TV 2 indgår samarbejde med TV4 og TV 2 Norge om at skabe storslåede fiktionsserier
Ved Seriedagene i Oslo, torsdag 28. september, kunne fiktionscheferne fra TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge offentliggøre, at de for første gang går sammen i en skandinavisk alliance, der skal sikre storslåede dramaserier til seere i hele Skandinavien.

Efter flere års ønske om et tættere samarbejde i Skandinavien er de tre kommercielle broadcastere TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge for første gang gået sammen om at co-producere skandinaviske dramaserier. Med en co-produktion samles kræfterne om at styrke den lokalforankrede fiktion på tværs af de tre nordiske lande.
- Vi har længe haft en drøm om at indgå en koalition med vores skandinaviske søster-kanaler for at skabe fantastiske fortællinger, der kan samle os på tværs af landegrænser, siger TV 2s fiktionschef, Mette Nelund.
- Vores fælles ambition er at styrke skandinavisk fiktion og løfte historier med en stærk skandinavisk kernefortælling, som engagerer bredt og har en tydelig præmis. Nu starter arbejdet med at finde projekter, som har identifikation og fascination i både Danmark, Sverige og Norge, fortsætter Mette Nelund.
Relevante historier
Skandi-alliancen er på jagt efter storslåede fiktionsserier, som taler til en bred målgruppe og har høj fællesskandinavisk samfundsrelevans. Historier og karakterer skal have en troværdig tilknytning til de tre lande og kan bygge på originale fortællinger, udspringe af virkelige begivenheder eller være baseret på stærke, fiktive forlæg. Derudover opfordrer alliancen til, at produktionerne indgår et organisk samarbejde på tværs af Skandinavien.
- Når vi samler kræfterne, kan vi stå stærkere både kreativt og finansielt, siger Mette Nelund og fortsætter:
- Vi deler kultur, historie og politiske brydninger, så der er i høj grad mulighed for at skabe nye interessante og relevante fortællinger, der taler ind i alt det, vi deler.
I forbindelse med Seriedagene i Oslo inviterer de tre fiktionschefer, Mette Nelund (TV 2 Danmark), Piodor Gustafsson (TV4) og Alice Sommer (TV 2 Norge), produktionsselskaber og serieskabere i de skandinaviske lande til at sende deres bedste projekter ind senest 1. december 2023.
Ønsket er at producere seks til otte afsnit á cirka 44 minutter. Det forventes, at den første co-producerede, skandinaviske fiktionsserie sendes i løbet af 2026.
Nøgleord
Kontakter
Line Aamand HansenPR-konsulent
Fiktion
Billeder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Dorthe Bjerregaard-Knudsen indtræder i TV 2 Danmarks bestyrelse – Naja Nielsen takker af15.4.2025 14:16:50 CEST | Pressemeddelelse
Kulturministeren har indstillet Dorthe Bjerregaard-Knudsen til TV 2 Danmarks bestyrelse. Hun afløser Naja Nielsen, der har valgt at udtræde af bestyrelsen i forbindelse med jobskifte til svenske SVT.
'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår
TV 2 udvider sin fodboldpakke med Kvindeligaen27.3.2025 08:34:54 CET | Pressemeddelelse
Den bedste danske fodboldrække for kvinder kan fra næste sæson ses på TV 2s sportskanaler og TV 2 Play. Kvindedivisionsforeningen og TV 2 har lavet en seksårig tv- og streamingaftale frem til 2031.
Dagsordensættende indhold og digitalt drevet vækst: TV 2 Danmark leverer solidt i 202426.3.2025 14:45:10 CET | Pressemeddelelse
I 2024 var 9 ud af 10 danskere hver uge i kontakt med TV 2 Danmark og delte de store begivenheder med hinanden, der har præget verdensbilledet og hverdagen: Året blev skudt i gang med et tronskifte, da Dronningen abdicerede. Dokumentarserien ’Den sorte svane’ afslørede samfundsundergravende kriminalitet og en tæt forbindelse mellem den danske under- og oververden. De danske håndboldherrer vandt OL-guld. Europa var fortsat præget af krigen mellem Ukraine og Rusland, og Trump genvandt præsidentembedet i USA.
Ny TV 2-dokumentar afdækker festkultur med stoffer og alkohol i Livgarden19.3.2025 08:01:05 CET | Pressemeddelelse
Hos Den Kongelige Livgarde findes en kultur med byture, alkohol og euforiserende stoffer, fortæller tidligere gardere i ny dokumentar. Forsvaret understreger, det er ulovligt at møde ind på en vagt og være påvirket af noget som helst.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum