Hver sjette borger over 60 år er blevet kontaktet af telefonsvindlere
Den store opmærksomhed om telefonsvindel har fået flere danskere til at frygte for, at deres egen familie også bliver ramt, og tilsyneladende med god grund. Mere end hver sjette dansker over 60 år har været i kontakt med telefonsvindlere, viser en undersøgelse, som Kantar Public har udført for Gjensidige.

Det store antal sager om telefonsvindel afspejler sig i danskernes bekymring for deres ældre familiemedlemmer. Næsten halvdelen af danskerne er bekymrede for, at deres ældre familiemedlemmer bliver udsat for telefonsvindel, viser en undersøgelse, som Kantar Public har lavet for Gjensidige.
Når danskerne bliver spurgt til, om de selv har oplevet at blive udsat for telefonsvindel, så svarer hver sjette borger over 60 år bekræftende på spørgsmålet. Helt præcis svarer 18 procent af danskerne over 60 år, at de har været udsat for en situation, hvor en person har forsøgt at franarre dem vigtige personlige oplysninger, ved for eksempel at udgive sig for at være en myndighedsperson.
“Det overrasker mig faktisk, at tallet er så højt. Når så mange over 60 år har oplevet telefonsvindel, så viser det, at problemet er meget udbredt. Det er langt fra alle sager, som bliver anmeldt, og heldigvis er mange efterhånden også blevet mere bevidste om, hvordan svindlerne bærer sig ad”, siger Henrik Sagild, der er direktør i skade i Gjensidige.
Antallet af anmeldelser af telefonsvindel, hvor den forurettede er over 65 år, steg med 55 procent fra 2021 til 2022. Det viste tal tidligere i år fra politiets National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) ifølge DR. NSK registrerede sidste år 1845 anmeldelser om telefonsvindel eller forsøg på svindel, hvor ofrene var over 65 år.
Ofte foregår svindlen ved, at man bliver ringet op af folk, som udgiver sig for at være fra banken, politiet eller en anden myndighed. Svindlerne er udspekulerede nok til at virke troværdige og tillidsfulde.
Typisk handler samtalerne om, at der er opstået en særlig kritisk situationen, som svindleren vil hjælpe borgeren med at redde sig ud af, ved at der hurtigt skal overføres penge til en sikker konto eller udleveres NemID- eller MitID-oplysninger. Svindleren har ofte maskeret sit telefonnummer, så det ser ud som om, der bliver ringet fra for eksempel en dansk bank, som kunden har tillid til.
”De spiller på følelserne og skaber en stresset situation, hvor svindleren kommer til at fremstå som den, der hjælper dig med at løse et problem. Lige meget hvor venlig og tillidsfuld personen er i den anden ende af røret, må hovedreglen være aldrig at udlevere personlige oplysninger og aldrig at overføre penge. Den slags ville banken aldrig bede dig om”, siger Henrik Sagild.
Gode råd til at forebygge telefonsvindel
Politiet, Ældre Sagen, Det Kriminalpræventive Råd og Finans Danmark er gået sammen om tre fælles råd, som skal klæde ældre borgere på til at undgå telefonsvindel:
• Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
• Smæk røret på - hellere et nej for meget!
• Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.052 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i maj og juni 2023.
Har du oplevet, at du selv eller et familiemedlem er blevet udsat for telefonsvindel? |
|
Ja, jeg har selv været udsat for telefonsvindel |
15 % |
Ja, et af mine familiemedlemmer har været udsat for telefonsvindel |
10 % |
Nej |
75 % |
Ved ikke |
3 % |
Antal respondenter, som svarer “Ja, jeg har selv været udsat for telefonsvindel”, fordelt på alder: |
|
18-29 år |
15 % |
30-39 år |
10 % |
40-49 år |
14 % |
50-59 år |
11 % |
60 år og ældre |
18 % |
Er du bekymret for, at dine ældre familiemedlemmer kan blive udsat for telefonsvindel? |
|
Ja |
48 % |
Nej |
46 % |
Ved ikke |
6 % |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Så mange danskere tisser i poolen12.7.2025 07:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du er en af de tusindvis af danskere, der bruger din sommerferie på at flyde rundt i en pool for at blive afkølet, så bør du måske overveje at tage nogle forholdsregler. Flere end hver sjette dansker erkender nemlig, at de tisser i poolen. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.
Næsten dagligt er der optræk til en ulykke ved overskæringer på jernbanen9.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste to år er der registreret over 700 forløbere til ulykker ved overskæringer på jernbanenettet, hvor der har været ved at ske en kollision eller påkørsel. Det viser nye tal, som Trafikstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Bank og forsikringsselskab advarer mod dette på udlandsferien8.7.2025 14:31:07 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sparekassen Kronjylland og Gjensidige, viser, at næsten hver tredje dansker foretrækker at betale med kontanter, når de er på ferie i udlandet. Det kan være en dårlig idé, advarer Sparekassen Kronjylland og Gjensidige.
Mange danskere kender ikke anbefalingerne: Betalinger i udlandet kan give ekstraregning6.7.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker kender ikke deres banks anbefalinger for betaling med kort i udlandet, og det kan føre til en ærgerlig ekstraregning på ferien, lyder advarslen fra Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hedebølge resulterer i dehydrering for danske feriegæster3.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens der opleves rekordhøje temperaturer og hedebølge i Europa, er det alfa omega at danskerne husker at drikke rigeligt med væske og sørge for saltbalancen, når de er på ferie. Sådan lyder opfordringen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum