Danmark fortjener en cykelrevolution!
Vi skal have flere, bredere og bedre cykelstier. Og vi bør hurtigt vedtage en form for roadpricing, der beskatter bilisme de steder, hvor den er absolut unødvendig.
Kommentar af Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet og Rasmus Prehn (S), formand for Folketingets transportudvalg i anledning af konferencen "Flere skal cykle mere" på Christiansborg d. 26. september.

Det forekommer sjældent, at effektive løsninger på store samfundsproblemer får lov at ligge ubenyttede hen i ret lang tid. Mangler der arbejdskraft, hæves pensionsalderen, skatten sættes ned, og helligdage afskaffes. Når det er usundt at ryge, forbydes rygning mange steder, og der sættes massivt ind med kampagner. Og sker der for mange uheld i trafikken, indføres der krav om sikkerhedssele, promillegrænse for alkohol, og hastigheden sættes ned.
Alligevel har vi en løsning, der overses. En løsning, der øger folkesundheden og reducerer antallet af borgere, der får kræft, diabetes og hjerte-kar-sygdomme. En løsning, der kan nedbringe antallet af sygedage, spare både samfundet og det private erhvervsliv mange penge og i øvrigt øge arbejdsudbuddet. En løsning, der kan reducere trængslen på vejene mærkbart. En løsning, der kan nedbringe partikeludledningen og luftforureningen i byerne. Og en løsning, der vil give et mærkbart bidrag til nedbringelsen af CO2. Løsningen er mere cykling. Men der indføres ingen effektive tiltag for at øge antallet af cyklede kilometer i Danmark. Og når der vedtages investeringsplaner for fremtidens infrastruktur og transport, er det ikke ligefrem offensivt, hvad der gøres for at fremme cyklismen. Til trods for, at 31 private og offentlige aktører i 2022 på Cykeltopmødet i København skrev under på 'cykeldeklarationen', der forpligter til 20 procents vækst i cykling frem mod 2030.
Derfor siger vi: Danmark fortjener en cykelrevolution. Og det kan faktisk kun gå for langsomt.
Den indebærer langt større investeringer i cykelinfrastruktur. Skal flere anspores til at cykle, skal det være mere trygt at cykle. Vi skal have flere, bredere og bedre cykelstier. Og vi skal have mindre trængsel. Derfor bør vi hurtigt vedtage en form for roadpricing, der beskatter bilisme de steder, hvor den er absolut unødvendig – fx i centrum af København.
Bedre skatteregler, der fremmer cyklisme – både for private og for erhverv. Vi skal fx lave reglerne om, så en arbejdsgiver kan stille cykler eller elcykler til rådighed for sine medarbejdere uden, at de skal beskattes af det. På samme måde skal der være mulighed for at købe, leje eller lease en ny cykel eller elcykel ud af sin bruttoløn. Vi kender allerede ordningen fra mobiltelefoner, avisabonnementer og fitnessmedlemsskaber.
Og det skal være lettere og mere sikkert at parkere sin cykel. Og i skoler og andre offentlige institutioner bør der være en klar cykelpolitik. Skoler kan fx med fordel lokalt beslutte sig for, at forældrene som udgangspunkt ikke længere må aflevere deres børn i bil. Det her er bare nogle af de vigtigste tiltag i cykelrevolutionen.
Cykelrevolutionen betyder, at cyklen skal tages alvorligt: Cykling skal betragtes som en central og ligeværdig transportform på linje med privatbilismen og kollektiv transport. Så bliver Danmark et grønnere, sundere, tryggere og sjovere sted.
Se program for konference:
https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2023/06/tru-cykelkonference
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkKenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Vi skal bygge meget mere cykelvenligt2.12.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Cyklen bliver for ofte glemt, når der udvikles by- og stationsområder - ikke mindst uden for de store byer. En ny undersøgelse fra Cyklistforbundet viser, hvordan vi skaber by- og stationsområder, der får flere til at cykle mere. Resultaterne kan nu bruges af byplanlæggere og politikere.
Søren er årets cykellærer14.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En kollega nominerede Søren Bertelsen på Herlev Byskole til Alle Børn Cykler Prisen, fordi han er eminent til at få børn i Herlev til at cykle.
Brugte cykler skal skabe fællesskaber og trivsel for asylansøgere5.11.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mange asylsøgere lever med et behov for meningsfulde fællesskaber og for at kunne bevæge sig til aktiviteter i lokalområdet. Med en donation på 3,5 mio. kr. fra LB Foreningen vil Cyklistforbundet nu i samarbejde med Røde Kors indsamle brugte cykler og give dem videre. På to asylcentre etablerer de frivilligt drevne cykelværksteder, hvor cyklerne sættes i stand, inden de doneres til asylsøgere.
Cyklistforbundets mand i Halsnæs bliver Årets Cykeldynamo28.10.2025 09:07:46 CET | Pressemeddelelse
En nordsjællandsk ildsjæl får Cyklistforbundets årlige hæderspris, Årets Cykeldynamo.
Skolebørn får styrket lygtesansen20.10.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal sikre, at skoleelever har styr på lygter og reflekser. Hver femte forælder mellem 30 og 39 år ved ikke, om deres børns cykellygter og reflekser er lovlige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

