SE BILLEDERNE: H.M. Dronningen til stede ved Forskningens Aften på Nationalmuseet

H.M. Dronningen var til stede til det eksklusive arrangement Forskningens Aften på Nationalmuseet tirsdag aften den 10. oktober 2023, hvor også fonde, samarbejdspartnere og særlige venner af huset var inviteret.

Museumsinspektører og forskere viste museumsgenstande frem for H.M. Dronningen under Forskningens Aften på Nationalmuseet den 10. oktober 2023. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet

H.M. Dronningen var tirsdag aften den 10. oktober til stede til ’Forskningens Aften’ på Nationalmuseet, hvor følgende fire foredrag blev præsenteret:

• Jellingstenens hemmelighed
    ved arkæolog, rune- og seniorforsker Lisbeth Imer
  • 1960’ernes boligbyggeri som Danmarkshistorie
    ved kunsthistoriker og seniorforsker Vibeke Andersson Møller
  • Jernalderens religiøse liv var fuldt af facetter
    ved arkæolog, navneforsker og postdoc Laurine Albris
  • Da Fenrisulven åd solen
    ved biolog, palæoøkolog og seniorforsker Morten Fischer Mortensen

Efterfølgende var der reception i forhallen på Nationalmuseet, hvor eksperter medbragte særlige genstande fra samlingerne.

Udover H.M. Dronningen var fonde, samarbejdspartnere og særlige venner af huset inviteret.

Forskningens Aften har været holdt på Nationalmuseet i 2020, 2022 og 2023.

Forskning på Nationalmuseet

Nationalmuseet er det kulturhistoriske museum i Danmark med usammenligneligt flest forskere. Mere end 50 forskere arbejder på Nationalmuseet med et bredt spektrum af emner, alt fra materialeforskning og naturvidenskabelige analyser til undervandsarkæologi og forskning i krigshistorie, vikingetid, byudvikling, modehistorie, skriftsprog og plastik.

I 2022 modtog Nationalmuseet en af de fire prestigefyldte Advanced Grants fra Det Europæiske Forskningsråd, som blev givet til forskning i Danmark.

Konservator Johanne Bornemann Mogensen viser farvetryk for H.M. Dronningen under Forskningens Aften på Nationalmuseet. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet
H.M. Dronningen var til stede ved Forskningens Aften på Nationalmuseet. Ved siden af hende sidder Nationalmuseets direktør Rane Willerslev. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet.
Forskere hilser på H.M. Dronningen inden deres oplæg. Her er det seniorforsker Laurine Albris, som giver hånd til H.M. Dronningen. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet
Museumsinspektør Marie Laursen fremviser en relikviebeholder, dateret til år 1175 - 1225, for H.M. Dronningen til Forskningens Aften på Nationalmuseet. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet.
H.M. Dronningen ankommer til Forskningens Aften på Nationalmuseet. Ved hendes side står Nationalmuseets direktør Rane Willerslev. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet.
H.M. Dronningen ankommer til Forskningens Aften på Nationalmuseet og ledsages her af direktør Rane Willerslev på den røde løber. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet.
Seniorforsker Laurine Albris viser museumsgenstande frem for H.M. Dronningen under Forskningens Aften på Nationalmuseet. Foto: Lars Hestbæk, Nationalmuseet