Netto og Too Good To Go når milepæl med 1. mio. madspildsposer
Dagligvarekæden Netto og madspildsorganisationen Too Good To Go har sammen med kunderne rundet et skarpt hjørne med over 1. mio. reddede TGTG-poser fyldt med fødevarer, som ellers var på vej i skraldespanden som madspild.
Pålæg, konserves, bagerbrød og juicebrikker, der nærmer sig sin udløbsdato eller bedst-før anvendelse samt frugt og grønt med et par brune pletter eller en usædvanlig form, ender i langt højere grad hjemme på spisebordet rundt om i danske hjem fremfor i skraldespanden. Eksemplerne er blot et lille udpluk af de mange fødevarer, som Netto og madspildsorgansationen Too Good To Go har reddet i TGTG-poser siden 2020.
For nyligt rundede de to en stor milepæl, da Too Good To Go-pose nummer 1 million fyldt med fødevarer til nedsat pris blev reddet i stedet for at ende som madspild.
I dag kan Netto-kunder reservere poser via deres Too Good To Go-app og hente dem i deres nærmeste Netto. Kunderne kan benytte muligheden og bidrage til at mindske madspild i næsten alle landets Netto-butikker, der som kæde har et mål om at halvere sit samlede madspild inden 2030 sammenlignet med 2015.
- Vi er selvsagt enormt stolte over, at vores gode samarbejde med Too Good To Go gør en aktiv og mærkbar forskel i indsatsen for at mindske vores samlede madspild. Kunderne har for alvor fået øjnene op for den prisvenlige mulighed, som pt. er særlig relevant i en tid med høje udgifter, der presser hverdagsbudgetterne, siger Braw Bakir, direktør i Netto.
Netto og Too Good To Go står derudover bag initiativet Madspildshjælpen. Et initiativ, hvor de to partnere brugte en dag på at dele gratis overskudsmad ud på Brøndby Stadion for at sætte fokus på stigende fødevareusikkerhed sat op imod madspild.
I skrivende stund har Netto og To Good To Go rundet 1,1 mio poser – hvad der i runde tal svarer til at undgå, at 2.800 tons CO2e udledes forgæves. Omregnet er det lig med godt 304 danskeres årlige CO2-udledning.
På én måned afsætter Netto i gennemsnit 35.000 Too Good To Go-poser – godt 98 procent af alle de poser, som sættes til salg i Netto, bliver hentet af kunderne. Dermed holdes samarbejdets madspild på et absolut minimum.
- Vi står i dag i en situation, hvor en tredjedel af al den mad, vi producerer, ender i skraldespanden. Det svarer til, at du går ud af et supermarked med tre poser varer, taber den ene og så ikke samler den op. Hele 10 pct. af den globale CO2-udledning kan tilskrives madspild og må næsten være den mest meningsløse af alle vores klimaudfordringer. Derfor er vi glade og stolte over samarbejdet med partnere som Netto, som virkelig gør noget for at løfte den store opgave, det er at komme madspild til livs, siger landedirektør i Too Good To Go, Heidi Boye.
I løbet af indeværende år har Netto og Too Good To Go samlet set afsat over 26 % flere poser sammenlignet med 2022.
- Madspildsagendaen har virkelig taget fart i løbet af det seneste år, i takt med at hverdagsudgifterne er blevet højere. Om end det er på en baggrund, der udfordrer rigtig mange, så håber vi, at den kan gøre os alle bevidste om, at vi skal udnytte alle fødevarer fuldt ud, inden de ender i skraldespanden, siger Braw Bakir, direktør i Netto Danmark.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
Ordblindeugen: Salling Group lancerer ny indsats for ordblinde medarbejdere26.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med hjælp fra gratis ordblindeundervisning og en ny oplæsningsfunktion i butiksmedarbejdernes håndholdte skannere, vil Salling Group gøre det lettere for ordblinde medarbejdere at løse deres arbejdsopgaver.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum