Gigtforeningen

En gigtbombe er ved at eksplodere i Danmark

I 2017 havde 715.000 danskere diagnosen gigt. Og allerede i 2030 er tallet ifølge en fremskrivning steget til 800.000. Fremskrivningen er lavet af Gigtforeningen på baggrund af tal fra Statens Institut for Folkesundhed og Danmarks Statistik.

Og det kalder på handling, mener Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind:

- Vi står med en reel gigtbombe. Og det er ikke kun en bombe i den enkelte borgers liv, men for hele samfundet. Gigt er en af de kroniske sygdomme, der belaster sundhedsvæsenet allermest. Om lidt er vi 800.000 danskere med gigt. Det kommer til at presse sundhedsvæsenet meget mere, end det gør allerede. Og der er ingen, der gør noget ved det, siger Mette Bryde Lind.

Ifølge rapporten ”Sygdomsbyrden i Danmark – Sygdomme”, fra Sundhedsstyrelsen er det gigtsygdomme, som, sammen med psykisk sygdom, står højest, når det gælder ekstra besøg hos praktiserende læge og ekstra planlagte indlæggelser på sygehuset. Det samme gør sig gældende, når vi kigger på førtidspension og sygefravær.

Rapporten viser, at blandt mennesker med lænderygsmerter kan der årligt ses 4.200 ekstra nytilkendte førtidspensioner og et ekstra produktionstab på mere end 21 mia. kr., sammenlignet med personer uden lænderygsmerter.

Der er derfor god grund til at sætte ind politisk nu, mener Mette Bryde Lind:

- Vi så hvordan psykiatrien blev ignoreret i mange år. Vi var for lang tid om at indse, hvor desperat situationen var på det område. Nu står vi med en ny sundhedsbombe, som politikerne alt for længe har lukket øjnene for.

Helt konkret mener Gigtforeningen, at der er brug for en handlingsplan på muskel- og skeletområdet.

- Det har vi allerede på alle de andre folkesygdomme – diabetes, kræft og hjerte. Desuden skal forebyggelse på muskel- skeletområdet tages seriøst. I dag er der intet krav til kommunerne om fx træning for patienter med slidgigt i knæet. Det burde der være. For vi ved, at det både kan udskyde eller helt aflyse operationer for mange, lyder det fra Mette Bryde Lind.

Fakta:

I rapporten ”Sygdomsbyrden i Danmark – Sygdomme”, fra Sundhedsstyrelsen står der:

• Personer med slidgigt og lænde- og rygsmerter har særligt mange kontakter til sundhedsvæsenet, ligesom der ses et meget stort ekstra fravær fra arbejdsmarkedet i form af sygefravær og nytilkendte førtidspensioner.
  • Mennesker med lænderygsmerter har årlige ekstraomkostninger i sundhedsvæsnet på 7,1 mia. kr. og et ekstra produktionstab på mere end 21 mia. kr. bl.a. på grund af 4.200 ekstra nytilkendte førtidspensioner.

Kontakt: Pressechef Marie Kristensen, 24854054

Om Gigtforeningen

Gigtforeningen er en dansk patientforening med mere end 80.000 medlemmer og støtter. Patientforeningen blev grundlagt i 1936 og har som vision at sikre et bedre liv for de mere end 700.000 mennesker med sygdomme og smerter i led, ryg og muskler.

Følg pressemeddelelser fra Gigtforeningen

Flere pressemeddelelser fra Gigtforeningen

Ekspert: Gigtpatienter taber kampen, når de kæmper mod smerter  –  fem råd til at lære at leve med dem8.11.2023 14:50:30 CET | Pressemeddelelse

Selvom smertestillende medicin har effekt, så er det ofte ikke nok til at fjerne smerterne for de 700.000, der lever med gigt. Det kan skabe vrede, irritation og afmagt, og det svækker livskvaliteten. ”Hvis man går til kamp mod smerterne, så er det ofte en kamp, man taber”, sådan siger en af landets førende eksperter på området, professor og overlæge i reumatologi Merete Lund Hetland. Derfor er det bedre at bruge energien på at gøre noget andet. Skifte strategi og bruge kræfterne på en anden måde. Her er Merete Lund Hetlands fem bedste råd til at leve et bedre liv med smerter: 1. ACCEPT Det er helt afgørende at se sin gigt i øjnene og acceptere den, fortæller Merete Lund Hetland. ”Hvis man går til kamp mod smerterne, så er det ofte en kamp, man taber. Derfor er det bedre at bruge energien på at prøve at acceptere, at der er smerter, som måske er kommet for at blive.” Og hvordan gør man så lige det? Ifølge Merete Lund Hetland handler det først og fremmest om at tale højt om det. ”Ræk ud