Udvidelse af Øresundsmotorvejen: Sund & Bælt fremlægger resultatet af miljøkonsekvensvurdering

Del

Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med den miljøkonsekvensvurdering, som indgår i grundlaget for den politiske behandling af forslaget om en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Nu sendes miljøkonsekvensrapporten for projektet i offentlig høring.

På store dele af Øresundsmotorvejen er der i dag trængselsproblemer i myldretiden og omfattende kødannelse ved f.eks. trafikuheld. Det gælder især på den vestlige del af vejen og ved tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby. Med den forventede trafikvækst vil Øresundsmotorvejen i endnu højere grad udgøre en trafikal flaskehals i fremtiden med kritisk trængsel. Derfor besluttede et flertal i Folketinget som en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, at en udvidelse af Øresundsmotorvejen skulle undersøges, og resultaterne af undersøgelsen foreligger nu i form af en miljøkonsekvensrapport. 

Flere løsningsmuligheder er undersøgt 
Miljøkonsekvensrapporten omhandler de miljømæssige virkninger af en udvidelse af Øresundsmotorvejen.

Som en del af miljøkonsekvensvurderingen er der undersøgt en række løsningsforslag, der bl.a. er modtaget fra borgere og myndigheder under projektets idéfase i 2022. I alt 44 forslag og idéer er blevet behandlet, og flere af disse er indarbejdet i det færdige projektforslag. De forskellige forslag og Sund & Bælts svar er samlet i Høringsnotat for Idé- og forslagsfasen.

Størstedelen af løsningsforslagene har omhandlet udformningen af tilslutningsanlægget ved Amager Strandvej nord for Lufthavnen.

I det endelige projektløsningsforslag tilgodeses de bløde trafikanter med en cykelbro over motorvejen, hvorved ekspropriation af boliger undgås, samtidig med at der tages højde for en eventuel senere Østlig Ringvej. 

8 ugers høringsperiode
Det er Trafikstyrelsen, der er myndighed for den offentlige høring af miljøkonsekvensrapporten, der løber indtil den 8. december 2023. Der kan indsendes høringssvar til Trafikstyrelsen senest den 8. december 2023 til vvm@trafikstyrelsen.dk med kopi til tmsj@trafikstyrelsen.dk og med henvisning til journalnummer 2022-077460. 

Borgermøde og tilmelding 
Sund & Bælt afholder borgermøde den 6. november 2023 kl. 18.00 på Hotel Scandic CPH Strandpark, Amager Strandvej 401, 2770 Kastrup, hvor interesserede kan få yderligere oplysninger om udvidelsen af Øresundsmotorvejen og miljøkonsekvensvurderingens resultater. 

Tilmelding sker via Sund & Bælts hjemmeside. Oplys venligst antal deltagere.  

Få mere at vide 
Læs resumérapporten og den samlede Miljøkonsekvensvurderinghjemmesiden, hvor også baggrundsmateriale for vurderingen er publiceret.

Baggrund 
Øresundsmotorvejen går på tværs af Amager fra Amagermotorvejen og Centrumforbindelsen i vest til Københavns Lufthavn og Øresundsforbindelsen i øst og er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark. 

Internationalt er motorvejen en del af de danske landanlæg til Øresundsforbindelsen mellem København og Malmø, som forbinder den skandinaviske halvø og det europæiske kontinent. Lokalt er Øresundsmotorvejen en vigtig trafikåre for borgere og erhvervsdrivende i dagligdagen samtidig med, at den er en vigtig trafikforbindelse til og fra Københavns Lufthavn i Kastrup. 

En udvidelse af Øresundsmotorvejen undersøges i henhold til aftale om Infrastrukturplan 2035, som et flertal i Folketinget indgik den 28. juni 2021. 

Læs mere på hjemmesiden.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med

Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye