TV 2 følger de unge til fødselsdagsfesten hos prins Christian

Prins Christian er midtpunktet, og der bliver også stor fokus på de mange jævnaldrende gæster, når TV 2 og TV 2 Echo sender hele dagen fra fejringen af tronarvingens 18-årsfødselsdag.

De kender ikke fødselaren personligt, og de har heller aldrig været til gallataffel i Riddersalen på Christiansborg før. Men de ved, hvad det vil sige at blive 18 år, og det har de 200 unge fra landets 98 kommuner samt Grønland og Færøerne til fælles med prins Christian, som søndag 15. oktober holder fødselsdagsfest med dronning Margrethe som vært.

Natasja Crone og Morten Ankerdal er værter på 'Fra Amalienborg og Christiansborg', som sendes direkte på TV 2 fra klokken 10-21 på prins Christians fødselsdag.

- Jeg dækkede også hans dåb for 18 år siden, og sjældent har jeg glædet mig så meget, fordi det er så anderledes denne gang. Normalt er det det officielle Danmark, som kommer til fest på slottet, men til denne fødselsdag har 90 procent af gæsterne aldrig været til gallamiddag før og skal opleve det for første gang. Det giver et frisk pust, siger Natasja Crone.

null

- Jeg har sønner, der er lidt ældre end prins Christian, så jeg kender generationen af gæster. Vi følger dem før, under og efter festen og kommer rundt i hele landet, og jeg glæder mig til at tale med dem i vores studie for at høre, hvad de har af forventninger, og hvordan de selv har forberedt sig. Det bliver en festlig dag, og jeg ser frem til også engang at dække prins Christians bryllup, griner Natasja Crone.

Der er mere schwung over et bal på slottet

Morten Ankerdal og Natasja Crone bliver bistået af blandt andre Abdel Aziz Mahmoud fra 'Go' Aften Live' og Amalie Rud Seerup fra TV 2 Echo. Og for sidstnævnte er der tale om det første royale event som reporter.

- Jeg er vildt spændt. Tidligere har jeg fulgt det på afstand, men med den nye generation er der nogen, som man kan spejle sig i. Selvom det er et stykke tid siden, jeg selv blev 18 år, kan jeg godt sætte mig ind i det, siger 29-årige Amalie Rud Seerup.

null

- Jeg dækker også begivenheden op til selve dagen og har virkelig oplevet, at dem, der er inviteret, er stolte og glæder sig vildt meget. Jeg kan også se på TikTok, at der er en opmærksomhed, som måske er kommet lidt bag på mig. Men kongehuset formår at involvere hele landet og byde kommende generationer indenfor til fest, og der er bare mere schwung over det, når det er til bal på slottet, fortsætter hun.

De 200 unge fra alle landets kommuner samt Grønland og Færøerne får følgeskab af unge fra kulturen, kunsten og forskningens verden samt kongelige. I TV 2s studie bliver Natasja Crone og Morten Ankerdal flankeret af et veloplagt panel som består af blandt andre Berlingskes kongehuskommentator Jakob Steen Olsen, modeskaber og Vild med dans-deltager Søren Le Schmidt, podcastværten Anna Tychsen, historiker og tidligere højskoleforstander Asser Amdisen samt historiker ved Kongernes Samling Jesper Munk Andersen.

I samarbejde med TV 2 Echo og TV 2s regioner har TV 2 fulgt flere af de unge festdeltagere, da de blev udvalgt, under forberedelserne med at finde det rigtige tøj og lære korrekt kongelig etikette. Og så taler TV 2 også med gallagæsterne om, hvilket forhold en 18-årig har til en institution som kongehuset.

TV 2 Echo sender også direkte i toppen af livebloggen på tv2.dk fra klokken 14.30-15.30. Carl-Johan Boesen Zinckernagel og Mille Olivia Flindt Holkenfeldt Behrendt er værter på programmet, som sendes fra hjørnet af Thorvaldsens Museum. De to Echo-værter får ligeledes besøg af flere af de unge gæster, ligesom musikeren August Høyen kigger forbi. Brugerne kan undervejs stille spørgsmål via livebloggen.

TV 2 News samsender i løbet af dagen med TV 2, og hele begivenheden kan også følges på TV 2 Play.

Overblik over fødselsdagen:

Klokken 12.00: Balkonscenen fra Amalienborg, hvor prins Christian viser sig med sin familie og dronning Magrethe på balkonen på Frederik VIII's Palæ og Den Kongelige Livgarde stiller i røde gallauniformer.

Klokken 15.30: Gæsterne begynder at ankomme til gallataflet i Riddersalen på Amalienborg, hvor de alle skal hilse på aftenens vært, dronningen, og dagens fødselar, prins Christian.

Klokken 17.00: Gallataflet begynder – i løbet af middagen er der taler fra dagens hovedpersoner.

Jacob PanumPR-konsulent

Nyheder, sport og dokumentar

japa@tv2.dk

Prins Christian fylder 18 år søndag 15. oktober 2023. (Foto: Franne Voigt/TV 2)