Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.

Under sloganet ”Nogle bruger knofedt til rengøring, andre bruger Rens-let”, blev det ikoniske rengøringsmærke lanceret til danskerne i 1950. Siden da har Rens-let opbygget en position på det danske marked med mange loyale brugere. Det er dette traditionsrige mærke, som Orkla Care Danmark nu har valgt at sælge til Kam Retail, da rengøringsprodukter ikke længere er en del af den kerneforretning, som Orkla-selskabet fokuserer på.
- Det er os en stor glæde, at KAM Retail har valgt at tilføje det mere end 70 år gamle Rens-let til sin portefølje, så det kan leve videre på danske hænder til gavn for forbrugerne. Vi vil følge spændte med fra sidelinjen, i det arbejde KAM Retail vil gøre for at opbygge Rens-let-mærket, siger Ingri Wangen Ohlsen, Country CEO for Orkla Care Danmark.
Orkla Care Danmark er kendt for at føre brands såsom UniKalk, Livol, Longo Vital, Møllers, Jordan, Salvequick, Vivag og flere til. Med salget til KAM Retail sikres det, at Rens-let fortsat vil være at finde på de danske supermarkedshylder. KAM Retail producerer og sælger i forvejen en række brands med dansk ophav og historie som HC Andersen, Room, Ophav og Nature&us.
- Vi har en profil der passer godt til at styrke både aktiviteten og kreativiteten i et nyt perspektiv omkring Rens-Let i de kommende år. Vi ser nogle spændende muligheder ved bl.a. at tilføje endnu flere produkter til porteføljen – ikke mindst produkter inden for water-less, bio og emballage, som vi lige nu ser præge markedsbilledet, fortæller Peter Jørgensen, CEO i KAM Retail.
Overdragelsen af brandet havde effekt fra torsdag den 12. oktober 2023. Parterne er enige om ikke at offentliggøre salgsprisen.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Katrine Marie Sørensen
Kommunikationskonsulent hos Orkla Care Danmark A/S
M.: 20 60 26 84
E: katrine.sorensen@orkla.dk
Louise Wistesen
E: lwi@kamretail.com
Pressefoto – kan frit benyttes: Orkla
Om Orkla Care Danmark
Igennem flere år har Orkla Care Danmark etableret en førende position inden for kosttilskud, mundpleje og sårpleje i Danmark. Derudover markedsfører virksomheden produkter inden for personlig pleje.
Orkla Care Danmark beskæftiger 250 medarbejdere på sit hovedkontor og sine to produktionssteder.
Orkla Care Danmark er en del af Orkla ASA, som er et førende industrielt investeringsselskab med hovedsæde i Oslo. Dens aktivitetsområde er mærker og forbrugerorienterede virksomheder. Orkla har på nuværende tidspunkt 12 porteføljeselskaber.
Om KAM Retail
KAM Retail A/S er et handelshus, der med europæisk netværk af regionale Key Account Managers, har berøring med førende detailkæder i Europa på både køb og salg – men også med udvikling og produktion af egne brands som ROOM, HC Andersen, Ophav og Nature&us.
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Dansk guld for tredje gang21.2.2025 12:18:53 CET | Pressemeddelelse
I konkurrence med en række af verdens største brands kan KiMs for tredje gang og anden gang i træk kalde sig 'Danmarks stærkeste brand', udnævnt af analysebureaet AIM Creates, der hvert år vurderer 62 brands på deres styrke i markedet.
KiMs fejrer 60 år med kærlig hilsen til Jørgen13.2.2025 08:01:20 CET | Pressemeddelelse
I 2025 markerer KiMs seks årtier som en fast del af danskernes hygge. Fra de første saltede peanuts i 1965 til et bredt sortiment af chips og snacks har KiMs sat sit præg på dansk snackkultur. Jubilæet fejres med en storstilet guldkampagne, der både hylder brandets position som Danmarks stærkeste og sender en nostalgisk hilsen til Jørgen – den legendariske figur fra KiMs’ reklameunivers.
KiMs klæder Danmark i guld!2.2.2025 20:04:24 CET | Pressemeddelelse
Danmark vil mandag morgen være klædt i guld som KiMs hylder Guldholdet - og fejrer sin 60 års fødselsdag!
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum