Elgiganten A/S

Elgiganten vil vinde markedet for salg af brugte telefoner i Norden

Del

I en undersøgelse fra Deloitte siger 14%, at de køber deres nye telefon - brugt. Markedet forventes at fordobles inden 2028 ifølge tal fra Statista. For at imødekomme efterspørgslen lancerer Elgiganten salg af brugte smartphones i alle nordiske markeder – og planer for tablets og computere ligger også klar.

Elgiganten skal sælge brugte telesoner
Elgiganten skal sælge brugte telesoner

- Vi er ikke først, men vi har ambitioner om at blive størst og at blive den førende elektronikforhandler af brugt elektronik i Norden. Efterspørgslen på brugte produkter stiger som følge af et øget fokus på pris og bæredygtighed, og vi ser et stort markedspotentiale. Vi tilbyder allerede en lang række brugte produkter gennem vores Outlet, hvor nulstillede udstillingsvarer og returprodukter sælges. Nu sætter vi barren endnu højere og i løbet af de næste fem år, er målet, at 10% af vores omsætning kommer fra brugtsalg, trade-in eller reparationsservices, siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten. 

Retro, vintage, gensalg – kært barn har mange navne. Faktum er, at der handles brugt oftere og på tværs af forskellige varegrupper. Og der handles på mange kanaler og platforme lige fra lokale Facebook-grupper, hvor naboer køber, sælger og bytter indbyrdes til mere veletablerede kanaler, hvor alt fra brugte biler til kaniner skifter hænder. Det gælder også elektronik. I dag findes det største udbud af brugte produkter i det private ”brugtmarked” og de fleste handler finder sted her – fra person til person. Det ønsker Elgiganten at udfordre.

- En brugt smartphone koster fortsat mange penge, og handler man med en privatperson har man ingen garanti for, hvad man køber. Alligevel er vi overbevist om, at en af de sikre veje til grøn omstilling er at få flere til at købe brugt. Som markedsleder ønsker vi derfor at lægge et ekstra sikkerhedsnet ud under dem, der endnu er tilbageholdende med at købe brugt. Alle vores telefoner er derfor tømt og nulstillet, repareret, kvalitetstjekket og fås med to års garanti. Det er altså lige så enkelt at købe nyt som brugt i Elgiganten, hvilket vi håber vil gøre at brugthandel gennem os vil føles let og trygt, forklarer Peder Stedal.

Initiativet er en satsning og et vigtigt skridt i den rigtige retning for Elgiganten
- Som markedsleder har Elgiganten et stort ansvar og vi arbejder dagligt for at gøre det lettere for vores kunder at træffe mere bæredygtige valg ved at fremme produkter med lang levetid, og at tilbyde services indenfor reparation, genbrug og genanvendelse. Men skal alt i fremtiden være bæredygtigt, er vi også nødt til at kunne tjene penge på det. Gennem salg af brugt elektronik, giver vi produkter nyt liv. Og det kommer både kunder, miljø og os til gode. Det er cirkulær økonomi i praksis, afslutter Peder Stedal.

Fakta

• Elgigantens ambition er, at 10% af koncernens omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse inden 2028.

• Planene ligger klar for at udvide til også at omfatte salg af brugte tablets og computere.

• Produkterne leveres af den nordiske leverandør Foxway, som har specialiseret sig i renovering og genbrug af blandt andet smartphones.

• Alle brugte telefoner bliver grundig testet og kvalitetstjekket før de gensælges: de bliver renset for al data og alle skrammer og skader udbedres. Defekte komponenter bliver erstattet med nye originale reservedele, og har batteriet mistet kapacitet, bliver der sat et nyt i.

• En brugt telefon sælges i Elgiganten med præcis samme garanti som en ny telefon.

• Med en årlig indsamling på over 30.000 tons er Elgiganten dem, der samler mest elektronikaffald ind i Norden.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten
Download
Elgiganten skal sælge brugte telefoner
Elgiganten skal sælge brugte telefoner
Download
NYstart - Elgiganten skal sælge brugte telefoner
NYstart - Elgiganten skal sælge brugte telefoner
Download

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 45 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2021/22 omsatte for 48,7 milliarder norske kroner. Der er i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S

Gaming skal også være en forældresport20.11.2023 11:01:26 CET | Pressemeddelelse

Kom ind i kampen mor og far Royal Arena vil være fyldt, når BLAST-turneringen med nogle af verdens bedste gamere starter den 25. november. En stor del af tilskuerne vil være gamerbørn og deres forældre, der sammen oplever begejstringen ved en sport i vækst. Det kræver fokus, træning, samarbejde og god fysik at blive en god gamer. Alligevel viser en ny undersøgelse, at 9 ud af 10 forældre endnu ikke har haft lyst til at opleve gaming-universet, og samtidig mener halvdelen af dem, at deres børn gamer for meget. Elgiganten, der er sponsor for turneringen og står bag undersøgelsen fra YouGov, opfordrer danske forældre til helt bogstaveligt at komme ind i kampen og opleve, hvor sjovt det er at følge børnenes passion.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye