Årets Børnecyklist elsker at køre hurtigt

12-årige Alfred fra Højbjerg i Aarhus blev Årets Børnecyklist fra Cyklistforbundet.

Alfred Riegels Knudsen

Han elsker at køre hurtigt og kører helst i spidsen. 12-årige Alfred Riegels Knudsen fra Højbjerg i Aarhus kan nu kalde sig Årets Børnecyklist 2023. Det er Cyklistforbundet, der hvert år uddeler prisen, og i år vandt Alfred blandt de mange, der var blevet indstillet til prisen.
Alfreds lærer på Kragelundskolen i Højbjerg, Thomas Eilertsen, indstillede Alfred til prisen. Han skrev blandt andet:

”Alfred er virkelig god til at køre i front, når vi er på cykelture/udflugter med klassen - ja, sågar hele årgangen. Han tager ansvar og kører sikkert. De andre har stor positiv respekt for ham, fordi han er så god. Jeg kan altid stole på Alfred, og regne med, at når jeg sender fortroppen afsted og fortæller ham, hvor de skal standse, står Alfred på pletten, når bagenden (af vores "cykelslange gennem byen") når frem. Således har jeg som lærer altid mulighed for at tage klassen med på tur som eneste voksne. Stor hjælp! Vi cykler næsten hver uge!”

Den indstilling gav Alfred fra 6. d prisen. Prisen går til en elev, der fx har gjort en ekstra stor indsats i Cyklistforbundets kampagne Alle Børn Cykler. Han fik overrakt prisen af direktør i Cyklistforbundet Kenneth Øhrberg Krag via en video, som blev vist i klassen.

”Alfred fortjener prisen for Årets Børnecyklist, blandt andet fordi han altid er klar på at hjælpe til og viser, hvordan man tager ansvar på cyklen. Så kæmpe til lykke til ham,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Sammen med prisen får Alfred Riegels Knudsen en splinterny cykel: En MBK Mud mountainbike sponseret af HF Christiansen.

Og den er meget velkommen, fortæller Alfred Riegels Knudsen.

”Den kan jeg i den grad bruge. Det bliver bare rigtig fedt at kunne få sådan en ny, god cykel til at cykle i skoven, cykle i tivoli, cykle i skolen og i byen med vennerne,” siger Alfred Riegels Knudsen. Han cykler på mountainbike med sin far og storebror i skoven og blev meget glad for overraskelsen forleden i klassen.

”Det var helt vildt fedt – også fordi, jeg har cyklet i lang tid og cykler rigtig meget,” siger Årets Børnecyklist, der elsker farten på cyklen.
”Jeg elsker, når det går hurtigt. Det er bare sjovt,” siger Alfred, der bor i Høbjerg med sin storebror og sine stolte forældre Mette og Anders.

Alle Børn Cykler-kampagnen finder sted hvert år i september, og er gratis at deltage i for skolerne, fordi den er sponseret af Novo Nordisk Danmark.