Læger uden Grænser fordømmer angreb på hospital i Gaza

Efter et bombeangreb ramte Ahli Arab Hospital i Gaza by i går aftes, opfordrer Læger uden Grænser til, at volden mod civile og hospitaler i Gazastriben stopper – og at den humanitære adgang til Gaza sikres.

Ambulancer transporterer sårede hen til indgangen ved akutmodtagelsen på Al-Shifa Hospital i Gaza City den 15. oktober 2023. Al-Shifa-hospitalet er et af de steder, som Læger uden Grænser har støttet i Gaza-striben. Dawood Nemer/AFP

”Vores hold var til stede på hospitalet og i gang med at operere. Der var en voldsom eksplosion, og så faldt taget sammen. Det er en massakre,” fortæller Ghassan Abu Sittah, som er kirurg for Læger uden Grænser i Gaza.

Han befandt sig på Ahli Arab Hospital i Gaza City i går aftes, da en bombe ramte og dræbte flere hundrede mennesker.

“Intet kan forsvare dette chokerende angreb mod et hospital og dets mange patienter og sundhedspersonale - såvel som mennesker, der desperat havde søgt ly der. Hospitaler må aldrig være et mål,” siger han.

Mangel på medicin og ekstrem usikkerhed forhindrer nødhjælpsarbejde

Situationen i Gaza er lige nu så alvorlig, at den medicinske nødhjælpsorganisation Læger uden Grænser er blevet tvunget til at sætte koordineringen af sine medicinske og humanitære operationer i Gaza på pause.

Læger uden Grænser ønsker at fortsætte arbejdet i Gaza, da behovet for medicinsk assistance er enormt og kun vokser for hver time, der går. Det er dog umuligt på nuværende tidspunkt på grund af omfattende angreb, der rammer hospitaler, sundhedspersonale og ambulancer.

Derudover er nødhjælpsorganisationens lagre nærmest tømte for smertestillende midler og medicinsk udstyr, og blokaden gør det umuligt at få nye forsyninger ind i Gaza.

Organisationen har evakueret mange af dens ansatte til det sydlige Gaza. Nogle af medarbejderne har dog valgt at fortsætte arbejdet på hospitaler i Gazastriben, ligesom Ghassan Abu Sittah, som var til stede på Ahli Arab Hospital i går aftes, da det blev ramt.

I det sydlige Gaza opholder mange af de ansatte sig sammen med flere hundredetusinde internt fordrevne mennesker under umenneskelige forhold. De fordrevne sover under åben himmel, adgangen til rent drikkevand er kritisk, der er ingen elektricitet, og der er meget dårlige hygiejneforhold, som udgør fare for udviklingen af flere sundhedsproblemer i de kommende dage og uger.

Humanitær adgang og sikkerhed skal genoprettes

Læger uden Grænser kræver, at alle parter respekterer krigens regler og garanterer beskyttelse af sundhedspersonale og medicinske faciliteter. Det er en grundlæggende nødvendighed, for at humanitært nødhjælpsarbejde kan udføres uden at sætte civile og ansatte i yderligere fare.

Derudover opfordrer organisationen til, at blokeringen af forsyninger fjernes hurtigst muligt, og at den humanitære adgang til Gaza - herunder for at få vigtigt medicinsk personale ind - sikres.

”Så længe vi ikke har nogen garantier for, at vores personale ikke bliver dræbt i de vedvarende bombardementer, kan vi ikke yde den nødvendige hjælp til de tusinde af civile, som er hårdt ramt af de daglige angreb,” siger Mie Terkelsen, som er talsperson for Læger uden Grænser, og fortsætter:

”Men vi står klar med ekstra forsyninger og krisehold, og vi vil fortsætte arbejdet i Gaza, så snart der er humanitær adgang samt grundlæggende garantier for vores personales og patienters sikkerhed.”

Læger uden Grænser faciliterer i øjeblikket ikke medicinske aktiviteter i Israel, da landet har et stærkt og velfungerende sundhedssystem. Efter konfliktens eskalering den 7. oktober 2023 har organisationen tilbudt støtte til israelske hospitaler, men de har indtil nu ikke haft brug for assistance.