Brug din solcellestrøm direkte til din BMW i5

BMW og E.ON har indledt et samarbejde om at skabe fremtidens hjem, hvor elbilen bliver en integreret del af energisystemet i hjemmet.

E.ON og BMW vil skabe Connected Home Charging

Målet med det strategiske samarbejde mellem BMW og E.ON er at skabe "Connected Home Charging", et opladningsøkosystem, der giver kunderne mulighed for at forbinde deres BMW- eller MINI-elbil direkte med energisystemet – med det sigte at få vedvarende energi direkte i bilerne – og på sigt tilbage til husstanden, når der er mangel på strøm (smart charging).

Hjemmet og bilen sammen som omdrejningspunkt

I første omgang vil E.ON og BMWs nye system sikre, at der altid er strøm tilgængeligt i husstanden og vil fordele husstandens elforbrug intelligent (via load management). Man skal dermed ikke bekymre sig om, hvor meget strøm, man har til rådighed. Husstandens elforbrug vil blive tilgodeset først, og elbil-opladningen vil blive tilpasset husstandens øvrige forbrug, da elbiler typisk holder stille i længere tid end opladningen tager. Man skal altså ikke bekymre sig om at springe en sikring, uanset om man fx har varmepumpe, kobler to elbiler til opladning, går i gang med madlavning, tøjvask m.v.

I husstande med solceller vil man desuden kunne bruge energien direkte fra solcellerne til at lade sin elbil op. I første omgang lanceres dette med BMW til kunder, der køber elbilen BMW i5, som netop er sat til salg i Danmark.

En bil holder typisk stille 22-23 timer om dagen. En gennemsnitlig dansker bruger 4,1 kWh om dagen, mens en typisk familie bruger 11 kWh om dagen i en almindelig husstand (uden elbil). Så en elbil med et batteri på ca. 80 kWh, der kan levere strøm tilbage til huset, vil kunne fungere som det perfekte lager for fx solcellestrøm, der kan bruges i resten af huset, når solen ikke skinner.

Et udviklende samarbejde

Samarbejdet vil skabe de nødvendige forudsætninger for tovejsladning i fremtiden (V2G). Denne teknologi gør det ikke kun muligt at bruge elbilens batteri som energilager, men også at føre den lagrede elektricitet tilbage til kundens egen husstand og elnettet på et senere tidspunkt.

I første omgang vil kunder med en BMW i5 kunne lade den op med strøm fra egne solpaneler.

E.ON har mere end 10 års erfaring med opladning af elbiler og installation af ladestandere, og har som Europas største privatejede energiselskab en bred vifte af løsninger i energimarkedet, og det er den ekspertise E.ON bringer ind i samarbejdet.

Omstillingen til elektrificering åbner nye muligheder for at kunne tilbyde smarte løsninger til hjemmet. Sammen med E.ON ønsker vi at udnytte elbilen og gøre den til et intelligent element i det smarte hjem. Connected Home Charging giver kunderne mulighed for bedre at styre og kontrollere energiforbruget i deres hjem, hvilket vil spare både omkostninger og reducere klimaaftrykket”, siger Jan Askholm, administrerende direktør hos BMW Danmark.

I dag ses elbilen, hjemmet og energisystemet som separate systemer. Når E.ON og BMW samarbejder om at integrere de tre elementer og skabe et øko-system omkring forbruget af energi vil det kunne tage hjemmeopladning og muligheder for udnyttelse af grøn energi til et nyt niveau.

"Sammen med BMW vil vi udvikle nye standarder for intelligent opladning, så elbiler for alvor bliver en integreret del af energimarkedet – og det starter i de enkelte hjem, hvor elbilen vil være den største strømaftager hos de fleste. Det er helt afgørende, at det er vedvarende energi vi får på bilerne, og her starter vi med solcellerne, som mange danske hjem allerede har installeret", siger Martin Jahrsdorfer, Market Director i E.ON Drive Denmark.

Fakta:

• E.ON Global og BMW Group er gået sammen om at udvikle fremtidens smart charging
  • I første omgang er det BMW i5 kunder, der vil blive tilbudt at bruge det nye system
  • Kunder med en BMW i5 kan lade deres bil med solcellestrøm direkte fra eget hus (via Solar optimization i My BMW App)
  • E.ON balancerer opladning og solcellestrømmen, så husstandens forbrug og elbil-opladningen optimeres.
  • Om BMW i5:

BMW i5. 340-601 hk. Rækkevidde 515-581 km. Forbrug: 15,9-18,2 kWh/100 km. Opladningstid 0-100% ved 11 kW: 8,25 timer (eDrive40). Opladningstid 0-100% ved 22 kW: 4,25 timer (M60 xDrive). Opladningstid 10-80% ved 205 kW: 30 min. CO2-ejerafgift 740 kr. årligt. Forbrug og rækkevidde påvirkes bl.a. af kørestil, hastighed, vejrforhold og ekstraudstyr. https://kampagner.bmwservicepris.dk/bmw-kampagnepriser/?embedded=intro&_serie=bmw-elbiler&_model=bmw-i5&_model3=

Om BMW Danmark

BMW Danmark A/S importerer biler, motorcykler, reservedele og tilbehør af mærkerne BMW og MINI. Salg og service udføres af ni autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.
BMW Danmark er i 2023 – for 12. år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex for at have de mest tilfredse og de mest loyale bilejere.

Om E.ON

E.ON Danmark leverer bæredygtige energiløsninger og rådgivning til danskerne.

E.ON Danmark omstiller transporten til el ved at levere opladning til borgere, kommuner og virksomheder til gavn for klimaet, og hjælper sine kunder til at blive mere bæredygtige ved at give dem let og fleksibel adgang til et af Danmarks største ladenetværk. E.ON står også bag tre biogastankstationer, der også leverer et grønt alternativt til transporten.

E.ON vejleder sine kunder til at finde det produkt, der passer bedst til kørselsbehovet – uanset om det er privatkunder eller virksomheder, og skubber på elektrificeringen af transporten på alt fra personbiler til den tunge transport.

E.ON – vi giver energi til mere

Fjernvarme er ikke længere kun for større byer – nyt koncept fremtidssikrer mindre bysamfund17.4.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Byvarme er hot på Sjælland. De sjællandske byer vil gerne over til fjernvarme, og E.ON’s Byvarme-koncept lukker effektivt det hul der opstår mellem kommunens varmeplanlægning og den lokale virkelighed i mange byer. Her kan de lokale ildsjæle i byerne nemlig få kvalificeret starthjælp til et nystartet fjernvarmeselskab. Fem lokale varmegrupper i Glumsø, Tuse Næs, Vemmelev-Forlev, Anisse Nord og Lynge har allerede lavet hensigtserklæringer med E.ON for at få Byvarme til deres by.