Danske Spil ser optimistisk på mulig dansk Oscar-nominering

Eksperterne hos Danske Spil tror på, at den danske film ’Bastarden’ har gode chancer for at hive en Oscar-nominering i land. Men Mads Mikkelsen og holdet bag filmen skal til gengæld ikke regne med at gå hele vejen og få en statuette med hjem i flyet.

Listen over danske, Oscar-nominerede film gennem årene er lang, og med en lille smule held bliver den lidt længere, når Oscar-akademiet præsenterer det næste hold af nominerede film. Det officielle, danske bud er Nikolaj Arcels film ’Bastarden’, som har Mads Mikkelsen i hovedrollen. Ifølge Danske Spil er der en fin chance for, at den også af akademiet bliver officielt nomineret i kategorien ’Bedste udenlandske film’.

”Vi er efterhånden forvænte på dansk films vegne, og efter mange internationale roser ved filmfestivaler i Venedig, Toronto og Telluride, vil det alt andet lige være en lille skuffelse, hvis ’Bastarden’ ikke ender blandt de fem Oscar-nominerede film i kategorien 'Bedste udenlandske film',” siger Danske Spils oddssætter og film-ekspert, Mathias Reimer Larsen.

Det er bare to et halvt år siden, at Thomas Vinterbergs ’Druk’ vandt en Oscar for bedste udenlandske film, men Danske Spil er lidt forsigtige med at spå om endnu en dansk statuette til samlingen – selv om det nye danske Oscar-bud har Mads Mikkelsen i hovedrollen, som også var frontmanden i ’Druk’. Samarbejdet mellem Mads Mikkelsen og Nikolai Arcel har også tidligere høstet en Oscarnominering til Danmark for ’En Kongelig Affære’. Det var i 2013.

”Men det bliver svært i år for det danske Oscar-håb og duoen Arcel-Mikkelsen. Som vi ser det, så er feltet i ’Bedste internationale film’ det stærkeste i årevis, og vi vurderer umiddelbart, at den engelske ’The Zone of Interest’, den franske ’The Taste of Things’ og den italienske ’Io Capitano’ er større favoritter til samlet sejr. Og i det selskab, er det ikke sikkert, at et solidt, dansk drama og Mads Mikkelsens stjernestøv er nok til at hive Oscar-guldet hjem til Danmark igen,” siger han.

De seneste år har udenlandske film haft godt tag i de gyldne statuetter, og film som ’Parasite’ og ’Everything Everywhere All At Once’ blev begge nomineret (og vandt) i hovedkategorien ’Bedste film’.

Fakta

21. december skærer Oscar-akademiet listen over bidrag til kategorien ’Bedste internationale film’ ned til 10 kandidater.

12. februar 2024 bliver de fem nominerede i kategorien offentliggjort.

10. marts 2024 løber finder den 96. Oscar-uddeling endelig sted.

Det danske Herrelandshold skal have ny landstræner, men hvem skal mon løfte arven efter Hjulmand?19.7.2024 13:31:23 CEST | Pressemeddelelse

Kasper Hjulmand har i dag meddelt, at han stopper som landstræner for det danske Herrelandshold. Morten Wieghorst er indsat som midlertidig landsholdstræner, men hvilken profil, der skal stå i spidsen for det populære hold, når kalenderen siger 2025, vides endnu ikke. Spekulationerne er allerede i fuld gang, og nu kan man hos Danske Spil selv gætte med på, hvem den næste permanente landsholdstræner bliver.