Skift til grøn varme og få tilskud

En ny tilskudspulje giver danskerne mulighed for at søge tilskud til at udskifte deres nuværende varmekilde med en billigere og mere miljøvenlig løsning. Læs med her og bliv klogere på varmepumpepuljen

Foto: OK.

Den 12. september åbnede den såkaldte varmepumpepulje, der skal tilskynde konverteringer fra olie- og gasfyr til varmepumper uden for områder, hvor der er planer om fjernvarme. Dette sker på baggrund af den danske klimalov, der tilsiger, at Danmark skal reducere CO2-udslippet med 70 procent inden 2030.

”Vi kigger ind i en fremtid, hvor fossile energier står til at blive udfaset. Det er derfor nødvendigt, at boligejere overvejer grønnere alternativer, som kan erstatte deres nuværende energikilde, og i den forbindelse er varmepumpen et rigtig godt bud,” siger Troels Skipper, OK’s markedschef på området for energiteknik.

”En varmepumpe udnytter energien mere effektivt end ældre opvarmningskilder. Helt op til tre gange så meget som et olie- eller gasfyr, og så leverer den stabil og relativt billig varme i en længere årrække,” understreger han.

Fokus fra regeringen

Den danske regering har øget fokus på varmepumpen, der anses for at være en god miljømæssig investering. Det er på baggrund af flere forskellige faktorer.

”Varmepumpens evne til at reducere både energiforbrug og CO2-udledninger gør varmepumpen til en rigtig god investering for privatøkonomien og en grønnere fremtid. Teknologien er velafprøvet, driftssikker og giver en fremragende driftsøkonomi,” siger Troels Skipper.

Om varmepumpepuljen

• Varmepumpepuljen udspringer af Energiaftalen fra 2018 og skal medvirke til at skabe besparelser i energiforbruget i helårsboliger, understøtte den grønne omstilling hos boligejere og derudover gavne forsyningssikkerheden i Danmark.

• Man kan søge tilskud som privatperson, andelsboligforening, ejerforening i etageejendom, virksomhed, forening og selvejende institution.

• I 2023 kan borgere få et ensartet tilskud fra varmepumpepuljen til individuel varmeforsyning, uanset husets størrelse. Tilskuddet er på 17.000 kroner til luft til vand-varmepumper og 27.000 kroner til væske til vand-varmepumper (også kaldet jordvarme).

• Der er afsat i 236,1 millioner kroner til varmepumpepuljen på finansloven gældende for 2023.

Rikke Bue LaumarkKommunikationskonsulent

ribl@ok.dk
  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
  • OK omfatter mere end 675 tankstationer, mere end 220 vaskehaller samt 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.

Åbningsfest: Nu åbner rastepladsen Storkereden i en ny og moderne udgave6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På baggrund af en samarbejdsaftale med Vejdirektoratet har OK etableret lynladere ved rastepladserne Storkereden og Lærkereden langs Helsingørmotorvejen samt overtaget driften af Storkeredens forhenværende café og kiosk. Det hele er snart på plads, og det markeres med en officiel åbningsfest af den nye OK Plus-butik og tilhørende ladepark ved Storkereden fredag den 14. juni klokken 10.00-15.00