Danske Spil har haft spilkort i tre år og nedbragt antallet af højrisikospillere markant – nu skal branchen følge efter
Danske spil har i tre år haft krav om et personligt spil-id hos alle kunder, der ville spille væddemål – Oddset, Dantoto og Tips - i kiosker og fysiske butikker. Spilkortet forhindrer, at unge under 18 år spiller, det beskytter sårbare spillere, og har medvirket til en markant reduktion i antallet af højrisikospillere hos Danske Spil. 1. oktober bliver spilkortet et krav til hele spilbranchen.
Danske Spil er de seneste år lykkedes med at nedbringe antallet af højrisikospillere markant – og har altså nu langt færre af de kunder, som har størst risiko for, at spillet tager overhånd. Det skyldes blandt andet, at virksomheden for tre år siden indførte spilkortet, som gør, at Danske Spil kan monitorere spildata også på de kunder, der spiller i butikker, og tage hånd om dem, hvis de viser tegn på spilproblemer.
Fra 1. oktober bliver skal alle spiludbydere af væddemål solgt i fysiske forhandlere indføre registreret spil og krav om spilkort. Ligesom det kendes det fra onlinespil, vil man i alle fysiske butikker fremover ikke kunne spille på fx en fodboldkamp uden først at registrere sig og sætte en grænse for, hvor meget man vil spille.
”Vi har i Danske Spil haft krav om registreret spil i tre år, og kan konstatere, at vores konkurrenter desværre aldrig fulgte trop ad frivillighedens vej. Jeg er derfor rigtig glade for at se, at der fra politisk side fra 1. oktober indføres krav om registreret spil for hele branchen. Spilkortet vil uden tvivl være en game changer i kampen for at passe bedre på mindreårige og bekæmpe ludomani, hvidvask og matchfixing, og kravet om registreret spil er et af de mest markante ansvarlighedsskridt i mange år,” siger Karsten Fogh Holanng, adm. direktør i Danske Licens Spil, som står bag bl.a. Oddset og Tips.
Spilkort øger ansvarligheden markant
Spilkortet har siden 2020 givet Danske Spil mulighed for at registrere al spildata og AI-analysere spilmønstre for at kunne identificere eventuelle tegn på spilproblemer hos den enkelte kunde, som spiller væddemål i fysiske butikker. På baggrund af spildata ringer Danske Spil årligt til flere tusinde kunder for at tale med dem om deres spil – en indsats, der er skruet op for de seneste år, hvor antallet af såkaldte ”omsorgsopkald” er tredoblet. Målet er, at spillet forbliver underholdning og ikke tager overhånd for de danskere, der er kunder hos Danske Spil.
”Vi ønsker at have mange kunder, som underholder sig med vores produkter, og som samtidig har sunde spillevaner, og hvor spillet ikke tager overhånd. Derfor har vi en bred indsats, hvor vi med data fra vores AI-spilscanner kan se, om der er problematiske spilmønstre, og så tager vi fat i kunderne direkte, hvis vi ser tegn på udfordringer. Efter vi har indført spilkort, har vores spildata vist, at godt 50 pct. af højrisikospillerne også spiller hos fysiske forhandlere, og dem har vi nu haft mulighed for at hjælpe til sundere spillevaner via omsorgsopkald fra vores særlige ansvarligt spil-team. De kunder, der ikke vil tage dialogen om deres spillevaner, kan blive begrænset eller lukket. Vi er glade for, at vores mange indsatser indenfor ansvarlighed, herunder spilkortet, betyder, at vi har reduceret antallet af højrisikospillere markant. Samtidig giver den nye lovgivning os mulighed for også at se, om kunderne er registreret i ROFUS – noget, vi har efterspurgt længe,” siger Karsten Fogh Holanng.
Udover at indføre spilkort, monitorere data og ringe til de kunder, der viser tegn på spilproblemer, gør man hos Danske Spil en lang række ting for at sikre, at kunderne kan underholde sig med spil i et trygt miljø. Man har bl.a. sat lave indbetalingsgrænser, lavet aldersdifferentierede grænser, begrænset sin markedsføring, og støtter forskning på ludomaniområdet.
Danske Spil har kunnet mærke sin enegang
Indtil 1. oktober har man kunnet spille anonymt i butikkerne hos Danske Spils konkurrenter, og der har derfor kun hos Danske Spil været et værn mod anonymt spil. Og Danske Spils eget krav om spilkort har kunnet mærkes hos det statsejede spilselskab, hvor markedsandelen for væddemål i butikker er faldet siden oktober 2020, hvor man indførte spilkortet.
”Det var med åbne øjne, at vi indførte spilkort, og vi var helt klar over, at en stor del af markedet på væddemål i fysiske butikker ville vende om i døren og søge mod konkurrenter, hvor det var enklere at spille, og hvor kunderne fortsat kunne spille anonymt. Jeg er virkelig glad for, at man fra politisk hold har valgt at lukke det hul, da det vil have stor betydning for ansvarligheden i branchen, ligesom konkurrencesituationen på markedet for væddemål bliver mere lige,” siger Karsten Fogh Holanng.
Om spilkortet
- Forhindrer børn under 18 år i at spille væddemål i butikker.
- Muliggør bedre overvågning af den enkeltes spilmønstre, så man kan sætte ind med dialog og begrænsninger.
- Den enkelte spiller får bedre indblik i egne spillevaner, fx tids- og pengeforbrug.
- Bekæmper hvidvask og matchfixing via transparens på det fysiske marked.
- Gælder for væddemål i fysiske butikker, men ikke lotterier som fx Lotto og Quick.
Danske Spil indførte spilkortet som krav i oktober 2020. Danske Spils kunder, der allerede har spilkort, skal opdatere kortet og oprette en pinkode for fortsat at have adgang til spillene. Læs mere om spilkortet hos Spillemyndigheden.
Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S
Danskerne drømmer igen og igen om hvid jul – får de den i år?23.11.2024 08:50:00 CET | Pressemeddelelse
Igen i år spørger Danske Spil og Oddset danskerne: Tror I mon, vi får hvid jul i år? Og danskerne svarer det samme, som de altid gør.
Danske Spil: Sådan ender Vild med dans22.11.2024 10:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vi er nået til den store finale i Vild med dans, og med kun tre par tilbage tør Danske Spils Oddset- og danseeksperter godt spå om den endelige slutstilling. Der er nemlig noget, der minder om de foregående sæsoner…
Direktør i Danske Spil mødte historiens største vinder i Eurojackpot: ”Utroligt rørende!”22.11.2024 08:45:00 CET | Pressemeddelelse
I aften er der 750 millioner kroner på spil i Eurojackpot, og hos Danske Spil håber de, at den helt store gevinst lander hos en dansker for tredje gang. Direktør hos Danske Spil husker tydeligt, da hun personligt sagde tillykke til den seneste vinder.
Så mange danskere vil dele præmien fra Danske Spils juleskrabekalender21.11.2024 08:45:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne bliver tilsyneladende lidt mere gavmilde, når julefreden rigtigt sænker sig – også når gevinsterne fra Danske Spils juleskrabekalender skal uddeles. Det viser en ny undersøgelse.
750.000.000 i puljen: Strømmer til Trianglen for at gå i den seneste vinders fodspor19.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er 750.000.000 kroner i førstepræmiepuljen i Eurojackpot i aften – og det skaber travlhed i 7-eleven på Trianglen i København, hvor en tilsvarende gevinst blev vundet i sommer. ”Meget godt gang i den!” lyder det fra ejeren af kiosken.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum