Netto og Too Good To Go når milepæl med 1. mio. madspildsposer
Dagligvarekæden Netto og madspildsorganisationen Too Good To Go har sammen med kunderne rundet et skarpt hjørne med over 1. mio. reddede TGTG-poser fyldt med fødevarer, som ellers var på vej i skraldespanden som madspild.

Pålæg, konserves, bagerbrød og juicebrikker, der nærmer sig sin udløbsdato eller bedst-før anvendelse samt frugt og grønt med et par brune pletter eller en usædvanlig form, ender i langt højere grad hjemme på spisebordet rundt om i danske hjem fremfor i skraldespanden. Eksemplerne er blot et lille udpluk af de mange fødevarer, som Netto og madspildsorgansationen Too Good To Go har reddet i TGTG-poser siden 2020.
For nyligt rundede de to en stor milepæl, da Too Good To Go-pose nummer 1 million fyldt med fødevarer til nedsat pris blev reddet i stedet for at ende som madspild.
I dag kan Netto-kunder reservere poser via deres Too Good To Go-app og hente dem i deres nærmeste Netto. Kunderne kan benytte muligheden og bidrage til at mindske madspild i næsten alle landets Netto-butikker, der som kæde har et mål om at halvere sit samlede madspild inden 2030 sammenlignet med 2015.
- Vi er selvsagt enormt stolte over, at vores gode samarbejde med Too Good To Go gør en aktiv og mærkbar forskel i indsatsen for at mindske vores samlede madspild. Kunderne har for alvor fået øjnene op for den prisvenlige mulighed, som pt. er særlig relevant i en tid med høje udgifter, der presser hverdagsbudgetterne, siger Braw Bakir, direktør i Netto.
Netto og Too Good To Go står derudover bag initiativet Madspildshjælpen. Et initiativ, hvor de to partnere brugte en dag på at dele gratis overskudsmad ud på Brøndby Stadion for at sætte fokus på stigende fødevareusikkerhed sat op imod madspild.
I skrivende stund har Netto og To Good To Go rundet 1,1 mio poser – hvad der i runde tal svarer til at undgå, at 2.800 tons CO2e udledes forgæves. Omregnet er det lig med godt 304 danskeres årlige CO2-udledning.
På én måned afsætter Netto i gennemsnit 35.000 Too Good To Go-poser – godt 98 procent af alle de poser, som sættes til salg i Netto, bliver hentet af kunderne. Dermed holdes samarbejdets madspild på et absolut minimum.
- Vi står i dag i en situation, hvor en tredjedel af al den mad, vi producerer, ender i skraldespanden. Det svarer til, at du går ud af et supermarked med tre poser varer, taber den ene og så ikke samler den op. Hele 10 pct. af den globale CO2-udledning kan tilskrives madspild og må næsten være den mest meningsløse af alle vores klimaudfordringer. Derfor er vi glade og stolte over samarbejdet med partnere som Netto, som virkelig gør noget for at løfte den store opgave, det er at komme madspild til livs, siger landedirektør i Too Good To Go, Heidi Boye.
I løbet af indeværende år har Netto og Too Good To Go samlet set afsat over 26 % flere poser sammenlignet med 2022.
- Madspildsagendaen har virkelig taget fart i løbet af det seneste år, i takt med at hverdagsudgifterne er blevet højere. Om end det er på en baggrund, der udfordrer rigtig mange, så håber vi, at den kan gøre os alle bevidste om, at vi skal udnytte alle fødevarer fuldt ud, inden de ender i skraldespanden, siger Braw Bakir, direktør i Netto Danmark.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling åbner juleunivers på toppen af Aarhus11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Julen i Salling bliver ekstraordinær i år, når Sallings Roofgarden i Aarhus forvandles til juleeventyr.
Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp fejrer 20 års partnerskab4.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I to årtier har Salling Group og Folkekirkens Nødhjælp samarbejdet om alt fra katastrofehjælp og bekæmpelse af madspild til støtte til Ukraine og indsamling af genbrugstøj.
føtex er ny hovedpartner for DBU Fodboldskole: Vil gøre en forskel for børn og unge over hele landet1.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et nyt og landsdækkende samarbejde mellem DBU og føtex ser dagens lys: Fra 2026 vil føtex stå i spidsen som partner for DBU Fodboldskole, der hver sommer samler tusindvis af børn og unge til sjove og lærerige fodboldoplevelser.
10.000 danskere har fået målt blodtrykket under indkøbsturen – og hvert tiende er for højt29.10.2025 11:30:00 CET | Pressemeddelelse
Samarbejdet mellem Hjernesagen og Salling Group har gjort det muligt for tusindvis af danskere at opdage forhøjet blodtryk i tide og tage vigtige skridt mod at forebygge stroke – ofte uden at kende til risikoen på forhånd. Indsatsen er med til at bringe forebyggelse og blodtryksmåling helt tæt på danskernes hverdag.
Ny teknologi skal hjælpe kunderne: Scan og find de bedste avocadoer i Bilka27.10.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group og Bilka sætter nu turbo på indsatsen for at tilbyde kunderne de bedste avocadoer. Det skal være slut med at komme hjem med u- eller overmodne avocadoer, når en helt ny scanner nu introduceres i Bilka.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum