Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København
Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche.
Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur.
Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden.
”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsætningen i Danmark, også uden for højsæsonen. Når vi i Danmark tiltrækker store internationale kongresser og konferencer skaber det ikke bare omsætning for virksomhederne i perioder, hvor der ellers er færre gæster, det viser også Danmark og danske styrkepositioner frem for vores omverden. Derfor er det fantastisk, at den internationale møde- og kongresbranche i disse dage samles i København for at diskutere, hvordan der kan skabes endnu stærkere og mere bæredygtige løsninger på området,” siger erhvervsminister Morten Bødskov.
Udnytter muligheden optimalt
Konferencen finder sted i Bella Center, hvor Bellagroup sammen med Wonderful Copenhagen står bag det danske værtskab. Og deltagerne kommer desuden også rundt og oplever hovedstaden som mødedestination og får samtidig indblik i en række danske styrkepositioner.
For at udnytte muligheden optimalt, har Wonderful Copenhagen både inviteret ekstra kunder og arrangeret en række ture og besøg, hvor de mange deltagere får indblik i, hvad hovedstaden kan som destination for kongresser, og hvordan vi i Danmark mere generelt arbejder med bæredygtighed og innovation. De ekstra kunder er otte internationale kongresplanlæggere fra udvalgte foreninger, der står bag attraktive kongresser. De kommer en dag før og får et detaljeret indblik i, hvad København kan som værtsby for deres kommende kongresser, inden deltagerne efterfølgende deltager i programmet for PCMA.
Derudover har Wonderful Copenhagen etableret et netværksområde til konferencen, hvor deltagerne kan mødes og netværke, samtidig med at de bliver præsenteret for flere af de danske styrkepositioner. Her har det nationale udviklingsselskab for erhvervs- og mødeturisme, MeetDenmark, også en stand, hvor Danmark som kongresdestination bliver vist frem.
Skubber på den bæredygtige omstilling
”Det er meget værdiskabende at være værtsby for internationale videnkongresser, både for turismeaktørerne og for videnmiljøer og erhvervslivet, inden for de emner, kongresserne beskæftiger sig med. Men efter corona er markedet forandret, og konkurrencen er blevet endnu hårdere, så der skal kæmpes endnu mere for at vinde nye kongresser. Derfor griber vi den her unikke mulighed for at vise dem vores by og vores danske styrkepositioner inden for innovation og bæredygtige løsninger til potentielle kunder,” siger Kit Lykketoft, direktør for erhvervsturisme og events i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:
”Samtidig bruger vi anledningen til at sætte fokus på det store arbejde med den bæredygtige omstilling af turismen, og herunder også omstillingen hos hoteller og venues. I hovedstaden arbejder vi meget ambitiøst med bæredygtighed og er international front-runner. Derfor fremviser vi ikke kun vores bæredygtige løsninger for at sælge destinationen, men også for at inspirere og skubbe på i forhold til branchen internationalt.”
Ud over programmet for hele eventen, vil PCMA annoncere en ny event om bæredygtighed for hele den europæiske møde- og kongresbranche.
Wonderful Copenhagens indsats med at byde på og vinde nye kongresser er langsigtet og forudsætter et bredt samarbejde på tværs af offentlige og private aktører. Den fælles og koordinerede indsats sker i tæt samarbejde med de ca. 140 private aktører fra Meetingplace-netværket, der favner hele værdikæden.
Kontakter
Uffe HartmannWonderful Copenhagen
Tlf:21 73 98 90ufh@woco.dkOm Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
CopenPay er tilbage i hovedstaden: I år tre gange så stort og nu med belønning af turister, der rejser her-til med tog12.5.2025 09:10:13 CEST | Pressemeddelelse
Wonderful Copenhagen skyder 2. sæson i gang af nudging-initiativet henvendt turister, CopenPay, som sidste år gik verden rundt med over 4.850 internationale medieomtaler. Nu kommer CopenPay tilbage i en 2025-version. Denne gang med tre gange så mange deltagende aktører og i dobbelt så lang periode som første udgave sidste år og med nye tiltag.
Ny rekord: Turister fra USA kommer til Danmarks hovedstad som aldrig før9.5.2025 08:49:50 CEST | Pressemeddelelse
Imens rejsebranchen har meldt om faldende lyst blandt danskerne til at rejse til USA, siden Trump tiltrådte som præsident, så er amerikanernes lyst til at besøge Danmarks hovedstad til gengæld større end nogensinde før.
Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse
Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu
Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse
Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for
Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse
Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum