Læger uden Grænser: Den kollektive afstraffelse i Gaza skal ophøre nu

Den vilkårlige blodsudgydelse i Gaza skal stoppe øjeblikkeligt. Sikre områder for civile skal etableres, og humanitære forsyninger skal have lov til at komme ind. Sådan lyder opråbet fra Læger uden Grænser, som hjælper i Gaza.

Siden eskaleringen af konflikten 7. oktober 2023 er mange bygninger blevet ødelagt i Gaza, og det strømmer ind med patienter på hospitalerne. Læger uden Grænser /MSF

Læger Uden Grænser er forfærdet over Hamas’ brutale massakre på civile i Israel - samt de massive luftangreb i Gaza, som Israel nu udfører.

Organisationen opfordrer til, at der hurtigst muligt oprettes sikre opholdsområder for de civile, og indbyggerne skal sikres adgang til sundhedsfaciliteter uden risiko for at blive ramt i angreb.

Derudover skal der genoprettes sikre passager til Gaza, så der kan komme livsvigtige forsyninger ind. Der er et stort behov for mad, vand, medicin, medicinsk udstyr og brændstof. Derfor skal Rafah-grænseovergangen til Egypten åbnes, og bombardementerne af grænseovergangen skal ophøre.

Lige nu er omkring 2,2 millioner mennesker fanget i Gazastriben, hvor vilkårlige bombardementer har forvandlet en kronisk humanitær krise til en katastrofe.

Læger uden Grænser har over 300 medarbejdere i Gaza, nogle af dem har mistet deres hjem eller familiemedlemmer, og det er tæt på umuligt for dem at bevæge sig rundt.

”Kampflyene smadrer hele gader blok for blok. Der er ingen steder man kan skjule sig og ingen tid til at hvile sig. Hver gang vores medicinske personale tager på arbejde, ved de ikke, om de kommer til at se deres familier igen. Nogle områder bliver bombet nat efter nat. Vi ved, hvordan det var i 2014 og 2021, der døde tusinder. Men denne gang er det anderledes. Der har været 1.200 dødsfald efter kun fem dage," siger Matthias Kennes, Læger uden Grænsers Head of Mission i Gaza.

Organisationen har tilbudt støtte til de israelske hospitaler, men Israel har et velfungerende sundhedssystem og har normalt ikke brug for assistance.

Læger uden Grænser er i løbende dialog med konfliktens parter på begge sider. Hvis behovet for hjælp ændrer sig i Israel, undersøges der som altid, hvordan der bedst kan hjælpes.

Blokade koster liv

I Gaza står millioner af civile over for en kollektiv afstraffelse i form af total belejring og vilkårlige bombardementer.

Blokaden, hvor den israelske regering tilbageholder mad, vand, brændstof og elektricitet, er samvittighedsløs.

Efter 16 års militær blokade af Gazastriben er de medicinske strukturer allerede svækkede. Denne belejring efterlader patienter og medicinsk personale, som er fanget i kampe, uden pusterum.

Blokaden er en bevidst forhindring af adgang til livreddende ressourcer, og disse forsyninger, samt medicinske nøglemedarbejdere, skal have adgang til Gaza hurtigst muligt.

"Sundhedsministeriets hospitaler er ved at løbe tør for bedøvelse og smertestillende medicin. Læger uden Grænser har doneret medicinske forsyninger fra vores nødberedskabs-lager til Al Awda-hospitalet, og nu har vi brugt tre ugers forsyninger på tre dage," siger Darwin Diaz, Læger uden Grænsers medicinske koordinator i Gaza.

Hospitaler bombes

Læger uden Grænsers ansatte i Gaza har været ekstremt begrænset i deres muligheder for at bevæge sig rundt siden lørdag. De kan derfor ikke nå hen til deres palæstinensiske kollegaer på sikker vis, som arbejder dag og nat med at behandle de sårede.

Mænd, kvinder og børn, der ikke er en del af fjendtlighederne, har ingen sikre steder at tage hen. Vi er vidne til et niveau af ødelæggelser, der allerede nu overgår tidligere eskaleringer af konflikten.

Al Awda Hospital og Indonesian Hospital, som er to af de hospitaler, Læger uden Grænser støtter i Gaza, er blevet beskadiget under luftangrebene. Læger uden Grænsers egen medicinske klinik i Gaza blev også ramt af en eksplosion 9. oktober 2023.

Den medicinske nødhjælpsorganisation har doneret medicinsk udstyr til Al Shifa Hospital og vil fortsat tilbyde nødvendig støtte til nødsramte hospitaler. Derudover genåbnede organisationen en operationsstue på hospitalet 10. oktober 2023, som modtager patienter med brandsår og svære traumer.

Læger uden Grænsers afdelinger i Jenin, Hebron og Nablus evaluerer løbende de medicinske behov på Vestbredden, mens volden og konflikten eskalerer.

Organisationen opfordrer den israelske regering til at ophøre sin kollektive afstraffelseskampagne af Gazas civilbefolkning.

Alle stridende parter må etablere sikre områder for civile samt humanitære og medicinske aktører.

De sårede og syge skal have mulighed for at modtage lægehjælp. Sundhedsfaciliteter og personale skal beskyttes og respekteres, og hospitaler og ambulancer må aldrig blive mål i krigsførelse.

Samtidig skal humanitær nødhjælp sikres uhindret adgang til Gaza – ellers vil flere miste livet.

Billeder