsskade, vil sagen blive afvist af forsikringsselskabet og denne afvisning skal derefter bruges ved anmeldelsen til Naturskaderådet. Det er derefter forsikringsselskabet, der behandler og opgør skaden på vegne af Naturskaderådet.
Er det tale om skader på biler og både samt almindelige stormskader, behandles disse som normalt, direkte fra forsikringsselskabet.
Som altid er det vigtigt at dokumentere skaderne med foto og videoer og ikke bortskaffe ødelagte ejendele.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum