TV 2 indgår samarbejde med TV4 og TV 2 Norge om at skabe storslåede fiktionsserier
Ved Seriedagene i Oslo, torsdag 28. september, kunne fiktionscheferne fra TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge offentliggøre, at de for første gang går sammen i en skandinavisk alliance, der skal sikre storslåede dramaserier til seere i hele Skandinavien.
Efter flere års ønske om et tættere samarbejde i Skandinavien er de tre kommercielle broadcastere TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge for første gang gået sammen om at co-producere skandinaviske dramaserier. Med en co-produktion samles kræfterne om at styrke den lokalforankrede fiktion på tværs af de tre nordiske lande.
- Vi har længe haft en drøm om at indgå en koalition med vores skandinaviske søster-kanaler for at skabe fantastiske fortællinger, der kan samle os på tværs af landegrænser, siger TV 2s fiktionschef, Mette Nelund.
- Vores fælles ambition er at styrke skandinavisk fiktion og løfte historier med en stærk skandinavisk kernefortælling, som engagerer bredt og har en tydelig præmis. Nu starter arbejdet med at finde projekter, som har identifikation og fascination i både Danmark, Sverige og Norge, fortsætter Mette Nelund.
Relevante historier
Skandi-alliancen er på jagt efter storslåede fiktionsserier, som taler til en bred målgruppe og har høj fællesskandinavisk samfundsrelevans. Historier og karakterer skal have en troværdig tilknytning til de tre lande og kan bygge på originale fortællinger, udspringe af virkelige begivenheder eller være baseret på stærke, fiktive forlæg. Derudover opfordrer alliancen til, at produktionerne indgår et organisk samarbejde på tværs af Skandinavien.
- Når vi samler kræfterne, kan vi stå stærkere både kreativt og finansielt, siger Mette Nelund og fortsætter:
- Vi deler kultur, historie og politiske brydninger, så der er i høj grad mulighed for at skabe nye interessante og relevante fortællinger, der taler ind i alt det, vi deler.
I forbindelse med Seriedagene i Oslo inviterer de tre fiktionschefer, Mette Nelund (TV 2 Danmark), Piodor Gustafsson (TV4) og Alice Sommer (TV 2 Norge), produktionsselskaber og serieskabere i de skandinaviske lande til at sende deres bedste projekter ind senest 1. december 2023.
Ønsket er at producere seks til otte afsnit á cirka 44 minutter. Det forventes, at den første co-producerede, skandinaviske fiktionsserie sendes i løbet af 2026.
Nøgleord
Kontakter
Line Aamand HansenPR-konsulent
Fiktion
Billeder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 samler danskerne til det hidtil største EM i kvindehåndbold13.11.2024 08:58:51 CET | Pressemeddelelse
Der ventes over en million seere i snit til samtlige Danmarks kampe på TV 2, når der i den travle juletid transmitteres fra et rekordstort EM i kvindehåndbold.
Danskerne er vilde med fiktion på TV 27.11.2024 10:00:03 CET | Pressemeddelelse
Thomas Vinterberg-serien 'Familier som vores', komedieserien 'De bedste år' og sjette sæson af den populære, historiske føljeton 'Sygeplejeskolen' optager danskerne allermest i øjeblikket.
Erik Clausen medvirker i 'Det sidste ord'1.11.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den folkekære filminstruktør, skuespiller og samfundsrevser Erik Clausen medvirkede inden sin død i et interview med Mikael Bertelsen i 'Det sidste ord', der sendes på TV 2 og TV 2 Play søndag 10. november.
TV 2 ansætter ny marketingdirektør30.10.2024 15:30:15 CET | Pressemeddelelse
Frederik Scholten, der kommer med erfaring fra både tele-, tech- og mediebranchen, er ny marketingdirektør på TV 2.
Knæk Cancer: 132.722.620 kroner til forskning i kræft26.10.2024 22:55:10 CEST | Pressemeddelelse
Danmark bakker op om Knæk Cancer og samler mere end 130.000.000 kroner ind til kræftsagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum