Det går ikke efter planen med rekrutteringen af fængselsbetjente

Det politiske mål om 300 flere fængselsbetjente bliver med al sandsynlighed ikke indfriet.

Da politikerne i december 2021 indgik en ny økonomisk aftale for Kriminalforsorgen, var det med et ønske om genopretning. Kapacitet og bemanding skulle øges kraftigt.

Planen var 300 flere fængselsbetjente inden 2026. Det vil sige en stigning fra cirka 1.950 til 2.250.

Knap to år inde i aftaleperioden er det dog gået den anden vej. Bemandingen er faldet med 100 til cirka 1.850 fængselsbetjente. Der skal derfor ansættes 400 flere betjente i de kommende to år, hvis målet skal nås.

Selvom der er god tilstrømning til uddannelserne, er problemet, at der er flere som holder op; fordi de går på pension, bliver syge eller finder andet arbejde.

For at antallet af fængselsbetjente skal stige, kræver det, at der er flere betjente, som går ind ad døren, end dem som går ud ad døren, og det er ikke lykkedes i mange år. Faktisk skal man tilbage til 2012 for at finde et år, hvor det skete. Dengang voksede bemandingen med 10 betjente. Siden er det gået tilbage år for år. Næsten 800 betjente er forsvundet. Svarende til 30 procent af bemandingen.

Fængselsforbundets formand Bo Yde Sørensen mener, at udviklingen er stærkt bekymrende set i lyset af, at presset mod Kriminalforsorgen vokser.

”Efter over 10 års tibagegang, har vi brug for, at det endelig går frem: At antallet af fængselsbetjente stiger. Fængslerne er overfyldte, og nu forventer man, at der kommer endnu flere indsatte. Situationen er uholdbar."

Læs hele artiklen her.

POLITISK AFTALE
I december 2021 blev der indgået aftale om Kriminalforsorgens økonomi for 2022-2025. Aftalen skal genoprette Kriminalforsorgen med en forøgelse af kapaciteten og en målrettet indsats for at fastholde og rekruttere fængselsbetjente med en nettotilgang på ca. 300 fængselsbetjente. Status på aftalen er dog i øjeblikket, at antallet af fængselsbetjente er faldet yderligere.

Om Fængselsforbundet