Flere insekter på forruden ved E45
Transportminister Thomas Danielsen sætter nu gang i en samlet insektkorridor langs udbygningen af E45 på to strækninger: Vejle-Skanderborg og Aarhus S-Aarhus N. Erfaringerne skal bruges i andre projekter.
Bilisterne på E45 mellem Vejle og Aarhus skal have flere insekter på foruden. Det er målet med en ny sammenhængende insektkorridor, som bliver lavet sammen med udbygningen af E45.
- Vi har næsten 8000 kilometer vejkanter langs statsvejene, og de skal bruges til få mere biodiversitet og dermed insekter. Med udbygningen af E45 fra Vejle mod Aarhus laver vi for første gang en decideret insektmotorvej. Det giver flere insekter og en masse viden, der skal bruges i andre projekter, siger transportminister Thomas Danielsen.
Insektkorridoren er det første projekt af sin art og strækker sig over 46 kilometer. Kravet er, at det skal være en sammenhængende korridor for insekter – nogle steder smal, men ingen steder brudt. Det betyder rydning af træer, buske, krat og førnelag (den tykke ”måtte” af vissent græs, der tager lys og plads fra de blomstrende urter), placering af udgåede træer langs vejene (insekthoteller) og plads til den vegetation, hvor insekterne trives bedst.
Korridoren vil også blive vedligeholdt. Den største trussel er invasive plantearter, der overtager arealerne, så der opstår en monokultur. Derfor er der iværksat en screening af, hvor de invasive planter har bredt sig, så der kan komme særligt fokus på at få dem udryddet.
- Vi bruger milliarder på nye veje og vejudvidelser, og når vi alligevel er i gang, koster det meget lidt at skabe bedre levesteder for vores insekter. Vi har et ansvar for at passe på naturen. Her kan vejene være med til at binde landet sammen - også for insekter. Det er mit mål, at hver gang der bliver sat en skovl i jorden langs vores veje, så bliver der tænkt på, hvordan man kan få flere insekter, siger Thomas Danielsen.
Fakta:
Vejdirektoratet udbygger motorvejen mellem Vejle og Skanderborg S og Mellem Aarhus S og Aarhus N fra fire til seks spor på en strækning på henholdsvis 38 og 16 kilometer.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på henholdsvis 3.505 millioner kroner og 2.112 millioner kroner.
På de to udvidelsesprojekter af E45; Vejle N – Skanderborg og Aarhus S – Aarhus N bliver der lavet en samlet insektkorridor, som strækker sig i hele længden mellem Vejle og Aarhus. Ved at gøre det i sammenhæng med udvidelsen kan det gøres inden for de miljøtilladelser, der er for projektet, og der vil ikke være væsentlige merudgifter.
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
Lovforslag om enklere regler for hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger i byerne udskydes11.4.2025 16:20:10 CEST | Pressemeddelelse
Lovforslaget, der skulle forenkle reglerne for ændringer af hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger i byer, udskydes og bliver ikke fremsat inden sommerferien. Dermed skal alle kommunale beslutninger om hastighedsgrænser og færdselsindskrænkninger fortsat godkendes af politiet.
Strandsurfing-sæsonen bliver reddet9.4.2025 15:19:37 CEST | Pressemeddelelse
Med ny bekendtgørelse vil transportminister Thomas Danielsen lovliggøre vinddrevne køretøjer på udvalgte danske strande.
570 millioner til grøn omstilling af vejgodstransporten9.4.2025 07:02:40 CEST | Pressemeddelelse
Aftalepartierne bag Grøn Fond har besluttet at udmønte 425 millioner kroner til indkøb af nulemissionslastbiler og drivmiddelinfrastruktur samt 145 millioner kroner til tiltag, der vil gøre konventionelle lastbiler markant mere effektive.
Tungere lastbiler giver milliongevinster8.4.2025 07:00:37 CEST | Pressemeddelelse
Mere gods per lastbil er en god forretning for både den enkelte vognmand, klimaet og samfundet. Derfor bliver det fremover tilladt at køre med endnu mere gods på 7-akslede lastbiler.
Modulvogntog med aerodynamiske førerhuse tillades på danske veje7.4.2025 11:01:30 CEST | Pressemeddelelse
Mindre vindmodstand på modulvogntog kan reducere energiforbruget med cirka fem procent og dermed reducere udledningen af CO2. Derfor vil op til 30 centimeter længere førerhuse blive tilladt i forsøgsordningen med modulvogntog.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum