Green Innovation Makers - Business Skive

Green Innovation Week: Skiveegnen er et grønt læringsrum i uge 39

Aktivitet på eventpladsen ved Elværket Skive fra sidste år.
Aktivitet på eventpladsen ved Elværket Skive fra sidste år. Foto: Skive Kommune

Går du rundt og er i tvivl om hvad Power-to-X egentlig er, bliver du irriteret over at skulle sortere plastaffald eller synes du generelt, at den grønne omstilling er lidt af en mundfuld at sluge? På Skiveegnen arbejder man ikke kun med udvikling og skalering af grønne løsninger men også med formidling og forståelse af teknologier og processer:

I uge 39 byder Skiveegnen indenfor når Green Innovation Week finder sted ved Elværket Skive: mandag til onsdag er der Naturvidenskabsfestival for skole- og dagtilbud og torsdag er alle velkomne til et stort event, der blandt andet har fokus på grøn omstilling og innovation på tværs af fag. Og hvad har det så med hinanden at gøre, kan man fristes til at spørge?

På Skiveegnen samarbejder vi på tværs af uddannelse, kommune og erhverv om at gøre formidling af og viden om grøn omstilling konkret for hele fødekæden, fra daginstitution til uddannelse til arbejdsmarked. Vi oplever hvordan det for eksempel styrker ejerskabet, når vi involverer hinanden og samarbejder om konkrete aktiviteter, forklarer Linda Kærgaard, kommunikations- og projektkoordinator, Green Innovation Week.

Faktaboks:

Green Innovation Week, uge 39 ved Elværket Skive

• Naturvidenskabsfestival mandag d. 25. til onsdag d. 28. september for skole- og dagtilbud
    •  ca. 500 deltagere om dagen
    • 15 stande - dækkende fra bjørnedyr til pyrolyse af plast og halm
    • Årets tema: Vi skal ud i universet

• Event for alle d. 28. september:
    • Alle er velkomne og det er gratis at deltage
    • Program fra kl. 8.45-20.00
    • + 25 oplæg og pitch fra scenerne
    • + 60 workshops, aktiviteter og samarbejder, man kan opleve og tage del i
    • Over 700 involverede i at skabe eventet på tværs af uddannelser og erhverv i hele landet
    • Forventet deltagerantal: 3-4.000

Sammen om formidling og aktiviteter

Et eksempel på det tværfaglige samarbejde er når lærerstuderende fra VIA University College i Skive formidler de grønne teknologier, der udvikles på Skiveegnen som en del af aktiviteterne på eventpladsen. De studerende fik i foråret stillet til opgave at dykke ned i konkrete teknologier og teorier og derfra udvikle læringsmaterialer om grøn omstilling til grundskolen. Herefter er opgaven at præsentere og formidle det for deltagere til hhv. Naturvidenskabsfestivalen og Green Innovation Week via konkrete eksempler og eksperimenter. Jens Dalgaard Østergaard, der er lærerstuderende i Skive, fortæller:

Jeg skal repræsentere virksomheden Quantafuel, og viser på min stand en nedskaleret og simpel version af plastpyrolyseprocessen, hvor plastaffald ender med at blive ny råolie, som igen kan anvendes i plastindustrien. Nogle af de teknologier vi kommer til at fortælle om og fremvise, er helt nye og hidtil usete for størstedelen af befolkningen. Det er derfor et privilegie at blive inviteret med til sådan et projekt, hvor vi via vores metoder som lærerstuderende, får lov at dykke ned i at videreformidle disse teknologier. Forhåbentlig sætter det tanker i gang omkring grøn omstilling hos deltagerne, store som små, at få en konkret og visuel præsentation af disse teknologier.

Jens Dalsgaard Østergaard understreger, at det for ham, som studerende, er en unik mulighed for at udvikle sig både som studerende og person i rollen som formidler. Han beskriver yderligere, at læringen i at kunne præsentere det samme indhold, men gøre det spændende og lærerigt for forskellige målgrupper, gør ham bevidst om detaljegraden i sit fag.

Skive i den grønne førertrøje

At Skiveegnen bliver til et læringsrum for grøn omstilling, er ikke tilfældigt, påpeger projektgruppen og henviser blandt andet til udviklingen i den grønne industripark, GreenLab, nord for Skive:

Det er koblingen mellem den enorme udvikling, som virksomhederne i GreenLab lægger for dagen, til at vi, som event, kan videreformidle udviklingen og teknologierne til forskellige målgrupper, så deltagerne går herfra med ny viden, fortæller Søren Sohn, der er naturfagskoordinator på Læringsambassaden i Skive og tovholder på Naturvidenskabsfestivalen og supplerer:

Vi vil gerne, at de studerende bliver i stand til at analysere grønne virksomhedsprocesser, så de fremadrettet kan oversætte disse til klasselokalerne. Udviklingen og de grønne teknologier er gamechangere, som går så hurtigt, at man selv som lærer skal være i stand til at kunne fortolke det til sin undervisning. Ellers vil der normalt gå 3-5 år, før man vil se de første undervisningsmaterialer indenfor teknologierne. Det er derfor helt unikt, at vi kan udvikle forløb i samarbejde med virksomheder fra Skiveegnen som GreenLab Skive Biogas, Quantafuel, Skyclean og Danish Marine Protein. Det er for eksempel sjovt at opdage, at procesmetoden i Skyclean og Quantafuel er den samme, men det er to vidt forskellige output man har alt efter startproduktet. – Begge virksomheder bruger pyrolyse til at omdanne deres respektive startprodukter til en gas, som sidenhen bliver til olie, gas og biokul.

Projektgruppen er af den overbevisning, at hvis man vil gå forrest og bevare førerpositionen indenfor den grønne omstilling, så er der en vigtig opgave i at få alle med på alle niveauer for at sikre lokal forankring og opbakning, der understøtter egens samlede brand: RENT LIV på Skiveengen. Det er netop tiltag som Green Innovation Week, der sætter Skiveegnens samlede initiativer indenfor den grønne omstilling på landkortet ved samtidigt at invitere hele landet med indenfor og tage del, lyder det fra projektgruppen.

Når Green Innovation Week kulminerer i et stort event torsdag d. 28. september 2023 på eventpladsen ved Elværket Skive er det med mere end 80 aktiviteter, oplæg, pitch, workshops og samarbejder, der kan opleves og tages del i. Eventpladsen er åben med program fra kl. 8.45-20.00, hvor blandt andet DR-værten Anna Lin styrer slagets gang fra Heads Up-scenen.

Projektgruppen opfordrer alle, der er nysgerrige på den grønne omstilling i en konkret form med hands on-aktiviteter og handling fremfor snak til at lægge vejen forbi Skive torsdag d. 28. September 2023.

Aktivitet på eventpladsen ved Elværket Skive fra sidste år.
Foto: Skive Kommune
Download
Klargøring af mini biogasanlæg i samarbejde med GreenLab Skive Biogas og Læringsambassaden.
Foto: Skive Kommune
Download

Følg pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Flere pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Fremtidens fødevarer: Unge under uddannelse viser vejen12.9.2024 10:31:28 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan arbejder fremtidens ernæringsprofessionelle for en grønnere og sundere verden? I følge Kost- og Ernæringsforbundet kommer der til at mangle 3.700 ernæringsassistenter i 2034, hvilket svarer til, at omkring hver tredje stilling ikke kan besættes. Men hvad laver en ernæringsassistent og hvordan går bæredygtighed og innovation hånd i hånd med uddannelsen? Det får vi blandt andet svar på, når ernæringsassistentelever fra Nordic Food College, Uddannelsescenter Holstebro og projektet Growing Food(ies) inviterer til oplæg og aktiviteter under Green Innovation Week torsdag d. 26. september 2024 i Skive.

Forfatter og zero waste ekspert faciliterer tværfaglige samtaler mellem unge under uddannelse og erhvervslivet22.8.2024 10:55:49 CEST | Pressemeddelelse

Otte forskellige samtaler lyder fra scenen, når Green Innovation Week slår dørene op i Skive torsdag d. 26. september 2024. Forfatter og zero waste ekspert, Gittemarie Johansen, er i front til at moderere, facilitere og summere op, når det går løs med emner som: Bliv en del af fremtidens grønne arbejdsmarked, Grøn omstilling og teknologi - Der er brug for dig, og det kan kun gå for langsomt, IDG - Visualisering af dit grønne arbejdsliv, Sådan bygger vi holdbart, åndbart og nedbrydeligt, Fællesskabers rolle i den grønne omstilling samt Sådan får vi mere bæredygtig business- og det skal starte på uddannelserne.

Den populære Circular Design Camp afholdes i Skive14.8.2024 11:40:48 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne omstilling skal eksekveres tværfagligt og ikke mindst i samarbejde med handlingsparate unge, der allerede under uddannelsen bliver klædt på til fremtidens grønne arbejdsmarked. Men hvordan? Drevet af en fælles mission hiver den populære Circular Design Camp teltpælene op og rykker til Skive i forbindelse med Green Innovation Week i uge 39. Her er op mod 250 studerende klar til at udvikle nye løsninger til konkrete udfordringer indenfor den grønne omstilling.