Psykiatrifonden: Ros til regeringens planer for psykiatrien

Tiltrængt løft og de rigtige hensigter for børne- og ungepsykiatrien samt vigtigt fokus på tryghed i psykiatrien. Men vi skal huske at have patienten i centrum i de tryghedsskabende løsninger, mener Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold

Foto: Klaus Holsting

Der er ros til regeringen og til sundhedsminister Sophie Løhde for dagens udmelding om de nærtstående planer for psykiatrien. Marianne Skjold, direktør i Psykiatrifonden, siger:

”Psykisk sygdom starter tidligt i livet, og det er afgørende, at man får den rette hjælp i rette tid. I dag oplever alt for mange børn og unge urimeligt lange ventetider, før de får den rette behandling – og jo længere tid der går, jo mere syge bliver de. Manglende psykiatrisk behandling kan følge børnene langt op i deres voksenliv og være ødelæggende for deres livsmuligheder. Derfor er det afgørende at investere i børne- og ungepsykiatrien.”

Marianne Skjold fremhæver desuden, at investeringen skal bidrage til, at børne- og ungepsykiatrien er rustet til at gribe de børn og unge, der er for syge til det såkaldte lettilgængelige tilbud, der udrulles i begyndelsen af næste år:

“Der vil være børn, der ikke kan få den rette hjælp af det lettilgængelige tilbud, og som har brug for at komme hurtigt videre til børne- og ungepsykiatrien. Det skal de her midler også bidrage til.”

Basisbehandlingspakke kan løse stort problem

Marianne Skjold er desuden meget positiv over for den foreslåede basisbehandlingspakke, som hun mener, flugter med forskningen på området:

“Vi ved, at flertallet af børne- og ungepsykiaterne mener, at der bliver brugt for meget tid på udredning og for lidt tid på egentlig behandling. Det er et stort problem, som basisbehandlingspakken skal være med til at løse. Det kan det kun, hvis man putter det rigtige ind. Dansk forskning, der er sprunget ud af Psykiatrifonden og TrygFondens fælles projekt Mind My Mind, peger på, at der findes behandling, der hjælper børn med psykiske lidelser på tværs af sværhedsgrad og diagnoser. Det er bare at komme i gang," siger Marianne Skjold og fortsætter:

”En basis-behandlingspakke sikrer, at børnene har ret til et minimum af behandling under udredning, men den kan også bidrage til at tiltrække flere psykiatere. En rundspørge blandt børne- og ungepsykiatere har vist, at en væsentlig årsag til at de forlader børne- og ungepsykiatrien, er manglende mulighed for at behandle.”

Tryghed for personale – men husk patienten

Psykiatrifonden bakker også op om regeringens initiativer, der skal sikre mere tryghed for personalet. Men det er helt afgørende, at patienten er i centrum for de løsninger, der bliver udrullet. Marianne Skjold siger:

”Tryghed må ikke komme til at handle om flere magtanvendelser, vagter og indskrænket frihed – det skal være tryghed baseret på, at patienten er i centrum. For os er der ikke noget misforhold mellem sikkerhed for personalet og god behandling for patienterne – tværtimod hænger det tæt sammen. Vi er meget opmærksomme på, at tryghed for begge parter handler om, at der skal være sundhedsfagligt personale på vagt i et omfang, der gør begge parter trygge og sikre og i øvrigt højner kvaliteten af arbejdet, relationen til patienterne samt den behandling, der foregår.”

Sværest psykisk syge skal være øverst på to-do listen

Marianne Skjold har dog ikke kun roser til regeringens nye udspil og peger på, at der stadig mangler fokus på de allersygeste mennesker i psykiatrien:

“De forhold vi byder de mennesker i Danmark, der er blandt de allermest syge, er så dårlige, at det gør helt ondt. Det er også denne patientgruppe, som er mest udsat og i størst risiko for selvmord, ligesom det er den patientgruppe, der, når de bliver indlagt, oftest oplever tvang.  Vi mener, at f.eks. opsøgende psykoseteams bør opskaleres, og der findes tydelig evidens for, at disse teams har en positiv effekt.”

Psykiatrifondens pressetelefon

Tlf:23712688

Ny, opdateret samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark11.4.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Som noget nyt er der et kapitel om ældres psykiske sygdomme, men også nye tal for forekomst, børn og unge, behandling og livet med psykisk sygdom, i Psykiatrifondens nye og opdaterede samling af tal og fakta om psykisk sygdom i Danmark. Rapporten, som også er tilgængelig digitalt, er en kilde til viden for alle, der arbejder med eller ønsker viden om psykisk sygdom. De mange tal og fakta understreger uligheden i behandlingsstandarden for psykiatriske og somatiske patienter og at psykiatrien trænger til politisk og økonomisk prioritering.