Cerius Radius

1. oktober træder vintertarifferne i kraft for elkunderne i Østdanmark

Siden starten af april har elkunderne på Sjælland, Lolland Falster og øerne nydt godt af lave sommertariffer, men den 1. oktober træder de højere vintertarifferne i kraft. Netselskaberne Cerius-Radius hæver dog ikke tarifferne til det hidtil varslede niveau, og det skyldes blandt andet, at elpriserne det seneste halve år har stabiliseret sig på et lavere niveau.

Tariffer fra den 1. oktober 2023

Det er dyrere at få transporteret strøm til sin bolig mellem kl. 17.00 og 21.00, og tarifferne er lavere i sommerhalvåret end i vinteren. Sådan kan man opsummere den tarifmodel, der blev indført den 1. januar 2023.

Den 1. oktober skifter netselskaberne Cerius-Radius, der står for elnettet i størstedelen af Østdanmark, til vintertariffer, og det øger tilskyndelsen hos forbrugerne til at flytte forbrug væk fra de dyre timer, hvor elnettet er mest belastet. Tarifmodellen er skruet sådan sammen, at forbrugernes tariffer afspejler elnettets belastning både i løbet af døgnet og året, fordi det er belastningen, der dikterer behovet for at udbygge elnettet.

Når vintertarifferne træder i kraft, har Cerius-Radius valgt at bruge anledningen til en prisnedsættelse. Det betyder, at kundernes årlige regning til tarifferne sænkes med 750 mio. kr. ekskl. moms, hvilket i første omgang betyder, at vintertarifferne ikke bliver så høje, som elkunderne i Østdanmark ellers havde været stillet i udsigt.

”Kunder kommer til at opleve et prishop på tarifferne fra 1. oktober sammenlignet med sommeren, når vi nu igen skifter til vintertariffer, fordi belastningen af elnettet er størst om vinteren i tidsrummet 17-21. Vores tarifnedsættelse betyder dog, at vintertarifferne ikke bliver så høje som i starten af året. Vi kan lave en prisnedsættelse, da elpriserne er stabiliseret på et lavere niveau, og samlet set for en husholdning er der tale om en tarifnedsættelse på 20 pct., hvilket svarer til 450 kr. årligt for en familie i et almindeligt parcelhus,” siger Cäthe Bay-Smidt, chef i netselskaberne, og fortsætter:

”Hvis vi udnytter elnettet bedre, bliver den grønne omstilling billigere, og det vil komme alle til gode. Vi kommer til at bruge meget mere strøm de næste mange år – f.eks. køber mange elbiler og varmepumper, og hvis vi kan holde fast i de gode elvaner og undlade at lade elbilen op eller sætte vaskemaskinen i gang i de mest belastede perioder, der er mellem kl. 17 og 21, så er der penge at spare for forbrugerne," siger Cäthe Bay-Smidt.

Da tarifferne toppede i februar, kostede det ca. to kroner pr. kWh. mellem kl. 17 og 21, men denne vinter skal forbrugerne betale ca. 1,30 kr. pr. kWh i tarif i samme tidsrum i Østdanmark. Om natten skal kunderne betale en tarif på ca. 0,15 kr. pr. kWh. i Cerius-Radius’ område.

Om tarifferne

Cerius-Radius’ vintertariffer løber fra oktober til og med marts. Priserne nævnt i teksten gælder for C-kunder, som omfatter størstedelen af privatkunderne samt mindre erhvervskunder i Østdanmark. Der er også besparelser på vintertarifferne for både B- og A-kunder, som er de større erhvervsvirksomheder. Tarifferne går til administration, drift, vedligehold, reinvestering og udbygning af elnettet. Desuden bruger netselskaberne tarifferne til at betale for det uundgåelige tab, der er ved transport af strøm gennem kablerne.

Nye Radius-tariffer inkl. moms, øre/kWh

Aktuelle priser

Lavlast

Højlast

Spidslast

(øre/kWh)

Vintertarif (oktober – marts)

Sommertarif (april – september)

Nye Cerius-tariffer inkl. moms, øre/kWh

Aktuelle priser

Lavlast

Højlast

Spidslast

(øre/kWh)

Vintertarif (oktober – marts)

Sommertarif (april – september)

Om Cerius og Radius

Cerius og Radius driver og udvikler det elnet, som forsyner langt størstedelen af Østdanmark.
Læs mere på cerius.dk og radiuselnet.dk

Følg pressemeddelelser fra Cerius Radius

Flere pressemeddelelser fra Cerius Radius