
Usikker tid ændrer forbrugsvaner: Digital køkkenguide vejleder den bevidste forbruger
Mange danske forbrugere har store drømme om boligindretning, renoveringer og større investeringer i hjemmet som fx drømmekøkkenet. De omfattende boligdrømme kan virke uoverskuelige - særligt i en tid med økonomisk usikkerhed. Ifølge forbrugerekspert er der tale om en ny type forbruger, der som følge af den økonomiske turbulente tid, som vi befinder os i, er blevet langt mere bevidst om sine valg. Vestjysk køkkenfirma har nu udviklet et digitalt univers, som hjælper forbrugerne med at træffe de rette valg i en kompleks købsproces. Samtidig deler en af AUBOs køkkenkonsulenter sine tre bedste råd til at indfri køkkendrømme – selv i en økonomisk usikker tid.

Et nyt køkken er en omkostningstung investering med en kompleks beslutningsproces. Alligevel har danskerne de sidste tre år renoveret deres hjem som aldrig før. Mange har igangsat renovering af køkken og bad samt andre store projekter i hjemmet. Det fortæller forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen, der samtidig peger på, at den økonomiske usikre tid, som vi nu befinder os i, har medført en ny type forbruger:
”Generelt har vi ændret forbrugsvaner over hele linjen, og især er der sket store ændringer, når det kommer til danskernes forbrugsvaner i hjemmet, herunder også køkkenrenoveringer. De forskellige kriser igennem den senere tid har skabt en anden bevidsthed om, hvad det er, vi forbruger, og hvordan vi gør det,” fortæller Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania.
AUBO guider forbrugere igennem kompleks beslutningsproces
Denne tendens oplever man også hos den vestjyske køkkenproducent AUBO, som har foretaget en undersøgelse, der bl.a. viser, at hver femte af de adspurgte danskere har svært at beslutte, hvor mange penge de er villige til at betale for et nyt køkken. Samtidig oplever 57% af de adspurgte danskere, at køkkenkøbsprocessen er kompleks.* Derfor har AUBO udviklet en digital køkkenguide, der vejleder kunder i alle køkkenkøbets faser og beslutninger. Værktøjet hedder Plan A og har til formål at skabe bevidsthed om de mange valg i køkkenkøbsprocessen ved at klæde kunden godt på med alt fra gode råd til brugbare redskaber. På den måde kommer kunden trygt i mål – uanset budget og forventninger.
På trods af usikre tider kan den bevidste forbruger ifølge AUBOs køkkenkonsulent Annette Voigt godt drømme videre og få sine ønsker opfyldt.
Køkkenkonsulentens tre gode råd til drømmekøkkenet
1) Læg et budget hjemmefra og vær åben omkring dine midler
Det er altid en god idé at afstemme hjemmefra, hvor meget dit nye køkken må koste. Det er vigtigt, at du er åben og ærlig omkring dit budget. Når køkkenkonsulenten kender til dit budget fra starten, så kan de bedre hjælpe dig og præsentere de bedste løsninger.
2) Lav en prioriteringsliste
Arbejder du indenfor en bestemt budgetramme, er det en god idé at lave en liste over dine prioriteringer. Valget af materialer til bl.a. bordplade og køkkenelementer har stor betydning for den endelige pris.
-
Ønsker du f.eks. en bordplade i sten, der er væsentligt dyrere end laminat eller træ, kan du vælge at prioritere dette fremfor andre elementer i køkkenet.
-
Du kan for eksempel vælge at installere udtræksbakker bag låger i stedet for skuffer, da skuffer er dyrere.
-
Drømmer du om et køkken i træ, kan du med fordel overveje andre materialer end ægte træ. I dag findes der mange gode alternativer til ægte træ, hvor materialet ligner træ til forveksling og samtidig er vedligeholdelsesfrit og mere budgetvenligt.
Ved at lave en prioriteringsliste kan du få et overblik over, hvilke elementer du ikke kan undvære i dit nye køkken. På den måde kan du overholde dit budget og i mange tilfælde stadig få det ønskede udtryk i dit køkken.
3) Del betalingen af dit køkken op og kom helt i mål med dit drømmekøkken
For mange er det en selvfølge, at man betaler sit køkken med det samme og på én gang, men man kan sagtens vælge at dele betalingen op i bidder – ligesom med et billån. Da et køkken – ligesom en bil – er en stor investering for mange, kan det være en god måde at få mere luft i budgettet til at tænke større og komme helt i mål med alle de ønsker, man har til sit drømmekøkken.
AUBO har indgået et samarbejde med Santander Consumer Bank, der gør det muligt at dele betalingen op og sprede finansieringen ud over en periode.
Via AUBOs digitale værkstøj Plan A får forbrugerne hjælp og vejledning til at blive afklaret – om behov, materialer, udtryk og meget mere. Få guiden her: https://aubo.dk/plan-a/
*Undersøgelsen er foretaget af AUBO i august 2020 med 522 repsondenter. Målgruppen er alle personer i alderen 25-70 år i Danmark, der har købt/renoveret køkken i perioden 2015-2020.
Nøgleord
Kontakter
AUBOs PR-bureau Mindshare
Natasha de Polignol Lohse
Mail: natasha.lohse@mindshareworld.com
Tlf.: 60 38 18 03
Billeder
Vedhæftede filer
Om AUBO
AUBO er en familiedrevet, vestjysk køkkenproducent, der blev grundlagt i 1985 af Jens B. Bertelsen og hans hustru Grethe. AUBO specialiserer sig i køkken, bad og indretning af alle husets øvrige rum. Alt sammen kendetegnet ved høj kvalitet, gennemtænkt design og fornuftige priser. Vestjysk mentalitet og vestjyske værdier udgør fundamentet for AUBO, hvor rådgivning, service og levering varetages med minutiøs og dedikeret punktlighed.
AUBO har 23 forhandlere i Danmark, 54 forhandlere i Norge, syv forhandlere i Sverige, to forhandlere på Færøerne og en forhandler på Grønland.
Læs mere på: https://aubo.dk/
Følg pressemeddelelser fra AUBO
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.