TV 2 indgår samarbejde med TV4 og TV 2 Norge om at skabe storslåede fiktionsserier
Ved Seriedagene i Oslo, torsdag 28. september, kunne fiktionscheferne fra TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge offentliggøre, at de for første gang går sammen i en skandinavisk alliance, der skal sikre storslåede dramaserier til seere i hele Skandinavien.

Efter flere års ønske om et tættere samarbejde i Skandinavien er de tre kommercielle broadcastere TV 2 Danmark, TV4 og TV 2 Norge for første gang gået sammen om at co-producere skandinaviske dramaserier. Med en co-produktion samles kræfterne om at styrke den lokalforankrede fiktion på tværs af de tre nordiske lande.
- Vi har længe haft en drøm om at indgå en koalition med vores skandinaviske søster-kanaler for at skabe fantastiske fortællinger, der kan samle os på tværs af landegrænser, siger TV 2s fiktionschef, Mette Nelund.
- Vores fælles ambition er at styrke skandinavisk fiktion og løfte historier med en stærk skandinavisk kernefortælling, som engagerer bredt og har en tydelig præmis. Nu starter arbejdet med at finde projekter, som har identifikation og fascination i både Danmark, Sverige og Norge, fortsætter Mette Nelund.
Relevante historier
Skandi-alliancen er på jagt efter storslåede fiktionsserier, som taler til en bred målgruppe og har høj fællesskandinavisk samfundsrelevans. Historier og karakterer skal have en troværdig tilknytning til de tre lande og kan bygge på originale fortællinger, udspringe af virkelige begivenheder eller være baseret på stærke, fiktive forlæg. Derudover opfordrer alliancen til, at produktionerne indgår et organisk samarbejde på tværs af Skandinavien.
- Når vi samler kræfterne, kan vi stå stærkere både kreativt og finansielt, siger Mette Nelund og fortsætter:
- Vi deler kultur, historie og politiske brydninger, så der er i høj grad mulighed for at skabe nye interessante og relevante fortællinger, der taler ind i alt det, vi deler.
I forbindelse med Seriedagene i Oslo inviterer de tre fiktionschefer, Mette Nelund (TV 2 Danmark), Piodor Gustafsson (TV4) og Alice Sommer (TV 2 Norge), produktionsselskaber og serieskabere i de skandinaviske lande til at sende deres bedste projekter ind senest 1. december 2023.
Ønsket er at producere seks til otte afsnit á cirka 44 minutter. Det forventes, at den første co-producerede, skandinaviske fiktionsserie sendes i løbet af 2026.
Nøgleord
Kontakter
Line Aamand HansenPR-konsulent
Fiktion
Billeder

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Ny reportageserie følger FC Fredericias vej til Superligaen31.10.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det tog fodboldklubben FC Fredericia 24 år at spille sig i Superligaen. I 'Melvin ser rødt - ikke kun for sjov længere' følger vi klubben og den nye medejer Melvin Kakoozas kamp for at finde fodfæste i den nye professionelle virkelighed med høje krav, nye forpligtelser og store drømme. Der er premiere 7. november på TV 2 Play og tre dage senere på TV 2.
Flot resultat: Knæk Cancer indsamler 137 millioner25.10.2025 23:36:39 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med usikkerhed og konflikt stod Danmark sammen om Knæk Cancer og rejste 137.606.333 kroner til kræftsagen.
TV 2 og TV 2 Regionerne dækker valget tæt - de store historier begynder lokalt24.10.2025 12:28:09 CEST | Pressemeddelelse
Med styrket kandidattest, lokale debatter og landsdækkende valgdækning følger TV 2 og TV 2 Regionerne kommunalvalget helt til dørs – i alle dele af landet og med fokus på nærdemokratiet.
Streaming i Danmark: Danskerne streamer lidt mindre i tredje kvartal i 2025 men bruger en større andel af deres tid på TV 2s indhold22.10.2025 08:26:11 CEST | Pressemeddelelse
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
TV 2 skruer op for aktualiteten og udvider Go'-universet13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 udvider 'Go' morgen Danmark' med en ekstra time live i hverdagene, mens det nye kulturprogram 'Insider' bliver en del af Go'-universet og får sendetid lørdag aften på TV 2.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum