Erhvervshus Nordjylland

Eksportfremstød med afsæt i markedstrends

Del

Trappeproducenten BV Trappen har længe haft eksportambitioner. Med en ny overordnet strategi og en go-to market strategi for det tyske marked forventer BV Trappen at øge omsætning og eksport betragteligt frem mod 2025.

Som underleverandør til en byggebranche i fremgang har BV Trappen oplevet kraftig vækst de sidste par år. Virksomheden sælger næsten kun til danske kunder og er bevidst om risikoen for en afmatning i den danske byggebranche. Derfor har BV Trappen længe haft ambitioner om at eksportere til Tyskland. Ved at opbygge en større og mere varieret kundeportefølje i Danmark og udlandet ønsker direktøren at sprede omsætningen ud og gøre virksomheden mere robust.

Gennem SMV:Eksport indledte virksomheden derfor et samarbejde med en rådgiver for at udvikle en ny strategi for BV Trappen og afsøge mulighederne for at entrere på det tyske marked, hvor der er en stigende interesse for nordisk design.

Forretningsmodellen blev tilpasset

Gennem forløbet blev virksomhedens drift, forretningsgrundlag og eksportparathed drøftet indgående. Sammen med viden om det tyske marked for trappesalg, blev BV Trappens muligheder for at indtage det tyske marked drøftet.

Det viste sig, at det tyske marked er præget af mange trappeproducenter, som sælger via trælasthandler og konkurrerer på skarpe priser, der er vanskelige for BV Trappen at matche. Derfor valgte BV Trappen at satse på salg gennem mindre, specialiserede trappeforhandlere, som henvender sig til en kvalitetsbevidst kundekreds med særlig interesse for design og arkitektur.

Strategiudvikling med afsæt i nye markedstrends

Næste trin i satsningen på det tyske marked blev to strategiworkshops, hvor virksomheden først identificerede trends og game changers, som forventes at præge virksomhedens marked frem mod 2025, og derefter blev det defineret, hvordan virksomheden skal tilpasse sig udviklingen inden for f.eks.: Kundekonsolidering, materialemangel, bæredygtighed og digitalisering. 

Gennem eksportforløbet blev BV Trappens indsigt i det tyske marked for trappesalg styrket. Derudover har BV Trappen fået identificeret en mindre trappeforhandler i Nordtyskland, der tidligere har solgt dansk design, som de har indledt et samarbejde med.

Intern tilpasning inden eksport

BV Trappen har på flere områder taget hul på at tilpasse virksomheden til de identificerede markedstrends. Først og fremmest har virksomheden styrket sit fokus på bæredygtighed gennem bedre affaldshåndtering i produktionen. Et vigtigt skridt er også at få styr på underleverandører, så BV Trappen kun benytter leverandører med dokumenteret bæredygtig produktion (fx via FSC-mærkning). Dermed kan virksomheden adskille sig fra konkurrenter, som importerer trapper, men ikke kan eftervise hvordan produktionen har fundet sted. Virksomheden forventer på et senere tidspunkt at påbegynde en digitaliseringsproces, hvor de bl.a. vil lancere en webshop, så kunder kan handle online.

Forventningen er, at forløbet kan føre til betydelig vækst i BV Trappens omsætning og eksport. Den nye strategi skal gerne øge virksomhedens årlige omsætning med 10 pct. frem mod 2025, og eksporten skal udgøre 10 pct. af den samlede omsætning i 2025.

Om BV Trappen
BV Trappen designer, producerer og monterer indvendige trapper i træ. De primære kunder er større trælasthandler og entreprenørfirmaer. BV Trappen beskæftiger faglærte maskinsnedkere, tømrere, tekniske tegnere og ufaglærte.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Om Erhvervshus Nordjylland

Erhvervshus Nordjylland tilbyder gratis og uvildig vejledning til alle små- og mellemstore virksomheder i Nordjylland. Virksomhederne kan få kortlagt deres udviklingsmuligheder af uvildige forretningsudviklere med specialiseret viden inden for områder som: Digitalisering, Grøn omstilling, Internationalisering og Arbejdskraft.

Erhvervshus Nordjylland er knudepunkt i nordjysk erhvervsfremme, og kan åbne dørene for virksomheder til et stort netværk af øvrige offentlige og private aktører. Som del af nordjyske erhvervsfremme er Erhvervshus Nordjylland operatør på programmer, der gør det muligt at igangsætte målrettede udviklingsforløb i samarbejde med private rådgivere.

Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Nordjylland

Ét spørgsmål fik Mai til at trodse tvivlen og blive succesfuld iværksætter8.3.2024 10:50:06 CET | Pressemeddelelse

Iværksætterlysten blandt danske kvinder er steget med 3% på et år, alligevel udgør kvindelige iværksættere kun en fjerdedel af danske iværksættere. En analyse fra Dansk Erhverv peger på, at yngre kvinder tvivler på egne kompetencer, og det kan være en af årsagerne til, at så få kvinder udlever drømme om egen virksomhed. Mai Brink blev iværksætter for godt tre år siden og kender til tvivlen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye