Bellagroup A/S

International hæder: Danmarks bedste hotelrestaurant ligger på Amager

Siden 2020 har World Culinary Awards hyldet klodens bedste, gastronomiske destinationer. De nationale vindere for 2023 er netop offentliggjort. Her løber rooftop-restauranten SUKAIBA Copenhagen på toppen af AC Hotel Bella Sky med den eftertragtede titel som Danmarks bedste hotelrestaurant foran de seneste tre års vinder; den Michelin-bestjernede Marchal på luksushotellet d’Angleterre.

SUKAIBA Copenhagen ligger på toppen af AC Hotel Bella Sky i Ørestad. Foto: PR

Mange forbinder nok snarere området omkring Bella Center Copenhagen med store kongresser og bogmesser end med fine dining på internationalt niveau. Men nu slår en af verdens førende branche-prisuddelinger fast, at gastronomi fra øverste hylde også bør være en del af ligningen, når samtalen falder på spisemuligheder i Ørestad.

For i dag offentliggøres det, at SUKAIBA Copenhagen har vundet titlen som Danmarks bedste hotelrestaurant. En titel, som den 1-stjernede Michelin-restaurant, Marchal, på hotel d'Angleterre har været indehaver af hvert år siden 2020.

Storstilet relancering i 2022

Efter en stille Corona-tilværelse som cocktailbar mens pandemien hærgede, blev SUKAIBA Copenhagen i oktober 2022 relanceret som en panasiatisk fine dining-oplevelse med Jacob Brink Lauridsen (tidl. Alchemist, Noma og Molskroen m.fl.) i front som restaurantchef.

I stilsikre omgivelser på 23. etage af AC Bella Sky Hotel, minder SUKAIBA Copenhagen mere om en bid af New York, Dubai eller Bangkok end af kongens København. Og det er hele pointen: Her på toppen af byen har drømmen været at skabe et spisested af international kaliber, der foruden panoramaudsigt byder på ”en sexet spiseoplevelse” med restaurantchefens egne ord.

Flere dugfriske priser i bagagen

”Vi er selvsagt pivstolte af hæderen som Danmarks bedste hotelrestaurant. Men vi er mindst lige så stolte af kunne bidrage til det høje niveau, København og Danmark generelt bliver ved med at præstere som international destination for gastronomi. At være en del af det fællesskab føles som en sejr i sig selv,” siger Jacob Brink Lauridsen.

Foruden World Culinary Awards, vandt SUKAIBA Copenhagen i forrige uge prisen for ’Årets ret med caviar’ i Den Danske Spiseguide ved en storstilet uddeling på Mortens Kro i Aalborg. Her var man i kategorien oppe imod den 2-stjernede Michellinrestaurant, Alchemist. SUKAIBA Copenhagens vinderret bestående af oksesashimi med Oscietra-caviar og østerssauce er fortsat at finde på menuen på toppen af hovedstaden.

Fakta:

• World Culinary Awards har eksisteret siden 2020 og er en udløber af World Travel Awards, som siden 1994 har fejret klodens bedste rejsedestinationer og -oplevelser.

• SUKAIBA Copenhagen er en panasiatisk fine dining restaurant beliggende på 23. etage af AC Hotel Bella Sky, der med sine ikoniske, lænende tårne er tegnet af danske 3XN.

• SUKAIBA Copenhagen åbnede første gang i 2018, men blev i efteråret 2022 relanceret med Jacob Brink Lauridsen som restaurantchef.

• En 7-retters tastingmenu på restauranten står i 695 kr. pr. person, mens à la carte-forretter starter ved 125 kr., og hovedretter koster 145 kr. og opefter. Vinderretten med caviar, oksesashimi og østerssauce står i 195 kr.

• Hele menuen og bordreservation er at finde på www.sukaiba.dk

SUKAIBA Copenhagen ligger på toppen af AC Hotel Bella Sky i Ørestad. Foto: PR
Restaurantchef Jacob Brink Lauridsen har bl.a. en fortid på spisesteder som Alchemist, Noma og Molskroen. Foto: PR
På SUKAIBA Copenhagen serveres "sexet panasiatisk gastronomi" med løssluppen inspiration fra hele Fjernøsten. Foto: PR
Med sin placering på 23. etage af AC Hotel Bella Sky, byder SUKAIBA Copenhagen på en imponerende udsigt over København. Foto: PR

Bellagroup A/S

Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.

Venuedelen består af kongres-, event- og mødedestinationerne Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tæller bl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og Copenhagen Gaming Week.

Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Bellagroup når vigtige milepæle i arbejdet med bæredygtighed og sætter ambitiøse mål for fremtiden2.5.2024 07:40:20 CEST | Pressemeddelelse

Trods travlhed i forretningen har Bellagroup i 2023 holdt fokus på arbejdet med bæredygtighed, og hospitalityvirksomheden er efter blot fire år nu kvart i mål på vejen mod at blive net zero i 2050. Hertil kommer en række nyimplementerede klimamålingsinitiativer og en dugfrisk dobbeltcertificering indenfor flere ISO-standarder. Næste skridt bliver en B Corp-certificering, samt arbejdet med at få kunder og leverandør med dybere ind i bæredygtighedsmaskinrummet.

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.