PsykiatrifondenPsykiatrifondenPsykiatrifonden

Frederik fra Give: Det bedste, jeg har gjort for mig selv, var at fortælle om min angst

Nogle gange føles et angstanfald som at stå midt i en orkan, men man kan lære at leve med den, siger Frederik Broch fra Give. Angsten ramte ham i gymnasieårene. Nu er han 24 og i fuld gang som selvstændig fotograf – og angsten kan stadig lure. Det fortæller han i denne uges afsnit af en ny podcast fra Psykiatrifonden og SIND Ungdom, ”Jeg er ikke den eneste”.

Frederik Broch på 24 år sidder på en bænk foran et vindue. Han har lidt af angst siden gymnasieårene.
Frederik Broch fra Give er selvstændig fotograf. Han lider af angst og har gjort det siden gymnasieårene, men i dag har han lært at leve med den. Hør hans historie i denne uges afsnit af Psykiatrifondens og SIND Ungdoms podcastserie "Jeg er ikke den eneste".

Frederik Broch fra Give har levet med generaliseret angst i seks år, men til at begynde med var angst slet ikke noget, han kendte til. Til gengæld mærkede han tydeligt et forventningspres til sig selv i forhold til karakterer, udseende og sociale arrangementer, som hurtigt bare voksede og voksede, da han startede i gymnasiet. Efter et voldsomt angstanfald spurgte Frederiks mor, om han ikke skulle tale med nogen. Det blev starten på at lære sig selv, sine værdier og grænser at kende og arbejde på at se alt det, han frygtede, i øjnene.

Et vigtigt skridt var at tale med en psykolog og senere med en psykiater, og han indkapsler sin oplevelse af at tage hul på behandlingen og tale om angsten med et klokkeklart: ”Hold da kæft, det er jo rigtigt!” Og langsomt lærte han at acceptere, at angst ikke kun var noget, andre fik. Det ramte ham selv. Og det kan det stadig gøre i dag, men ikke længere som den orkan, det føltes som engang.

Læg forventningerne på hylden og føl friheden
”Jeg har lært meget om mig selv og om hvilket liv, jeg vil leve. Jeg er blevet meget mere positiv. Og det bedste, jeg har gjort for mig selv, var at fortælle andre om angsten,” fortæller Frederik i podcasten ”Jeg er ikke den eneste”, som er en podcastserie i ti afsnit, hvor unge fortæller åbent om at have det svært psykisk.

I denne uges afsnit af ”Jeg er ikke den eneste”, som kommer ud på torsdag, fortæller Frederik på 24 år, som er født og opvokset i Give, om at lægge sine egne og andres forventninger til, hvad et godt liv er, på hylden, og den følelse af lettelse og frihed, der følger med, når man først gør det. Han fortæller også om vigtigheden af, at unge mænd som ham selv bliver bedre til at sætte ord på deres følelser og sige det højt, når man kæmper indeni.

”At tale ud, det fjerner tankemylderet,” fortæller han. I dag er han selvstændig fotograf og har sit eget firma, Sejer Photo. Og selv om angsten stadig kan vise sig ind imellem, ved han i dag, hvad han skal gøre, når den kommer.

Om podcastserien ”Jeg er ikke den eneste”:
I ”Jeg er ikke den eneste” står ti modige unge frem og fortæller hver deres personlige historie til vært Rikke Collin (blandt andet kendt fra Taarekanalen).

Sammen går de i dybden med de udfordringer, de unge møder i hverdagen, som fx præstationspres og perfekthedskultur, og taler åbent om det, der følger med, når man lever med psykisk sårbarhed og/eller psykiske diagnoser som fx angst, spiseforstyrrelse eller depression.

Fælles for de unges historier er, at de ofte har følt sig alene, men også at de har fundet styrke i at tale højt om det, der føles svært.

Du finder podcasten der, hvor du plejer at finde dine podcasts, eller på Psykiatrifonden.dk under "Jeg er ikke den eneste". Psykiatrifonden og SIND Ungdom står bag podcastserien, der er støttet af TrygFonden.

Til dig, der selv har angst – her får du hjælp
Kæmper du med angst, eller kender du nogen, der gør? Så ræk ud til en omkring dig, du stoler på, eller kontakt din læge og bed om hjælp. Du kan også chatte med eller ringe til Psykiatrifondens gratis og anonyme rådgivning på ring-chat-skriv.dk eller på telefon 39 25 25 25. Du kan også finde en ungegruppe tæt på dig på sindungdom.dk

Psykiatrifondens pressetelefon

Tlf:23712688